סקרים שערך בשבועות האחרונים פרופסור קמיל פוקס עבור כלי תקשורת שונים העניקו פעם אחר פעם למחנה הציוני בראשות אבי גבאי מספר מנדטים גדול יותר מאשר סקרים מקבילים שבוצעו באותה התקופה על ידי מכוני מחקר אחרים.

בתחילת חודש יולי, לאחר שגבאי עלה לסיבוב השני בבחירות המקדימות במפלגת העבודה יחד עם ח"כ עמיר פרץ, פרסם פרופ' פוקס סקר שערך עבור אתר "וואלה" ולפיו המחנה הציוני בראשות גבאי זוכה ל-18 מנדטים. סקרים אחרים שבוצעו באותם הימים העלו תוצאות נמוכות יותר. יום לאחר פרסום הסקר של פרופ' פוקס פורסמו ב"מעריב" ממצאי סקר של מכון פאנלס-פוליטיקס ולפיו המחנה הציוני בראשות גבאי מקבל 16 מנדטים. יום לפני פרסום הסקר של פרופ' פוקס פורסם בחדשות ערוץ 2 סקר שערך מכון מדגם ולפיו המחנה הציוני בראשות גבאי זוכה ל-14 מנדטים בלבד ואילו לפי סקר של מכון גיאוקרטוגרפיה שבוצע אף הוא באותו היום קיבל המחנה הציוני בראשות גבאי 11 מנדטים בלבד.

לאחר שגבאי נבחר בסביב השני ליו"ר העבודה ערך פרופ' פוקס סקר נוסף עבור חדשות ערוץ 10, ובו חזה למחנה הציוני בראשות גבאי 24 מנדטים. באותו היום ממש פורסם סקר שערך מכון מדגם עבור חדשות ערוץ 2 ובו זכה המחנה הציוני בראשות גבאי ל-20 מנדטים. למחרת נערך סקר של מכון גיאוקרטוגרפיה ובו זכה המחנה הציוני בראשות גבאי ל-19 מנדטים.

כשבועיים חלפו, במהלכם נערכו שני סקרים, האחד של גיאוקרטוגרפיה שבו זכה המחנה הציוני בראשות גבאי ל-18 מנדטים והשני של פאנלס-פוליטיקס, שבו זכה המחנה הציוני בראשות גבאי ל-19 מנדטים. כמה ימים אחר כך פרסם גם פרופ' פוקס סקר ממנו עולה כי המחנה הציוני בראשות גבאי בירידה, אולם מספר המנדטים אצלו עדיין היה גבוה יותר מאשר אצל עמיתיו הסוקרים - 20 מנדטים.

הסקר האחרון של פרופ' פוקס, נכון לעכשיו, התפרסם ביום ראשון השבוע בחדשות ערוץ 10 ובו שוב נרשמה עלייה למחנה הציוני בראשות גבאי, שקיבל אצלו 22 מנדטים. יומיים לפני כן פורסמו ממצאי סקר מאגר-מוחות לפיהם המחנה הציוני בראשות גבאי זוכה ל-16 מנדטים בלבד.

פרופ' קמיל פוקס (צילום מסך)

פרופ' קמיל פוקס (צילום מסך)

כיצד קורה שסוקר אחד נותן למפלגה אחת, באופן עקבי, מספר מנדטים גדול יותר מאשר כל עמיתיו? והאם זה קשור לעובדה שבמהלך הבחירות המקדימות למפלגת העבודה סיפק פרופ' פוקס סקרים לאבי גבאי? בשיחה עם "העין השביעית" מסביר פרופ' פוקס כי אמנם פיקח עבור גבאי על סקרים במהלך הקמפיין שלו בבחירות המקדימות, אך אין לכך כל קשר לתוצאות בסקרי הבחירות.

ראשית, מציין פרופ' פוקס, הוא פיקח גם על סקרים עבור ח"כ אראל מרגלית בתקופת הבחירות המקדימות למפלגת העבודה ולא רק לגבאי, ומכל מקום לא היה הסוקר הרשמי של גבאי, לא ישב איתו במטה הבחירות שלו ומאז סיום הבחירות המקדימות לא ערך עבורו כל סקר ("אבל אני מוכן אם הוא יזמין"). שנית, אומר פרופ' פוקס, את המקור להבדלים בתוצאות הסקרים יש לחפש במתודולוגיה.

"יותר מעניין לראות את ההבדלים בין סקרים שנעשים באינטרנט לסקרים שנעשים בטלפון", הוא אומר. לדבריו, בעוד הסקרים שערך עבור ערוץ 10 ואתר "וואלה" היו סקרים אינטרנטיים ("הם לא מוכנים לשלם בשביל הסקרים הטלפוניים"), הסקרים שעורך מכון מדגם עבור חדשות ערוץ 2 הם סקרים מבוססי שיחות טלפון, עם השלמות אינטרנטיות כדי לכסות גם את הגילאים הצעירים יותר.

במהלך הבחירות האחרונות לכנסת, מוסיף פרופ' פוקס, בשעה שערך סקרים טלפוניים עבור "הארץ", הוא ערך מיוזמתו את אותם הסקרים ממש גם במאגרים אינטרנטיים וזאת על מנת לערוך מחקר השוואתי ולעמוד על ההטיות השונות של כל שיטה. ואמנם, מבדיקה זו גילה פרופ' פוקס כי אכן מתקבלות תוצאות שונות לאותו הסקר בתלוי בשיטת הסקירה.

אם כן, לפי פרופ' פוקס, התוצאות הגבוהות יותר שגבאי מקבל בסקרים שהוא עורך אינן צירוף מקרים אלא תוצאה של שיטת הסקירה האינטרנטית. כשהוא נשאל כיצד הוא מסביר כי גם בהשוואה לסקרים אחרים שבוצעו באינטרנט, כמו אלו של פאנלס-פוליטיקס, קיבל אצלו גבאי יותר מנדטים, מודה פרופ' פוקס כי זו נקודה מעוררת עניין. עם זאת, הוא אומר, אפשר שהסיבה לכך היא שכשאנשים נרשמים למאגר המקוון שמשמש את סקריו עליהם למלא שאלונים, כך שבעת הצורך הוא יכול לדגום מראש קבוצות מסוימות לפי מכסות. "במובן הזה", אומר פרופ' פוקס, "אני יכול לטעון שהסקרים שלי יותר מדויקים".

כאמור, פרופ' פוקס דוחה מכל וכל כל קשר בין תוצאות הסקרים שנועדו לפרסום תקשורתי לבין עבודתו כסוקר עבור אחת הדמויות הפוליטיות המופיעות בהן. "להגיד שאני מטה את התוצאות זה כמעט עלבון", הוא אומר, "הטיה כזו, מבחינה מדעית, זה נורא. אני לא אעשה דבר כזה". אמנם, האפשרות שגבאי זכה אצל פרופ' פוקס לתוצאות גבוהות יותר מטעמים זרים לא היתה כלל מתעוררת לו בחדשות ערוץ 10 ובאתר "וואלה" היו נוהגים כפי שנהגו ב"הארץ" לקראת הבחירות האחרונות לכנסת. לדברי פרופ' פוקס, ב"הארץ" אסרו עליו במשך תקופה מסוימת לבצע סקרים עבור פוליטיקאים כדי שלא תהיה אפילו מראית עין של הטיה. כיום, הוא משוחרר ממחויבות כזו.