גלעדי אביב.
עומד בראש קבוצה שתתמודד כנראה על המכרז. גלעדי הוא הבעלים של ערוץ הילדים, ערוץ 8 בכבלים וחברות להפקת פרסומות, וזה לא מכבר הפך לבעל השליטה בערוצי הספורט 5 ו־5 פלוס. גלעדי גם מייצג כוכבי בידור, ביניהם טל פרידמן, אייל קיציס ודודו טופז. בקבוצה של גלעדי שותף אודי רקנאטי, מי שהיה הבעלים של אי.די.בי וכיום מתגורר בשווייץ. את הקבוצה מנהל מודי פרידמן, לשעבר מנכ"ל ערוץ 10.

הפקות מקור.
אחד הנושאים העומדים תמיד במרכז המכרזים. לפי פרסומים בעיתונות, הרשות השנייה תשאף להעלות את שיעור ההפקה המקורית בערוץ 2 עד ל־45-50 אחוז. במסגרת הפקות המקור, על הזכייניות גם להפיק מספר שעות מסוים בסוגה עילית - דרמה ותעודה, שני ז’אנרים יקרים יותר להפקה, שלא נראו על מסכי ערוץ 2 בשנה האחרונה (אם כי לקראת המכרז החלו הזכייניות לשדר יותר סרטים תיעודיים). הזכייניות טענו בשנים האחרונות שהן אינן משקיעות בהפקות דרמה בגלל חוסר הוודאות לגבי עתידן בשידור.

הרשות השנייה.
הרשות הציבורית המפקחת על השידורים המסחריים בישראל (ערוץ 2, ערוץ 10 והתחנות האזוריות). הרשות הוקמה ב־1991, וב־1993 פירסמה את המכרז לערוץ טלוויזיה מסחרי, שהחל לשדר באותה שנה. בראש הרשות עומדים כיום מנשה סמירה, היו"ר, ומרדכי שקלאר, המנכ"ל (לשעבר היו"ר).

זכיונות.
ב־1993 זכו שלוש חברות - טלעד, קשת ורשת - בזיכיון לשש שנים לשידור בערוץ המסחרי. ב־1999 הוארך הזיכיון לארבע שנים נוספות, וב־2003 לשנתיים נוספות, שיסתיימו בנובמבר 2005. בעקבות לחץ הזכייניות לשנות את השיטה מזכיונות לרשיונות, נענתה ממשלת שרון לדרישה, אך איומו של יוסי מימן לסגור את ערוץ 10 אם לא יחזור ערוץ 2 לשיטת הזכיונות גרמה לממשלה לחזור בה מהחלטתה. במכרז הנוכחי יזכו רק שתי זכייניות, ויחלקו ביניהן את ימי השידור.

טלעד.
מזכייניות ערוץ 2. טלעד, הזכיינית מירושלים, נוהגת להציג את עצמה כאיכותית יותר מבין השלוש, כשלטובתה תוכניות כמו "פגישה לילית" ו"עובדה", המשודרות עדיין, ותוכניות כמו "פלורנטין" ו"החמישייה הקאמרית", ששודרו בעבר הרחוק. למרות חזותה האיכותית, לא נמנעה טלעד מלשדר גם תוכניות כמו "תחרות עלית מודל", "המבחן של המדינה" עתירת הרייטינג או השעשועונים "מלך הכורסה" ו"מזל טוב". בראש החברה (הקיימת מאז 1973) עומד עוזי פלד, שלקראת המכרז הנוכחי עוזב את תפקידו ומפנה את הכיסא לעו"ד דורית ענבר (ע"ע). השליטה בטלעד מתחלקת בין חברת הראל־השקעות, חברת טל־שמים של בני גאון, חברת מגוויץ’, מעריב ועוזי פלד. בשל התיקון לחוק הרשות השנייה, תמכור מעריב את אחזקותיה בטלעד לבעלי השליטה האחרים.

כיפות.
לדעת מבקרי הרשות השנייה, יראו צופי ערוץ 2 הרבה כיפות על המרקע בחודשים הקרובים. זאת, בשל רצונן של הזכייניות למצוא חן בעיני מנכ"ל הרשות השנייה וארבעת החברים הדתיים במועצת הרשות. כך אפשר היה כבר לראות ברשת את יניב בנבנישתי בגילומו של אורי גוטליב הולך לבקר את שאול יהלום באלקנה בתוכנית "הכל טוב", ודתיים בתוכנית "סוף הדרך", שהופקה בשיתוף עם צו־פיוס. ברשת גייסו גם את חנוך דאום, מבקר הטלוויזיה חובש הכיפה של "מעריב", כדי שיעמוד בראש מערכת האקטואליה והתרבות של הזכיינית, ובטלעד תעלה בקרוב סדרת התעודה "מתנחלים" שמפיק חיים יבין. בקשת עתידה לעלות סדרה על עשרת הדיברות.

