כדי לקבוע אם הסוקרים הצליחו במלאכתם בניבוי תוצאות מערכת הבחירות, יש לבחון זאת בשלושה פרמטרים: תוצאות המדגמים שפורסמו עם סגירת הקלפיות, הסקרים האחרונים שפורסמו לפני יום הבחירות, ועשרות הסקרים שפורסמו לאורך כל מערכת הבחירות.

על-פי תוצאות האמת הסופיות, לאחר ספירת קולות החיילים והמעטפות הכפולות, קדימה עם 28 מנדטים מובילה על הליכוד עם 27. ישראל-ביתנו היא המפלגה השלישית, עם 15 מנדטים. שאר המפלגות: העבודה 13; ש"ס 11; יהדות-התורה 5; חד"ש 4; רע"מ-תע"ל 4; האיחוד-הלאומי 4; הבית-היהודי 3; מרצ 3; בל"ד 3. הגמלאים והתנועה הירוקה מימד השיגו אחוז כל אחת, אבל לא עברו את אחוז החסימה. כל אחת מהרשימות האחרות קיבלה פחות מאחוז.

המדגמים

שלושת המדגמים שפורסמו במוצאי יום ההצבעה דייקו במגמה והצליחו לחזות את הפתעת הבחירות: ציפי לבני גברה על בנימין נתניהו, אולם הם הפריזו בפער: בכולם קדימה הובילה בשני מנדטים, כשלמעשה הפער היה מנדט אחד. ערוץ 10 וערוץ 1 אף חזו לקדימה 30 מנדטים, ואילו ערוץ 2 ניבא לה 29 מנדטים. ערוץ 2 דייק במספר המנדטים של הליכוד: 27. הערוצים 1 ו-10 העניקו לליכוד מנדט עודף. כל המדגמים חזו במדויק את ההתרסקות של מפלגת העבודה ל-13 מנדטים, והערוצים 2 ו-10 דייקו גם בהערכת כוחה של ישראל-ביתנו.

שלושת הערוצים דייקו במספר המנדטים של יהדות-התורה (5) ושל חד"ש (4), ושלושתם העניקו לש"ס פחות מהתוצאה האמיתית ולמרצ יותר. ש"ס: 9 מנדטים לפי 1 ו-10, ועשרה מנדטים לפי ערוץ 2. מרצ – חמישה מנדטים לפי ערוץ 1, ארבעה מנדטים לפי ערוצים 2 ו-10.

ערוץ 2 סיפק אפוא את המדגם הקרוב ביותר לתוצאות האמת. הוא הצליח לחזות במדויק את מספר המנדטים של הליכוד, ישראל-ביתנו, העבודה, ובאשר לקדימה – פיספס במנדט אחד בלבד. את מדגם ערוץ 2 הכינה ד"ר מינה צמח. נציין כי גם ערוץ הכנסת פירסם מדגם משלו, אולם תוצאותיו היו רחוקות מאוד מתוצאות האמת. על-פי המדגם של ערוץ הכנסת, קדימה הביסה את הליכוד בפער של חמישה מנדטים, ישראל-ביתנו קיבלה 12 מנדטים, העבודה 11, מרצ 5 והתנועה הירוקה מימד 2.

הסקרים

סקרי סוף השבוע שעבר (האחרונים לפני יום הבחירות) לא תאמו כלל לתוצאות האמת. כולם העניקו את היתרון לליכוד, כולם העריכו הערכת חסר את מספר המנדטים הצפויים לקדימה ולליכוד, והערכת יתר לישראל-ביתנו, לעבודה ולמרצ.

לזכות כמה מהסוקרים יש לזקוף את האבחנה שקדימה מצמצמת את הפער עם הליכוד. להוציא את עיתון "הארץ" וערוץ 10, שככל הנראה פירסמו אותו סקר עם שינויים קלים, כל הסוקרים החמיצו גם את התרסקות מפלגת העבודה.

קשה לקבוע מה מידת ההצלחה של סקרי דעת הקהל במהלך מערכת הבחירות כולה, שכן הם שיקפו את כוונת ההצבעה ברגע נתון, בעת עריכת הסקר. הלכי רוח אלה השתנו והתגבשו עד ליום ההצבעה עצמו. יחד עם זאת, המגמות העיקריות שעליהן הצביעו הסקרים לא עמדו במבחן התוצאה הסופית. הסקרים, שהזניקו את מספר המנדטים של מפלגת העבודה בעקבות מבצע "עופרת יצוקה", פיספסו.

בתחילת מערכת הבחירות היו סקרים שחזו למפלגתו של אהוד ברק מספר מנדטים חד-ספרתי, אך בשלב האחרון של המערכה העניקו אותם סוקרים למפלגת העבודה למעלה מ-15 מנדטים. גם מגמת ההתחזקות של ליברמן והתבססותו (בסקרים) סביב 19 מנדטים התבדתה.

במהלך מערכת הבחירות העניקו סקרים אחדים בלבד (מתוך עשרות) יתרון לקדימה. מדובר בסקרים ישנים באופן יחסי, שפורסמו בחודשים אוקטובר–דצמבר. מנגד, כל הסקרים הצליחו להצביע לכל אורך הדרך על היתרון המסתמן לגוש הימין.
הסוקרים יטענו להגנתם כי הם הצליחו לחזות את מגמת ההתחזקות של קדימה ברגע האחרון, כי חל סחף בדעת הקהל לכיוון ציפי לבני בימים האחרונים, שבהם אסור היה לפרסם תוצאות סקרים, וכי הנתונים לכל אורך מערכת הבחירות התבססו על ניתוח הקולות הצפים.

עם זאת, בשורה התחתונה, הסקרים טעו בגדול. תוצאות האמת שונות לגמרי מהתוצאות ומהמגמות שחזו הסקרים לכל אורך מערכת הבחירות. הסיבות לכך רבות והן תוארו בכתבה קודמת כאן ב"העין השביעית" ("דברי במספרים, גיברת").
ביצועיהם של הסוקרים במערכת הבחירות שזה עתה הסתיימה שבים ומוכיחים שעל כלי התקשורת להקפיד יותר על ביצוע סקרים מקצועיים ואיכותיים. הם גם מלמדים פעם נוספת שעל הציבור הרחב להתייחס לסקרים בספקנות ולקחת בחשבון את אמינותם המפוקפקת בבואו להחליט בעד מי להצביע.