"דה מרקר" פרסם הבוקר, במוסף "מרקר וויק", סקר דעת קהל שנערך בקרב יהודים בלבד על אף שבחן סוגיה הרלוונטית לכלל האוכלוסיה בישראל. בנוסף, ממצאי הסקר הוצגו באופן מטעה, כך שהקורא הסביר עלול היה לחשוב שהם משקפים את עמדות כלל הציבור במדינה.

במסגרת כתבה מאת חגי עמית, שהוקדשה לעמדות הציבור הרחב כלפי התקשורת, נערך עבור "דה מרקר" על ידי מכון המחקר פאנלס סקר דעת קהל. הסקר כלל שאלות כגון "באיזו מידה אתם מעריכים שהחדשות בכלי התקשורת מייצגות את הנעשה במציאות?" ו"במקרים שבהם אינכם מאמינים לחדשות - מה הן הסיבות לחוסר האמון?". בגופן זעיר נכתב, בצמוד לממצאי הסקר, כי הוא נערך "בהשתתפות 300 משיבים בני 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית".

"דה מרקר", 20.9.2017

סקר האפרטהייד, כלומר סקר שבוצע בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד על אף שביקש לבחון סוגיה הנוגעת גם לכ-20% הלא יהודים באוכלוסיית המדינה, הניב כצפוי ממצאים מעניינים. אך אלה ממצאים מעוותים, שכן הם מייצגים רק את עמדות היהודים. לחברה הערבית, שסובלת מהדרה משמעותית וייצוג שלילי בתקשורת הישראלית, יש בוודאי תשובות טובות משלה לשאלות על אמון וחשדנות בתקשורת. אולם נציגיה לא קיבלו מ"מרקר וויק" (עורכת: ענת ג'ורג'י) את הזכות להיות בעלי דעה.

אם לא די בהדרה, ב"דה מרקר" נקטו גם בהטעיה. ממצאי הסקר הוצגו כאילו הם מתארים את "היחסים החשדניים בין הישראלים לתקשורת", על אף שתיארו רק את עמדות ארבע חמישיות מהישראלים. בכותרת המשנה נכתב כי "פחות ממחצית הציבור חושב שהתקשורת משקפת את המציאות במידה רבה", על אף שמדובר בפחות ממחצית הציבור היהודי. בגוף הידיעה, אגב, לא נכתב כי הסקר נערך בקרב יהודים בלבד אלא "בקרב 300 איש".

לפני כשבוע צייץ כתב המדיה של "דה מרקר", נתי טוקר, בגנות סקר אפרטהייד שפורסם ב"גלובס". כאשר עומת עם סקרים דומים שפורסמו בעבר "דה מרקר" כתב: "אכן שגגה יוצאת תחת ידינו מפעם לפעם". הנה, אם כן, שגגה נוספת.