מועצת הרשות השנייה.
המועצה הציבורית העומדת בראש הרשות השנייה. היא זו שתקבע מי יהיו הזוכים במכרז, אך בעת כתיבת הדברים האלה לא ברור אם יהיו אלה חברי המועצה הנוכחיים, שתקופת כהונתם מסתיימת בדצמבר השנה. שר התקשורת אהוד אולמרט עשוי להאריך את תקופת כהונתם בשנה נוספת. המועצה, שבה אמורים להיות 15 חברים, כוללת כעת 12 בלבד. לקראת המכרז נטען בתקשורת שהמועצה אינה מייצגת את ציבור הצופים. זאת, בין היתר, בשל מספרם הגדול יחסית של חבריה הדתיים, גילם המבוגר של חברי המועצה והעדר הכשרה או ניסיון תקשורתי שלהם. מבקר הטלוויזיה של "ידיעות אחרונות", רענן שקד, כינה את המועצה "חבורת מאובנים" בשל התבטאויותיהם בתקשורת על טעמם הטלוויזיוני, שמתמצה בסלידה מתוכניות בידור וברצון לראות יותר תוכניות יהדות.

מיזוג.
רבות דובר על מיזוג בין שתי הזכייניות החלשות יותר, טלעד ורשת, ובכיריהן אף קיימו פגישות בעניין זה, אך החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, לאפשר מיזוג רק אחרי פרסום המכרז, הורידה לפי שעה את האפשרות הזו מהפרק.

מילצ’ן ארנון.
ישראלי מעשירי הוליווד. מילצ’ן הפיק כמה מהלהיטים הגדולים של השנים האחרונות ("אשה יפה", "מועדון קרב") ושותף גם ב"ערוץ הישראלי", המשדר לישראלים בצפון אמריקה. באחרונה החל משקיע בשוק הישראלי: הוא רכש חמישים אחוז מיבואנית הרכב מכשירי־תנועה, ובעיתונות פורסמה כוונתו לקנות את מניותיה של ידיעות־אחרונות ברשת. יאיר לפיד, מכוכבי ערוץ 2 וידיד של מילצ’ן, הוזכר כמי שמעורב בעסקה וכמי שעתיד לזכות במעמד בכיר בחברה. לפיד הכחיש את הדברים.

מכרז.
המכרז לערוץ 2 יפורסם ב־20 בספטמבר. חברי מועצת הרשות השנייה והיועצים העומדים לרשותם יבחרו את שתי הזוכות בהתאם לשקלול קני־המידה שעל־פיהם ייבחנו המכרזים. כך, למשל, יהיה כנראה משקל הביד (ההשקעה הכספית) כ־30%, ולנסיון המתמודדים יינתן משקל של 20%. תנאי סף יהוו תוכניות בנושאי הפריפריה, תוכניות תיעודיות, תוכניות תרבות ותוכניות מורשת. הזוכים, ששמותיהם יפורסמו במרץ 2005, יתחילו לשדר בנובמבר.

סבן חיים.
בעל ההון הישראלי שהפיק את "פאואר ריינג’רס" ומכר את ערוץ פוקס־פמילי לדיסני בכמה מיליארדי דולרים מחפש השקעות חדשות. הוזכר כאחד המועמד להשקיע בקשת או בקבוצה אחרת המתמודדת במכרז לערוץ 2. סבן גם מקים בימים אלה קבוצה שתתמודד על רכישת בזק.

ענבר דורית, עו"ד.
היתה יו"ר המועצה לכבלים ולוויין במשרד התקשורת, ומונתה לאחרונה להיות מנכ"לית טלעד במקומו של עוזי פלד. ענבר מביאה עימה לטלעד ניסיון רב בענייני רגולציה, החשובים לעמידה בתנאי מכרז, אך נחשבת חסרת ניסיון בניהול גופי שידור שיש לעומדים בראש הזכייניות האחרות וגם לעומדים בראש הקבוצות המתחרות גלעדי וגניגר (ע"ע תיא). לענבר גם עבר של מחלוקות מקצועיות עם מנכ"ל הרשות שקלאר. בתחום הפיקוח על פרסומות, למשל, האמינה ענבר, בעת שהיתה יו"ר המועצה לכבלים, ברגולציה עצמית ולא פסלה פרסומות, בעוד ששקלאר משקיע מרץ רב במלחמה נגד פרסומות פרובוקטיביות ועמד מאחורי פסילתן של פרסומות שכללו מסרים מיניים.

ערוץ 10.
המתחרה הצעיר של ערוץ 2. בעליו של ערוץ 10, יוסי מימן, אחראי לכך שהזכייניות נאלצות להתמודד במכרז ולא לקנות רשיונות, כמו שרצו וכמעט קיבלו. כאשר ערוץ 10 נאבק על הישרדותו (מאבק שמרדכי שקלאר והרשות השנייה הם בין הגורמים לו), איים יוסי מימן לסגור את הערוץ אם לא תוחזר שיטת הזכיונות ואם לא יקבל הקלות במכסות הפקות המקור. שתי הדרישות נענו. לערוץ 10 נכנסו לאחרונה כמשקיעים שלמה בן־צבי ורון לאודר, ובכך, בעצם, יצא מהתחרות על ערוץ 2 גורם חשוב בתקשורת הישראלית, לאודר וחברת JCS שבבעלותו.

