אזרח שהורשע באיומים והסתה לאלימות נגד ח"כ חנין זועבי נידון לחודש וחצי עבודות שירות. השופט צחי עוזיאל מבית-משפט השלום בתל-אביב–יפו החליט על העונש הקל יחסית בין היתר בשל נטילת האחריות של הנאשם, נסיבות חייו והתנהלותה של הפרקליטות בתיק.

רון נשר, ראפר שנודע בכינוי "רון Sky נשר", פרסם בחשבון הפייסבוק שלו שני סרטונים שבהם הוא נראה מקלל את ח"כ זועבי וקורא לפגוע בה. בסרטון הראשון, שפורסם ביוני 2014, אמר נשר: "גברת חנין זועבי יא בת אלף זונה והלוואי ואלוהים ייקח אותך היום, ואם הוא לא ייקח אותך, הלוואי תיפלי לי לידיים שאני אדפוק לך כיסא לתוך הראש, אשחט אותך ואצלם את זה ואעלה את זה לפייסבוק רק בשביל לקבל לייקים יא בת אלף שרמוטה".

נשר הסביר בסרטון כי בדבריו אלה הוא מגיב לסטטוס של זועבי שבו נכתב לכאורה כי חוטפיהם של הנערים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח, רצחו אותם מתוך הגנה עצמית. פסק הדין אינו מתייחס לכך, אולם ראוי לציין כי בפועל זועבי לא אמרה את הדברים, והסטטוס שהופץ בשמה היה מעשה זיוף.

"אם יש ישראלי בארץ, שמזיז לו טיפה", הוסיף נשר בסרטון, "חוץ מלהעלות סטטוסים של קוקסינלים בפייסבוק, תעשו משהו. בואו נצא כולנו לפאקינג... לכנסת המזדיינת הזאת ונחכה לה בחוץ. למה אני אישית, אם היא נופלת לי לידיים, לא אכפת לי לשבת עליה בית-סוהר, יא בת זונה שאלוהים ייקח אותך, במקום את שלושת הנשמות של הילדים האלה, שייקח אותך, אלף פעם אותך ואת כל העם המחורבן שלך, וזה לא מעניין אותי שאני נשמע גזען, לא גזען, אתם על הזין שלי. כל העם המסריח הזה. משחקים לי אותה מדוכאים, לא מדוכאים. יאללה, עם של חארות".

בהמשך הסרטון פנה נשר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ודרש ממנו, גם כן תוך סינון קללות רבות, לסלק מהכנסת את ח"כ זועבי ואת ח"כ אחמד טיבי, לפני שישראלי כלשהו ייקח את החוק לידיים. הסרטון זכה לתגובות חיוביות מכ-18 אלף איש.

בסרטון אחר שפרסם נשר שנתיים לאחר מכן הציע הראפר "לקחת" את חנין זועבי, ולחתוך בכל חלקי גופה חתכים קטנים כך ש"תדמם למוות", ולחלופין לחתוך חתכים קטנים בכל גופה ולזרוק אותה לים המלח. "אני בטוח שלראות אותה סובלת ומתה כל המדינה תיהנה מזה. [...] חבר'ה בואו תנו פה רעיונות מקוריים לאיך אפשר לענות את חנין זועבי".

תחילה הואשם נשר בעבירת העלבת עובד ציבור, אולם בהמשך, כשצורף לתיק גם הסרטון השני, הוחלף האישום באיומים והסתה לאלימות. המדינה, באמצעות עו"ד אפרת שדה, דרשה לגזור על נשר מאסר בפועל של כחצי שנה. באת-כוחו של נשר, עו"ד שרון בן-צבי, הדגישה כי הוא לא תכנן את הפרסום אלא עשה זאת מתוך "פרץ ספונטני של רגשות", וטענה כי אין לגזור עליו עונש מאסר בפועל.

בדיון שבו נשמעו הטיעונים לעונש פנה נשר עצמו לבית-המשפט ואמר: "אני לא הצל. אני רון נשר. איני גזען, ובחיים לא קיללתי ערבים. קיללתי את חברת-הכנסת חנין זועבי. [...] הוצאתי סרטון בתור אזרח זועם וזכותי".

השופט עוזיאל ציין בפסק-דינו כי "ברוב המכריע של המקרים גזרו בתי-המשפט על אלה שהורשעו בעבירה של הסתה לאלימות או טרור עונשים מוחשיים הכוללים בעיקר מאסר בפועל או בדרך של עבודות שירות". בנוסף הדגיש השופט כי במקרה של נשר ההסתה כוונה באופן ספציפי נגד חברת-כנסת מכהנת, ולא נגד ציבור כללי, "ולכך נודעת חומרה נוספת". עוד ציין לחובתו של נשר כי לא מדובר במעידה חד-פעמית אלא בשני סרטונים שפרסם בהפרש של שנתיים, שזכו לאלפי צפיות.

מנגד ציין השופט עוזיאל לזכותו של נשר כי הוא לא ביצע מעשה אלימות כלשהו, כפי שקורה לעתים במקרים של מורשעים בעבירות הסתה; כי אין כל עדות לכך שפרסומיו הובילו למעשי אלימות בפועל כלפי זועבי; כי נשר נטל אחריות למעשה והודה במה שיוחס לו; כי הוא אזרח צעיר ואב לתינוקת; כי הוא מנצל את מקצועו כראפר לטובת פעילות התנדבותית בבתי-חולים; כי אף שהורשע בעבירה של אלימות בשנת 2008, בשנים האחרונות לא הורשע כלל; כי חלף זמן רב מאז ביצוע העבירות שבגינן הורשע; וכי בתחילת הדרך הפרקליטות האשימה אותו בהעלבת עובד ציבור נגד זועבי בלי שקיבלה לכך אישור כתוב של היועץ המשפטי לממשלה, כפי שהיתה מחויבת לעשות.

לנוכח כל זאת גזר השופט עוזיאל על נשר מאסר בדרך של עבודות שירות למשך חודש וחצי, וחמישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים.

14432-12-14

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 280KB)