מפעילי אפליקציית ההסברה Act.il, המקודמת על-ידי ממשלת ישראל, מכחישים כי התגלתה בה פרצת אבטחה. בשבוע שעבר דווח באתר "אינטרספט" (The Intercept) כי חוקר בטיחות דיגיטלית גילה שהאפליקציה חושפת את כתובות הדואר האלקטרוני של המשתמשים – תקלה שאיפשרה לאתר התחקירים לעיין בהן ולקבוע כי עשרות ממשתמשיה הראשונים הם "אקטיביסטים בתשלום", כהגדרתו.

אתמול, לאחר שפרטי הדיווח של "אינטרספט" פורסמו באתר "העין השביעית" ובכלי תקשורת אחרים, הוציאו מפעילי האפליקציה הודעת הכחשה. "כלי תקשורת שונים הפיצו במהלך היום שמועות על האפליקציה, וחשנו צורך לשלוח לכם, חברי הקהילה שלנו, הבהרה", נכתב בה. "באפליקציה אין פרצת אבטחה, ולא היתה בה פריצת אבטחה. Act.il היא רשת חברתית אזרחית ופתוחה, ולכן היא אינה שומרת פרטים חסויים על משתמשיה".

הודעה זו אינה עולה בקנה אחד עם הפרסום ב"אינטרספט". על-פי הדיווח המקורי, באתר התחקירים פנו לחברה שפיתחה את האפליקציה, ראליוור (Rallyware), והצביעו בפניה על הפרצה. כעבור ימים אחדים הודיעה ראליוור ל"אינטרספט" כי בעקבות הפנייה הוגבלה האפשרות לצפות בכתובות הדוא"ל של המשתמשים. חוקר הבטיחות הדיגיטלית בדק זאת, וקבע כי הפרצה שמצא אכן נחסמה.

כעת מספקים מפעילי האפליקציה הסבר אחר לשינוי שהוכנס בה: ההחלטה להגביל את חשיפת פרטי המשתמשים נועדה למנוע התקפות והטרדות מצד "ישויות אנטי-ישראליות", לשון ההודעה. ישויות אלה, נטען בהודעה, הבחינו בכך ש"אלפי בני אדם" התקינו את האפליקציה בשבועות האחרונים, ובשל ההצלחה הגדולה שנחלה מעוניינים לפגוע בהם. "נמשיך לפעול במסירות ובנחישות, ואנו בטוחים שתומכי ישראל כמונו לא יירתעו בקלות מנסיונות לפגוע בפעילויותינו", נכתב בהודעה.

ההודעה של מפעילי Act.il (לחצו להגדלה)

ההודעה של מפעילי Act.il (לחצו להגדלה)

מנהלי Act.il פועלים לגיוס משתמשים שיפיצו מסרי הסברה בנושאים הקשורים לישראל, לסמן תכנים "אנטי-ישראליים" ברשתות החברתיות (וכך להביא להסרתם) ולחזק באמצעות לייקים ושיתופים חשבונות של יחידים וגופים המקדמים את מטרותיה. הממשק מזכיר משחק מחשב, והמשתמשים מקבלים ניקוד עבור השלמת המשימות שנבחרות עבורם על-ידי המפעילים.

על-פי אתר האינטרנט של האפליקציה, היא מופעלת על-ידי שלושה גופים חוץ-ממשלתיים: המרכז הבינתחומי הרצליה והארגונים האמריקאים Maccabee Task Force והמועצה הישראלית-אמריקאית (IAC). עם זאת, חלק מהתכנים המופצים באמצעות האפליקציה נוצרו על-ידי המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה בראשות גלעד ארדן, אף שהם אינם מוצגים ככאלה. ארדן ומשרדו גם רכשו לאחרונה כתבות ב"ידיעות אחרונות" ובתוכניות אקטואליה המשודרות בערוץ 2, ובהן מוצג הקמפיין כיוזמה של המשרד הממשלתי.

* * *

הקמפיין של ארדן בכתבה שרכש משרדו בתוכנית "חי בלילה"