פריפריה.
ייצוג הפריפריה בשידורים הוא אחד מתנאי הסף שיציגו חברי מועצת הרשות השנייה בבואם לבחור את המתמודדות במכרז. לכן יש להניח שנראה יותר פריפריה בחודשים הקרובים בערוץ 2. אהוד אשרי מ"הארץ" כבר הצביע על כך שבגמר "כוכב נולד 2" הוצבו מוקדי שידור במעלה־אדומים ובבאר־שבע, בניסיון לשאת חן בעיני חברי המועצה. זאת אולי גם הסיבה לכך שקשת מתכוונת להעלות בזמן הקרוב תוכנית בסגנון ערוץ 1, שבה ישדר מני פאר מיישובי הפריפריה.

קשת.
הזכיינית המצליחה והמובילה ברייטינג מבין השלוש, המסמלת את הטוב והרע שבערוץ 2. קשת אחראית ללהיטים טלוויזיוניים כמו "כוכב נולד", "קחי אותי שרון", "אסתי המכוערת" ו"ארץ נהדרת", וגם לתוכניות איכותיות כמו סדרות הדרמה "הבורגנים" ו"בנות בראון". לא פלא שקשת הרוויחה ב־2003 קרוב ל־20 מיליון שקל, הרבה יותר מרשת וטלעד, נתון שיעזור לה לעמוד בסעיף האיתנות הפיננסית שבמכרז (שלא כמו תוכניות המציאות, שאינן אהובות על חברי המועצה). את קשת מובילים למכרז הנשיא אורי שנער והמנכ"ל אבי ניר. החברה בבעלות החברה המרכזית למשקאות, זאבי־אחזקות, בנק לאומי, MPI, אלכס גלעדי וויליאם נגל. לקראת המכרז מגלה קשת זהירות בשידוריה, ולאחרונה היא פסלה פרק בסדרת האנימציה "מ.ק. 22" ושידור קונצרט מיצירות ואגנר. לקראת המכרז מעלה קשת תוכנית העוסקת בפריפריה, רצועת סרטים תיעודיים ותוכנית תחקירים.

רשת.
הזכיינית מהרצליה ידועה בעיקר בזכות תוכניות הדגל "פספוסים", "כלבוטק", תוכניתו של יאיר לפיד, סדרות דרמה כ"טירונות" ו"מיי פירסט סוני" וסדרת הדרמות "שיעור מולדת". את החברה מוביל למכרז המנכ"ל מאז הקמתה, יוחנן צנגן. לעזרתו גויס עמיר מאורי, מנכ"ל ICP לשעבר, בעל ניסיון רב בהפקות מקור ("ערב טוב עם גיא פינס", "יצפאן", דרמות וסרטי קולנוע). במניות רשת מחזיקים בינו צדיק, חברת שטראוס־עלית, פולאר־השקעות וידיעות־תקשורת. ידיעות־אחרונות תיאלץ למכור את אחזקותיה ברשת בשל התיקון לחוק הרשות השנייה, ולפי הערכות, הקונה עשוי להיות ארנון מילצ’ן. מלבד גיוסם של עמיר מאורי וחנוך דאום כהכנה למכרז, מתכננת רשת להעלות תוכנית מסורת, תוכנית למגזר הערבי בהנחיית רפיק חלבי, וגם, כנראה, תוכנית תרבות.

תיא־תקשורת.
קבוצה בשליטת עמי גניגר, המתכוונת להתמודד על המכרז. תיא, שהחלה כחברת תמרוקים, הפכה בשנות התשעים לחברת תקשורת. בבעלותה של החברה אולפני הרצליה, המספקים שירותי הפקה ומפיקים תוכניות ("פספוסים", "אהבה מעבר לפינה"). לתיא גם שותפות בחברה המתמחה בעיצוב מסך, בחברה לאפליקציות טלוויזיה אינטראקטיבית ובחברה המספקת שירותי אולפן קול להפקת פרסומות ברדיו. בחברה שותפים משפחת גניגר, בנק איגוד, קבוצת מנורה והציבור. כחלק מהיערכותה של תיא למכרז מונה אורן מוסט, לשעבר מנכ"ל גילת־לוויינים ולפני כן משנה לנשיא סלקום ויו"ר איגוד המפרסמים, לעמוד בראש הקבוצה. כאחראי על התוכן מונה רם אורן, סופר רבי־המכר והבעלים של הוצאת קשת.

שחר אבירי הוא עורך שירותי מידע של טלוויזיה אינטראקטיבית

גיליון 52, ספטמבר 2004