"הגנזך", מדור המסמכים של "העין השביעית" ועמותת הצלחה, ממשיך להתרחב: עמוד חדש שעלה במדור מרכז כעת מסמכים על אירועי "שבתרבות", שבהם גופים מוניציפליים משלמים לעיתונאים כדי לקיים ראיונות חיים עם דמויות ציבוריות. הנתונים התקבלו בעקבות סדרה של בקשות חופש מידע של עמותת הצלחה ו"העין השביעית", וסוקרו בהרחבה בכתבה שהתפרסמה לאחרונה ב"גלובס".

בעמוד שבו מרוכזים המסמכים ניתן לעיין בחוזים שחתמו העיריות עם כמה מהמנחים, בצירוף נתונים ואסמכתאות על התשלומים שניתנו להם עבור ההנחיה. אצל המנחים הקבועים, התשלום המצטבר מסתכם בעשרות אלפי שקלים בשנה.

עבור כל מפגש קיבלו המנחים כמה אלפי שקלים, תלוי במנחה ובגוף ששכר את שירותיו: כתבת חברת החדשות רינה מצליח, למשל, קיבלה כ-5,300 שקל לאירוע מעיריית כפר-סבא. העיתונאית נחמה דואק ("ליברל") קיבלה סכום דומה עבור הנחיית אירועים מטעם עיריית חולון. אבי בטלהיים, מבכירי "מעריב" לשעבר וכיום דובר, קיבל סכום גבוה יותר – כ-7,000 שקל למפגש – מעיריות קריית-אונו ויהוד-מונוסון. עורך "גלובס" לשעבר חגי גולן קיבל מעיריית ראשון-לציון כ-5,800 שקל עבור כל אירוע שהנחה.

ההתקשרויות עם גופים שהם גם מושאי סיקור פותחות פתח לניגוד עניינים אצל העיתונאים, ואף שההתקשרויות בדרך כלל אינן מוסתרות – הנתונים הכספיים שמאחוריהן כמעט אף פעם לא מגיעים לידיעת הציבור

משה נסטלבאום, עורך בכיר לשעבר בערוץ 1, קיבל כ-4,500 שקל למפגש מעיריות ראשון-לציון והרצליה, ועבד גם עם עיריית רעננה – שנמנעה מלמסור נתונים כספיים.

עיתונאים אחרים קיבלו שכר נמוך יותר עבור שירותיהם. שלום ירושלמי ואשתו, אשת יחסי-הציבור ורד ליון-ירושלמי, הנחו יחד אירועים במבשרת-ציון וקיבלו מהמועצה המקומית כ-3,500 שקל למפגש. רועי כ"ץ מרדיו תל-אביב, שהנחה אירועי "שבתרבות" בבאר-שבע, קיבל מהעירייה 3,800 שקל לאירוע. דנה ויס, הפרשנית המדינית של חברת החדשות, הורתה לעיריית כפר-סבא שלא למסור את עלות ההתקשרויות עמה.

לצד מסמכי "שבתרבות" עלו לגנזך גם מסמכים המתעדים התקשרויות של גופים ממשלתיים עם אנשי תקשורת סביב הנחיית טקסים והרצאות. ההתקשרויות הכספיות עם גופים שהם גם מושאי סיקור פותחות פתח לניגוד עניינים בקרב העיתונאים, ואף שההתקשרויות עצמן בדרך כלל אינן מוסתרות – הנתונים הכספיים שמאחוריהן כמעט אף פעם לא מגיעים לידיעת הציבור.

בקרוב: מהדורה חדשה של מפת הבעלויות בתקשורת

חידוש נוסף בתחום חופש המידע הוא ההצטרפות של אתר "העין השביעית" לפרויקט "מידע לעם" – מאגר מידע עצמאי שמרכז מסמכים ונתונים שנאספים על-ידי פעילים חברתיים וכלי תקשורת עצמאיים. בין השותפים במאגר: עמותת הצלחה, התנועה לחופש המידע, פעיל השקיפות גיא זומר, "תולעת המשפט", קרן התחקירים, "100 ימים של שקיפות" ועוד.

בימים אלה אנו עובדים על מהדורה חדשה של מפת הבעלויות בתקשורת הישראלית – הפרויקט הרב-שנתי של "העין השביעית" שהחל את דרכו בשנת 2006, בגיליון 65 של כתב העת המודפס. כחלק מהעבודה על המפה אנחנו מזמינים מרשם החברות תיקים ונסחים של החברות שמפעילות את כלי התקשורת – מסמכים שבהם מפורטים בעלי המניות ונתונים נוספים על מבנה האחזקות בגופים השונים.

לרגל המהדורה החדשה החלטנו להתחיל בהנגשת המסמכים הללו לציבור הגולשים, שיוכלו לעשות בהם שימוש ולחסוך לעצמם טרחה וכסף. לסנוניות הראשונות אפשר להתוודע בעמודי הגנזך של "ידיעות אחרונות", "ישראל היום" וערוץ 20, ובעמוד החדש של "יזרוס" – אתר החדשות המנוח שנקשר ב"פרשת ישראל-ביתנו". חלק מהמסמכים כבר עלו גם בעמוד של "העין השביעית" במאגר "מידע לעם".

אגב מפת הבעלויות, זה המקום להזכיר שניתן להזמין מראש את המהדורה החדשה של המפה במחיר מוזל של 120 שקל – בקישור הזה.

מפת הבעלויות בתקשורת הישראלית (גרסת 2016) בבית-הדפוס (צילום: העין השביעית)

מפת הבעלויות בתקשורת הישראלית (גרסת 2016) בבית-הדפוס (צילום: העין השביעית)