פסקאות שלמות מכתבה שפורסמה ב"דה-מרקר" בחודש אפריל האחרון הופיעו אתמול בכתבה שראתה אור ב"כלכליסט". לפני כחודשיים פרסמה הדר קנה ב"דה-מרקר" כתבה על חברת אמזון לקראת כניסתה לפעילות בישראל. אתמול התפרסם ב"כלכליסט" דיווח מאת גולן חזני שזכה לתואר "בלעדי" על מגעים של חברת אמזון עם חברת שילוח מקומית. המידע בדבר חברת השילוח אולי היה בלעדי, אך חלק נרחב מהטקסט שהופיע תחת השם של חזני, לקראת סוף הכתבה, הועתק מהטקסט של קנה ב"דה-מרקר".

זו אינה הפעם הראשונה שנמצא כי טקסט עיתונאי של חזני נלקח מעיתון כלכלי מתחרה. לפני כחמש שנים דווח במדור הברנז'ה של "וואלה" כי ציטוט שהופיע במקור בידיעה של "גלובס" מצא את דרכו לידיעה של חזני ב"כלכליסט", כולל הערת העיתונאית מ"גלובס". גולן חזני העדיף שלא להגיב לפניית "העין השביעית".

כך כתבה קנה ב"דה-מרקר" לפני חודשיים: "ענקית המסחר הרחיבה מאז אוקטובר 2017 את מספר המוצרים הזמינים לישראלים בכמיליון פריטים. המוצרים הנוספים הם כאלה הנמכרים על-ידי צד שלישי – כלומר, מוכרים המשתמשים בפלטפורמה של אמזון ולא מוצרים שאמזון מוכרת בעצמה, כמו קינדל או אמזון אקו".

וכך פורסם אתמול בכתבה של חזני ב"כלכליסט": "במסגרת ההיערכות הרחיבה אמזון מאז אוקטובר 2017 את מספר המוצרים הזמינים לישראלים בכמיליון פריטים. המוצרים הנוספים הם כאלה הנמכרים על-ידי צד שלישי, כלומר מוכרים המשתמשים בפלטפורמה של אמזון ולא מוצרים שאמזון מוכרת בעצמה, כמו קינדל או אמזון אקו".

שער "כלכליסט" עם ההפניה "בלעדי" לכתבה של גולן חזני, 27.6.2018

שער "כלכליסט" עם ההפניה "בלעדי" לכתבה של גולן חזני, 27.6.2018

מיד בהמשך הכתבה ב"דה-מרקר" כתבה קנה: "על-פי הערכות, מספר ההזמנות מאמזון שהגיעו לישראל קפץ ב-40% מינואר 2018 עד אפריל 2018, לעומת התקופה המקבילה בשנה שלפני כן. מאז 2015 מאפשרת אמזון למוכרי צד שלישי להשתמש בשירותיה כדי לייצא למדינות רבות ברחבי העולם באמצעות שירות Fulfilment by Amazon (FBA). עם זאת, עד אוקטובר בשנה שעברה מגוון המוצרים שאפשר היה לשלוח לישראל היה מוגבל מאוד".

ואתמול, בכתבתו של חזני: "לפי הערכות, מספר ההזמנות מאמזון שהגיעו לישראל קפץ ב־40% מינואר 2018 עד אפריל 2018 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מאז 2015 מאפשרת אמזון למוכרי צד שלישי להשתמש בשירותיה כדי לייצא למדינות רבות ברחבי העולם באמצעות שירות Fulfilment by Amazon (FBA). עם זאת, עד אוקטובר אשתקד מגוון המוצרים שאפשר היה לשלוח לישראל היה מוגבל מאוד".

ועוד כתבה קנה: "כניסה של אמזון לישראל, אם תתרחש, צפויה לטלטל את השוק: חברות ההפצה יצטרכו להתחרות בשירות המשלוחים של החברה הענקית, שיציע ככל הנראה הגעה של חבילה בתוך 24 שעות מרגע ההזמנה; והחנויות יצטרכו למצוא דרך להת­מו­דד עם המחירים האטרקטיביים של חלק מהמוצרים באמזון. הישראלים ממשיכים להילחם ביוקר המחיה דרך הזמנת מוצרים מאתרים בחו"ל. התחום צומח כמעט ב-25% מדי שנה. כמות החבילות הנשלחות לישראל מחו"ל הוכפלה בשלוש השנים האחרונות, ועל-פי נתוני דואר ישראל הגיעה ל-61 מיליון חבילות ב-2017. אמזון הוא אחד מחמשת האתרים האהודים על הישראלים יחד עם עלי אקספרס, אסוס, איביי ונקסט".

וכך פורסם אתמול ב"כלכליסט": "כניסה של אמזון לישראל לכשתתרחש, צפויה לטלטל את השוק: חברות ההפצה יצטרכו להתחרות בשירות המשלוחים שלה, שיציע ככל הנראה הגעה של חבילה בתוך 24 שעות מרגע ההזמנה; והחנויות יצטרכו למצוא דרך להתמודד עם המחירים האטרקטיביים של חלק מהמוצרים באמזון. במקביל, הישראלים ממשיכים להילחם ביוקר המחיה דרך הזמנת מוצרים מאתרים בחו"ל. התחום צומח כמעט ב-25% מדי שנה. כמות החבילות הנשלחות לישראל מחו"ל הוכפלה בשלוש השנים האחרונות, ועל-פי נתוני דואר ישראל הגיעה ל-61 מיליון חבילות ב-2017. אמזון הוא אחד מחמשת האתרים האהודים על הישראלים יחד עם עלי אקספרס, אסוס, ebay ונקסט".