במאמר שפירסם אתמול ב"ידיעות אחרונות" מאיים עיתונאי חדשות 2 אמנון אברמוביץ' במרומז על בנימין נתניהו כי יחשוף שיחות שיביכו אותו, בתגובה לכך שראש הממשלה פירסם בדף הפייסבוק שלו הקלטה של מתיחה שאברמוביץ' נפל לה קורבן.

ראשית הפרשה בהקלטה שחשף החקיין יוסי וידר, שבה הוא נשמע מתחזה לאהוד ברק בשיחה עם אברמוביץ'. ההקלטה עוררה גל של ביקורת נגד אברמוביץ' בשל הזדהותו כביכול עם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק והסכמתו עם אמירה בדבר הצורך "להעיף את נתניהו".

תגובתו הראשונה של אברמוביץ' לדברים היתה כי ידע שמדובר במתיחה, ושהוא חמד לצון יחד עם החקיין: "איתרתי מיד שמדובר במתיחה, ולכן הקטע הוא לא אותנטי וערוך". וידר הכחיש את הדברים. נראה היה שאברמוביץ' מחזיק בעמדתו זו גם אחרי שהחקיין פרסם את ההקלטה המלאה, אך כעת שינה העיתונאי את גרסתו.

במאמר שפרסם ב"ידיעות אחרונות" אברמוביץ' לא חוזר על הטענה כי מדובר היה בבדיחה מודעת, ובמקום זאת רומז כי מדובר בעבירה פלילית מצדו של וידר. עם הביקורת עליו הוא מתמודד באופן אחר: הדיאלוג עם "ברק" היה דווקא תקיף מצדו, והעיד על עמדה עיתונאית קשוחה ולא חברית ומתרצה, ואילו ההודאה שלו כי צריך "להעיף את נתניהו" היא בכלל מובנת מאליה לכל מי שמקשיב וקורא את פרשנויותיו.

עמדה זו של אברמוביץ', שלפיה עוינותו לנתניהו היא דבר ידוע ומובן, שונה מהטענה המסורתית שלפיה פרשנים פוליטיים הם חסרי פניות ואינם בעלי דעה קדומה כלפי הפוליטיקאים שהם מסקרים. רק לאחרונה טען אברמוביץ' בכנס של העיתון "מקור ראשון" נגד "עיתונות פרסונלית" המעדיפה דמות ציבורית כזו או אחרת: "התקשורת מגוונת, אבל ראש הממשלה נתניהו לא רוצה עיתונות מגוונת. כמו שראינו מהקלטות השיחות שלו עם נוני מוזס, הוא היה אפילו מוכן לקבור את העיתון שלו ['ישראל היום']. הוא רוצה עיתונות פרסונלית".

גם בעבר, אחרי שטבע את המושג איתרוג, התכחש אברמוביץ' לכך שמדובר בקריאה ל"עיתונות פרסונלית". ב-2005, כמה חודשים לפני פינוי גוש-קטיף, התייחס אברמוביץ' לטענות שהשמיעו מתנגדי תוכנית ההתנתקות, שלפיהן עיתונאים מעדיפים לא לעסוק בחשדות לפלילים כלפי ראש הממשלה דאז אריאל שרון בשל תמיכתם במהלך: "צריך לשמור על שרון כמו על אתרוג. לשומרו בקופסה אטומה, מרופד בספוגית, צמר גפן ונייר צלופן, לפחות עד תום ההתנתקות". הדברים עוררו סערה, ואברמוביץ' הסביר כי התכוון רק לאיתרוג ב"אגף הדעות", ולא ב"אגף הידיעות".

כפי שהזכיר אברמוביץ' בשיחה עם וידר, טענה לקשר הדוק בינו לברק נחשפה לא מזמן בהקלטה אחרת, במסגרת השיחות המושחתות שקיימו מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס וראש הממשלה נתניהו, במה שמכונה "תיק 2000". "הוא רוצה שברק יחזור, זה מה שהוא רוצה", נשמע מוזס אומר לנתניהו, לפי הפרסום בחדשות 2. "לא אשבור לו את המלה", אומר אברמוביץ' לווידר בשיחה ביניהם בטון משועשע.

שיחותי עם ביבי

כאמור, את המאמר חותם אברמוביץ' באיום מרומז כלפי נתניהו, שממנו עולה כי בידי אברמוביץ' תוכן של שיחות עם ראש הממשלה שאם יתפרסם – יביך את נתניהו. כך כותב אברמוביץ': "כאשר ראש ממשלה לוקח הקלטה בידורית ומצמיד אותה לפייסבוק שלו, זה סימן, עוד סימן, שהוא איבד עשתונות. שהוא החליט לשבור את כללי המשחק. האם זה אומר שגם לנו העיתונאים מותר להשתגע? האם רשאי עיתונאי לפרסם את שיחותיו עם ביבי – מה הציע, מה ביקש, על מה התחנן?".

