מחר צפויה לדון הנהלת  הסתדרות המורים בגורלו של "הד החינוך". כתב העת הוותיק בישראל, שרואה אור ברציפות מאז 1927, עשוי לשלם את מחיר הקיצוצים שמובילה מזכ"לית הסתדרות המורים החדשה יפה בן-דויד.

בעקבות הפרסום על סכנת הסגירה של כתב העת מתארגנת משמרת מחאה שאמורה להתקיים מול משרדי הסתדרות המורים במקביל לדיוני הנהלת הארגון על עתידו של "הד החינוך". בנוסף, החלו להישמע קולות מהארץ ומחו"ל הקוראים להנהלת הסתדרות המורים למצוא פתרון שיאפשר את המשך הוצאתו לאור של כתב העת.

פרופסור סם ויינברג מבית הספר לתארים מתקדמים לחינוך מאוניברסיטת סטנפורד, שכיהן כיו"ר ועדת המל"ג הבינלאומית שכונסה כדי להעריך את איכות הלימודים בתחום החינוך בישראל, שיגר מכתב למזכ"לית בן-דויד שבו קרא לה לחזור מהכוונה לסגור את "הד החינוך".

פרופ' ויינברג: "'הד החינוך' הוא הכלי החשוב ביותר להפצת מחקר קריא ואיכותי והנגשתו למורים ולמורות בישראל. קשה להאמין, אולם אפילו במדינה כמו ארצות הברית אין כתב עת שכזה. 'הד החינוך' הוא נכס חיוני למחנכים בישראל, והוא שווה כל סכום שנדרש כדי להוציאו לאור ולהפיצו"

"תלונה אחת ששבה ונשמעה בוועדה", כתב פרופ' ויינברג לבן-דויד, "הייתה שחלק ניכר מהמחקר החשוב שנעשה באקדמיה אינו מגיע לקהל היעד העיקרי – אותו קהל שיכול להרוויח ממחקר זה – ציבור המורים בישראל. 'הד החינוך' הוא הכלי החשוב ביותר להפצת מחקר קריא ואיכותי והנגשתו למורים ולמורות בישראל. קשה להאמין, אולם אפילו במדינה כמו ארצות-הברית אין כתב עת שכזה. 'הד החינוך' הוא נכס חיוני למחנכים בישראל, והוא שווה כל סכום שנדרש כדי להוציאו לאור ולהפיצו. אני מפציר בך לעמוד במחויבות שלך למהדורת הדפוס של 'הד החינוך'. בעיני הוועדה הבין-לאומית שלנו, כתב העת הזה היה כוכב זוהר. אל תיתני לאורו להתעמעם".

יפה בן-דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים (צילום: תומר נויברג)

בנוסף חיברו פרופ' ישעיהו תדמור, יו"ר "התנועה להעצמת הרוח בחינוך", וד"ר אברהם פרנק, ממייסדי ארגון "אומץ חינוכי", מכתב הקורא אף הוא לפעול להמשך הוצאתו לאור של "הד החינוך". את המכתב שיגרו במקביל הן להנהלת הסתדרות המורים והן להנהלת ארגון המורים העל יסודיים, מתוך תקווה כי אולי שיתוף פעולה בין שני הארגונים יביא להצלת "הד החינוך".

פרופ' תדמור וד"ר פרנק: "'הד החינוך' הינו כתב העת העיקרי של החינוך בישראל. סגירתו, או שילובו עם הוצאות-לאור אחרות של הסתדרות המורים, יפגעו באורח ברור ומיידי בחינוך בישראל ובציבור המורות והמורים"

