ילד מביא הביתה תעודה מבית-הספר. הוריו סוקרים את הישגיו בלימודים ונוכחים כי הציון שהעניקו לו המורים בכל אחד מהמקצועות הוא בלתי מספיק. מה יש לך לומר, שואלים ההורים – והילד משיב: אתם לא חושבים שיש משהו מכוון בכך שקיבלתי את התעודה דווקא ביום האחרון ללימודים?

ההלצה הזו, שרצה עכשיו ברשת, מתמודדת עם הסחריר שסחף את כלי התקשורת ביממה האחרונה: הפסול כביכול שנמצא בעיתוי הפרסום של המלצות המשטרה להעמיד לדין את הזוגות נתניהו ואלוביץ' על יחסי שוחד. מי שחולל את הסחריר הוא גיבור הפרשה, ראש הממשלה, שמיד לאחר פרסום ההודעה הרשמית על ממצאי החקירה צייץ את תגובתו הראשונה, וכבר בראשיתה הדגיש את "העיתוי השקוף" שלא הפתיע אותו, כשם שההמלצות לגופן היו צפויות ומעידות על "משחק מכור".

התקשורת בלעה את הפתיון שהטמין נתניהו בתגובתו ומיחזרה אותו ללא הפסק כשהיא נותנת לו תהודה רחבה ובמשתמע גם גיבוי. כמעט כל עיתונאי שכתב, שידר או פירשן את ממצאי החקירה נתפס לטענת הנחקר הראשי שעיתוי הפרסום אינו מקרי, ובמשתמע הידהד את גרסתו שהתנהלות המשטרה בתיקי ראש הממשלה היא זדונית ("מסע ציד"), נגועה במניעים אפלים ונועדה לשרת מטרות זרות (הפלת השלטון).

העיתונאים שסיקרו את הנושא ביממה האחרונה אימצו בכך את טענתו המובלעת של ראש הממשלה שחקירת המשטרה ב"תיק 4000" ותוצאותיה הן מעין מסע נקם אישי שניהל נגדו המפכ"ל הפורש, רוני אלשיך. גם אלה בתקשורת שתקפו את טענותיו של נתניהו, הצביעו על כזביו וביקרו את השתלחותו במערכת אכיפת החוק, העירו שאכן טעה המפכ"ל כאשר בחר לפרסם את תוצאות החקירה ביום האחרון לכהונתו. בכך, אמרו וכתבו, הוא "הרים לנתניהו להנחתה".

ולא נמצא איש בתקשורת שישאל: מה לא תקין בעיתוי פרסום ההמלצות? במה שגה אלשיך כאשר הורה לתת פומבי לממצאי החקירה יום לפני שהוא פושט את המדים?

ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו נגד המשטרה, לאחר פרסום המלצות "תיק 4000", 2.12.18 (צילום: מרים אלסטר)

ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו נגד המשטרה, לאחר פרסום המלצות "תיק 4000", 2.12.18 (צילום: מרים אלסטר)

הנה דרך אחרת להסתכל על המהלך של אלשיך: בהחליטו על פרסום ההמלצות בטרם יפרוש הוא מימש באופן הרצוי ביותר את אחריותו כמפקד העליון של המשטרה. הוא כמו אומר: החקירה נגד ראש הממשלה ויתר החשודים התנהלה במשמרת שלי. אני האחראי העליון לתהליך הזה, ואני מוצא לנכון להמחיש זאת על-ידי פרסום תוצאותיו בעודי במדים.

לא רק במישור הנורמטיבי והסמלי החלטתו של אלשיך נכונה וראויה, אלא גם במישור המעשי: לפי שעה אין למשטרה מפכ"ל. יש רק ממלא מקום שאולתר ברגע האחרון. חקירת "תיק 4000" היא מטלה רגישה וכבדת משקל במיוחד שהונחה על מפתנו של המטה הארצי. טבעי ומתבקש שהמפקד העליון של המשטרה הוא שייקח על עצמו להעבירה לפרקליטות המדינה, ובאופן זה יבטיח את המשך הטיפול בה. זה ההליך הראוי בממשל מתוקן. הפקדת המשך הטיפול בתיק בידי ממלאי מקום היתה חושפת אותו למסמוס אם לא להתפוגגות מוחלטת.

לפיכך נהג אלשיך בתבונה ובאחריות ממלכתית בפרסום ההמלצות בעת שפורסמו. הוא ראוי היה לשבחי העיתונות, לא ללגלוגה.