ענקית הסיגריות פיליפ-מוריס פרסמה מוצר עישון חדש בניגוד לחוקי מדינת ישראל – כך קבע לאחרונה הדרג המקצועי במשרד הבריאות, קביעה שאומצה על-ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי. בחודשים האחרונים משקיעה פיליפ-מוריס משאבים רבים בניסיון להחדיר לשוק הישראלי מכשיר אלקטרוני לעישון טבק בשם "אייקוס" – מסע פרסום שבמסגרתו טוענים אנשיה כי מדובר בחלופה בריאה ביחס לעישון סיגריות רגילות, במסגרת "חזון" שנועד ליצור "עתיד ללא עשן".

החוק הקיים מטיל הגבלות רבות על פרסום מוצרי עישון בישראל, ואוסר בין היתר על "פרסומת עקיפה" למוצרי טבק ועל "פרסומת בשבח העישון". ח"כ תמר זנדברג (מרצ), יו"ר הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול, פנתה למשרד היועץ המשפטי לממשלה ודרשה ממנו לבדוק האם פיליפ-מוריס עברה על החוק. על-פי עו"ד נזרי, בעקבות הפנייה התבקש הדרג המקצועי במשרד הבריאות לבחון את הטענות – והגיע למסקנה כי התלונה מוצדקת.

"לאחר בחינת פרסומים שונים שהיו חלק ממסע פרסום שהתנהל תחת השם 'Smoke Free Israel' נמצא כי השיווק של מוצר ה'אייקוס' בידי חברת פיליפ-מוריס אכן נעשה בחלקו באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הוראות הדין. עמדה זו מקובלת עלי", כתב המשנה ליועץ המשפטי לממשלה במכתב ששלח אתמול (7.8) לח"כ זנדברג.

ח"כ תמר זנדברג (צילום: נתי שוחט)

ח"כ תמר זנדברג (צילום: נתי שוחט)

"נוכח כך, ביקשתי ממשרד הבריאות לפנות לחברת פיליפ-מוריס ולדרוש ממנה לתקן לאלתר את הפרסומים הנוכחיים בהקשר זה ולהתאים את הפרסומים העתידיים להוראות הדין", הוסיף נזרי במכתב. "אנו מקווים כי חברת פיליפ-מוריס תפעל בהקדם בהתאם לאמור; מכל מקום, נמשיך לעקוב אחר הדברים על מנת לוודא שהוראות הדין – שנועדו להגן על בריאות הציבור – יקוימו, ולא יהיה צורך לבחון נקיטת פעולות אחרות על ידינו בהקשר זה".

במשרד הבריאות כבר קבעו לא מזמן כי פיליפ-מוריס עברה על החוק במסגרת הקמפיין להחדרת מכשיר העישון שלה לשוק הישראלי. בחודש אפריל פורסם ב"העין השביעית" כי חברת הסיגריות שילמה לאתר האינטרנט "וואלה" כדי לפרסם כתבות מטעמה תוך התעלמות משורה של הגבלות חוקיות שנועדו למנוע פרסומים מסוג זה. בתגובה לכתבה נמסר ממשרד הבריאות כי פיליפ-מוריס אכן הפרה את החוק, וב"וואלה" פעלו לתיקון כמה מההפרות.

עם זאת, משרד הבריאות בראשות השר יעקב ליצמן לא ניצל את הסמכות שניתנה לו כדי להעניש את פיליפ-מוריס. למעשה, בדיון שהתקיים לאחרונה בכנסת אמר נציג המשרד כי למיטב ידיעתו אף חברת טבק לא נענשה בגין הפרת ההגבלות שהוטלו על פרסום סיגריות ב-34 השנים שחלפו מאז חקיקת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק.

מודעה של חברת פיליפ-מוריס כפי שנדפסה בעיתון "ישראל היום", יוני 2017 (לחצו להגדלה)

"אל תשרפו את הסיכוי להפחית את נזקי העישון". מודעה של פיליפ-מוריס כפי שנדפסה בעיתון "ישראל היום", יוני 2017 (לחצו להגדלה)

מדיניות סלחנית זו, כך נראה, צפויה להימשך: במשרד הבריאות בחרו שלא להשיב לשאלה האם בכוונתם להעניש את פיליפ-מוריס בגין הפרת החוק. "משרד הבריאות פועל מול החברה על מנת שזו תתאים את הפרסומות להוראות החוק", מסר דובר המשרד, אייל בסון, בתשובה לפניית "העין השביעית".

תחקיר של חדשות ערוץ 2 ששודר בתחילת השנה חשף כי השר ליצמן קיים שיחות סודיות עם נציגים של פיליפ-מוריס לקראת השקת מכשיר ה"אייקוס" בישראל. החלטתו שלא להגדיר את המכשיר כ"מוצר עישון" החריגה אותו מההגבלות שחלות על פרסום ומיסוי מוצרי טבק – עד אשר חזר בו כמה חודשים לאחר מכן בעקבות עתירה לבג"ץ שהגישה העמותה לדמוקרטיה מתקדמת.

בחברת פיליפ-מוריס, כמו במקרה של קניית הכתבות ב"וואלה", מתכחשים לקביעה בדבר הפרת החוק וטוענים כי החברה אינה נוהגת לעבור על החוק. מעיין שריג, דוברת פיליפ-מוריס בישראל, מסרה בשם החברה כי פיליפ-מוריס "פעלה ותמשיך לפעול לפי החוק והדין הקיימים. אנו נשמח לדון בנושא עם כל גורם רלבנטי ולהביא את עמדתנו".