ב"מקור ראשון" שוב פרסמו ממצאים של סקר דעת קהל שנערך בקרב יהודים בלבד. גם אם ניתן הפעם להבין את הדרת הלא-יהודים מהסקר, הדיווח בעיתון היה מטעה והציג את ממצאיו כאילו הם מייצגים את כלל הציבור הישראלי.

בגליון יום שישי האחרון של "מקור ראשון" דיווח צביקה קליין על סקר שערך מכון דיאלוג עבור קרן משפחת רודרמן ובו נבדקו העמדות כלפי יהודי התפוצות. הסקר, כך נכתב בגוף הידיעה, "נערך בקרב מדגם מייצג של 500 יהודים אזרחי ישראל".

סקרים המדירים קבוצת אוכלוסייה אסורים על-פי תקנון האתיקה של מועצת העיתונות, למעט מקרים חריגים שבהם יש הצדקה עניינית לכך. ניתן לטעון כי במקרה של בדיקת העמדות כלפי יהדות התפוצות אין טעם לכלול בסקר גם את אזרחי ישראל הלא-יהודים, אולם גם אם מקבלים טענה זו אין מקום להטעיית הקוראים.

"מקור ראשון", 1.3.2019

הידיעה ב"מקור ראשון", 1.3.2019 (לחצו להגדלה)

אף שבגוף הידיעה נכתב, כאמור, כי הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של יהודים, ולמרות שגם גם קליין עצמו כתב פעם אחת בגוף הידיעה כי ממצאי הסקר מתייחסים ל"אזרחיה היהודים של המדינה", רוב הידיעה מתייחסת לנסקרים כאל "הישראלים". וחשוב מכך, בכותרת הידיעה נכתב כך: "סקר מקיף: תיק התפוצות חשוב מאוד למצביע הישראלי". בכותרת המשנה נכתב כי מהסקר עולה שמרבית "הישראלים מרוצים מתפקודו של ראש הממשלה מול יהדות ארצות-הברית".

הטעיה שכזו פסולה מבחינה אתית, כפי שקבע בית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות: "הצגתה בכותרת של עמדת 'הישראלים', 'תושבי ישראל' או ה'ציבור', כאשר הלכה למעשה מדובר בעמדת מדגם ה'יהודים' – פשוט מטעה. לא היה כל קושי לומר במפורש בכותרת כי מדובר בעמדת ה'יהודים'. לא היה כל צורך להאריך את הכותרת על מנת לדייק, מכאן, שהרושם המטעה העולה מן הכותרת – אין מקורו בניסיון לתמצת את העיקר".

חגי סגל, עורך "מקור ראשון", לא מסר תגובה לדברים.