בית-המשפט דחה את בקשת המדינה להטיל חיסיון על פסק דין שחשף את זהותם של גופי ממשל ישראליים שמעורבים בסחר בנשק באסיה. בכך מגיעה לסיומה השתלשלות עניינים אבסורדית שבמסגרתה המדינה ביקשה לצנזר רטרואקטיבית פסק דין לאחר שכבר הופץ ברבים ואף דווח ב"הארץ". השופט שאול שוחט מבית-המשפט המחוזי בתל-אביב דחה את בקשת המדינה ומתח ביקורת נוקבת על משרד הביטחון ומשרד החוץ.

ראשיתה של הפרשה בעתירת חופש מידע שהגישו עו"ד איתי מק וקבוצה של פעילים, שביקשו לחשוף מידע על עסקאות שחתמה מדינת ישראל עם סרי-לנקה. לדבריהם, הנשק הישראלי שימש לביצוע מעשי זוועה במהלך מלחמת האזרחים שהתחוללה במדינה האסייתית.

בחודש שעבר החליט השופט שוחט לדחות את עתירת הפעילים, ואישרר את סירובה של המדינה למסור את המידע. עם זאת, פסק הדין שחיבר כלל כמה פרטים שעוררו עניין בקרב הפעילים: השופט ציין בו שהוצג בפניו מכתב מטעם המוסד ומשרד ראש הממשלה, והוסיף כי נציגי המדינה טענו שישראל חתומה על הסכם סודיות שהפרתו "תיצור תקדים בעייתי שיקרין על היחסים עם מדינות אחרות, תפגע בהסכמים בטחוניים קיימים ותרתיע מדינות מלקשור קשרים בטחוניים חדשים". העותרים אמנם טענו שגורמי ממשל בסרי-לנקה כבר הפרו את ההתחייבות הזאת – אך לפי נציגי המדינה, "אין זה גורע מהמחויבות של מדינת ישראל להסכם".

השופט שוחט: "המשיבים קיבלו את מבוקשם. העתירה נדחתה. כעת מבקשים הם למנוע מהציבור לדעת את הנימוקים שעמדו בבסיס פסק הדין שדחה את העתירה"

לאחר קבלת פסק הדין, העותרים הפיצו אותו ברבים באמצעות הדואר האלקטרוני, וחלקים ממנו פורסמו על-ידי הבלוגר האנונימי "ג'ון בראון" באתר "הארץ". לאחר שהדברים כבר הופצו ופורסמו, במדינה שבו ופנו לבית-המשפט כדי לדרוש ממנו להטיל חיסיון רטרואקטיבי על פסק הדין ולאסור על פרסומו מעתה והלאה. השופט קובי ורדי קיבל את הבקשה באופן זמני – החלטה שהביאה לצנזור חלקי של הפוסט שפורסם ב"הארץ".

השופט שוחט, בהחלטה שנתן היום (7.10), הסיר את החיסיון הזמני. "הבקשה שהוגשה הוגשה כלאחר יד, ללא הנמקה – כלל – מדוע יש בדברים שחסיונם מבוקש כדי לפגוע בבטחון המדינה וביחסי החוץ שלה", כתב השופט שוחט על משרד הביטחון ומשרד החוץ, שיוצגו על-ידי עו"ד קרן יוסט מפרקליטות המדינה. "בתמיכה לבקשה לא הוגש תצהיר, וכל שצורף לה הינו מכתב – אף שהוא מתקרא חוות דעת – מטעם ראש היחידה לאבטחת מידע במלמ"ב, שמחווה דעתה, ללא הנמקה כאמור, בדבר הפגיעה הצפויה", כתב השופט.

הבלוגר "ג'ון בראון" חולק עם עוקביו בפייסבוק עדכון על הסרת פרטים מפוסט שפרסם באתר "הארץ", 4.10.2018

הבלוגר "ג'ון בראון" חולק עם עוקביו בפייסבוק עדכון על הסרת פרטים מפוסט שפרסם באתר "הארץ", 4.10.2018

"המשיבים קיבלו את מבוקשם. העתירה נדחתה", הוסיף השופט. "כעת מבקשים הם למנוע מהציבור לדעת את הנימוקים שעמדו בבסיס פסק הדין שדחה את העתירה – לאחר שפסק הדין על הדברים שחסיונם מבוקש כבר פורסם (עיתוי בעייתי כשלעצמו, כך על-פי הפסיקה הנוהגת בהקשר זה). מדובר בפגיעה נוספת בזכות הציבור לדעת שאין להיעתר לה".

השופט שוחט מבהיר כי אמנם ניתן להחיל חיסיון על סוגיות רגישות מתחומי הביטחון והחוץ – אך אין זה אומר שיש לצנזר אוטומטית את הדיון על עצם נחיצותו של החיסיון הזה, ועל הנימוקים להחלתו. "חובת ההנמקה החלה על בית-המשפט טומנת בחובה, בראש ובראשונה, את החובה הבסיסית הן כלפי העותרים והן כלפי הציבור – בוודאי עת להליך המשפטי יש חשיבות ציבורית – להעמיד לעין כל את הנימוקים שהביאו אותו לפסוק כך או אחרת", כתב בהקשר זה.

כתוצאה מהחלטתו של השופט, כעת ניתן לשוב ולפרסם את פסק דינו מהחודש שעבר, ובו הפרטים הכלליים על עסקאות הנשק. לצד דחיית הבקשה של משרד הביטחון ומשרד החוץ הורה השופט למדינה לשלם לעותרים הוצאות משפט בסך 5,000 שקל.

13756-06-17

* * *

לעיון בפסק הדין שהותר לפרסום

להורדת הקובץ (PDF, 480KB)

לעיון בהחלטה על החיסיון

להורדת הקובץ (PDF, 175KB)