זו אינה הפעם הראשונה שהאפשרות לשחרר חומרים מביכים על נתניהו עולה בהקשר של פרשת המתיחה. בתוכנית "שש עם" של חדשות ערוץ 2 ביום שבו פורסמה ההקלטה, במסגרת הראיון שבו טען אברמוביץ' כי היה מודע למתיחה ואף הציע לווידר להקליטה מחדש, אמר שלא "ייתן לעצמו חירות לנפץ את האתוס העיתונאי" ולפרסם הצעות של נתניהו שיסבו לו "מבוכה לא קלה". המראיינים, עמית סגל וסיון רהב-מאיר, דחקו בו שיחשוף את ההקלטות בכל זאת, אך אברמוביץ' סירב. כעת, כך נראה על-פי המאמר ב"ידיעות אחרונות", אברמוביץ' קרוב יותר לניפוץ "האתוס העיתונאי".

השיחה של אברמוביץ' עם החקיין יוסי וידר כאהוד ברק

בהקלטת המתיחה נשמע אברמוביץ' אומר ל"ברק", שהבטיח לו את הידיעה הבלעדית על שובו לפוליטיקה, כי הוא "יניח אותה במקום הכי בולט בתקשורת הישראלית". בין אם מדובר באמירה עם לשון בלחי, כגרסתו הראשונה של אברמוביץ', ובין אם מדובר בהבטחה שנאמרה ברצינות, לאברמוביץ' יש יכולת לקיים הצהרה כזו – לעיתונאי הוותיק יש משבצת יוקרתית כפרשן בחדשות ערוץ 2, מהדורת החדשות הנצפית בישראל, והוא כותב טורי פרשנות ב"ידיעות אחרונות", העיתון הנמכר הנפוץ בישראל וכוכב פרשת הדיל המלוכלך בין נתניהו למוזס.

כאמור, כעת מאיים אברמוביץ' "לשבור את כללי המשחק" ולנצל כוח תקשורתי זה כדי להכאיב לנתניהו. אמנם, מבקריו של אברמוביץ' מימין יגיבו בוודאי כי הוא עושה זאת בלאו הכי כחלק מכללי המשחק הקיים.

להעיף את נתניהו

עוד התברר ביחס לפרשה גם כי עיתונאי "הזמין" מהחקיין וידר מתיחה בסגנון שאברמוביץ' נפל לה קורבן. ביום שישי האחרון, העיתונאים אלי לוי ויוסי מזרחי העלו את יוסי וידר לשידור בתוכניתם ברדיו חיפה, תקפו אותו בחריפות והאשימו אותו בהונאה, בדומה להאשמה של אברמוביץ' עצמו במאמר ב"ידיעות אחרונות". אלא שבמהלך חילופי הדברים התוקפניים הטיח וידר בלוי כי הוא עצמו הזמין ממנו מתיחה בסגנון זו שערך עם אברמוביץ'. לוי הודה בכך. מזרחי ציין בפתח השיחה כי הוא קולגה וידיד של אברמוביץ' בחברת החדשות של ערוץ 2.

אלי לוי ויוסי מזרחי מראיינים את יוסי וידר ברדיו חיפה

ספיח נוסף של הפרשה תרם פעיל הליכוד אביעד ויסולי, שהגיש ביום שישי האחרון תלונה במשטרת חיפה תלונה נגד אברמוביץ', בטענה שעבר עבירות של שחיתות ציבורית. ויסולי טען בין השאר כי השיחה בין אברמוביץ' לווידר המתחזה לברק חשפה את אברמוביץ' כ"קושר קשר" שנועד "להעיף" את נתניהו ולהחליפו בברק, "ומודה שהוא פועל לקדם מטרות אלה מזה תקופה ארוכה, במסגרת תפקידו הציבורי כפרשן בחברת החדשות של הערוץ השני". המשטרה מסרה בתגובה כי הוחלט על סגירת התיק בשל היעדר עבירה פלילית.

הניסיון של ויסולי להציג שיחה בין עיתונאי למקור כקשירת קשר אכן נדמה כטרחנות מגמתית, אך דווקא על רקע העסקה שרקמו ביניהם מוזס ונתניהו ב"תיק 2000", ובמיוחד כשמדובר בעיתונאים ומסוקרים מצמרת התקשורת והשלטון, יש מקום לדיון ציבורי ב"כללי המשחק" של קרבה ושיתוף בין עיתונאים ומקורות.