"שמענו על הכוונה לסגור את "הד החינוך", ואנחנו סבורים שזו טעות קשה", כתבו השניים. "החל משנת 2007, כאשר נכנס פרופ' יורם הרפז לערוך את העיתון, ועד היום, בעריכתו של ישראל שורק, 'הד החינוך' הינו כתב העת העיקרי של החינוך בישראל. סגירתו, או שילובו עם הוצאות-לאור אחרות של הסתדרות המורים, יפגעו באורח ברור ומיידי בחינוך בישראל ובציבור המורות והמורים. איננו מתרפקים על נוסטלגיה. ידוע לנו, למרבה הצער, שמנהלות ומנהלים, מורות ומורים בישראל קוראים מעט חומר מקצועי. זה נתון ידוע לכל מי שפועל במערכת החינוך, וגם הוכח במחקר. בעשור האחרון 'הד החינוך' ממלא תפקיד רב-ערך בשינוי המגמה. עורכיו השכילו לבנות אכסניה שהפרסומים המופיעים בה רובם ככולם מבוססי מחקר, אך כתובים ומוגשים בדרך ידידותית ומזמינה. כתב העת מהווה גם בית לנשות ולאנשי חינוך שבשדה ומעודדם לכתוב ולפרסם מאמרים המבטאים את המציאות החינוכית, על מצוקותיה והישגיה, בגני הילדים ובבתי הספר. כיום, אנשי אקדמיה ואנשים במערכת החינוך חשים שייכות ל'הד החינוך', ומתוך כך גבר גם השיח החינוכי המקצועי והציבורי ביניהם".

במקום סגירת "הד החינוך" מציעים פרופ' תדמור וד"ר פרנק פתרונות חלופיים למצוקה התקציבית: הפיכת "הד החינוך" לכתב עת מקוון, ובמקביל מתן אפשרות לכל מי שמעוניין לקבל גיליון מודפס ללא עלות; יצאה בקמפיין בבתי הספר למען חתימה על כתב העת בין בצורתו המקוונת ובין בצורתו המודפסת; דרישה לקבלת תקציב ייעודי ממשרד החינוך כדי להבטיח את המשכיות "הד החינוך"; וכן אפשרות של שיתוף פעולה עם ארגון המורים, "על מנת ש'הד החינוך' יהפוך לבטאונם של כלל המורים".

לפי עורך "הד החינוך", ישראל שורק, עד כה חתמו על המכתב של פרופ' תדמור וד"ר פרנק, אנשי חינוך ואקדמיה רבים, ובהם, בין היתר, ד"ר יהודית שטיימן, פרופ' עמי וולנסקי, ד"ר דב אורבך, ד"ר איימן אגברייה, ד"ר חאלד אבו עסבה, ד"ר אמנון כרמון, ד"ר מיכאל (מיקי) מוטולה, ד"ר ניר מיכאלי, ד"ר ח'אלד עראר, ד"ר גדעון בן דרור, פרופ' שפרה שגיא, פרופ' מרדכי (מוטה) קרמניצר, גלית בינט, פרופ' יובל דרור, ד"ר עוזי מלמד, פרופ' שלמה בק, ד"ר בינה גלדי, ד"ר ניסן לימור, ד"ר שי כנעני, ד"ר אלעד פלד, פרופ' נמרוד אלוני, פרופ' תמר אריאב, ד"ר זמירה פורן, פרופ' רוני אבירם, פרופ' חיים אדלר, פרופ' ברכה אלפרט, ד"ר מיכל גולן, פרופ' אבי עשור, ​ד"ר הלל וורמן, ד"ר אורית דרור, ד"ר תמר קטקו, ד"ר גדי ראונר, יפתח לקט, פרופ' ענת זוהר, פרופ' יולי תמיר וד"ר איציק כהן.

בתגובה לפניית "העין השביעית" חזרו בהסתדרות המורים על התגובה שהעבירו בשבוע שעבר, לפיה נבחנה הצדקת הוצאת מספר רב של כתבי עת מטעם ההסתדרות וישנה כוונה לאחד את כולם לכתב עת אחד. "מהלך זה מטיב עם חברי הסתדרות המורים ויביא לחיסכון גדול בהוצאות הסתדרות המורים", נמסר.