ראש הממשלה ושר האוצר כרתו עסקה מושחתת לחיסול השידור הציבורי העצמאי בישראל, וכשיסיימו איתו ימשיכו לשאר כלי התקשורת – זה המסר המרכזי שעלה הערב (1.4) מהפגנה שקיימו עובדי תאגיד השידור הישראלי במחאה על כוונת הממשלה לבטל את חטיבת החדשות של התאגיד ולפטר את עובדיה, ולהמשיך להפקיד את שידורי האקטואליה של השידור הציבורי בידי רשות השידור שבפירוק עד להקמת תאגיד נוסף, שיעסוק באקטואליה.

כ-400 איש התייצבו להפגנה, שנערכה מחוץ לקריית הממשלה בתל-אביב – רובם אנשי תקשורת וקרוביהם, ומיעוטם אזרחים שבאו להפגין נגד העסקה של בנימין נתניהו ומשה כחלון. לצד עובדים רבים מתאגיד השידור הציבורי, כולל היו"ר גיל עומר, נצפו במקום גם קולגות מכלי תקשורת אחרים, בהם רביב דרוקר, חיים ריבלין, רותי יובל, קובי מידן, שי ניב ומתן חודורוב. מקרב הפוליטיקאים נצפו נציגים של מפלגת העבודה – חברי-הכנסת איתן כבל ועמר בר-לב ועמיתם אלדד יניב.

באופן אירוני, אחת הסיסמאות שחזרו על עצמן בקרב משתתפי ההפגנה היא "היום זה אנחנו – מחר זה אתם", אותה סיסמה שתחתיה הפגינו בשבועות האחרונים עובדי רשות השידור כשעוד נראה היה שהם עומדים בפני סגירה ופיטורים. כעת קראו נציגי עובדי התאגיד להתפטרותו של כחלון, ובד בבד ביקשו ממנו לחזור בו מהסכמותיו עם נתניהו ולעמוד לצדם. באחד הנאומים קראה כתבת מחלקת החדשות של התאגיד יערה שפירא: "כחלון נכשלת – זו בגידה".

אמסטרדמסקי: "בחזונו של ראש הממשלה, חזון שיתממש עוד זמן לא רב אם לא יעצרו אותו, יהיו הרבה גופי תקשורת בישראל שייראו בדיוק אותו הדבר. אתם יכולים לקבל את התמונה הזאת כבר היום ב'ישראל היום' ובערוץ 20"

שאול אמסטרדמסקי, ראש הדסק הכלכלי, האשים את נתניהו בניסיון לסגור את התאגיד ממניעים אינטרסנטיים, כחלק ממגמה שמטרתה ליצור אקלים תקשורתי כנוע ונטול ביקורת. "מי שלא מבין שהיום אלה אנחנו ומחר אלה אנשים אחרים, שפשוט לא באים לביבי טוב בעין – טועה", אמר אמסטרדמסקי לבאי ההפגנה.

"המחוקק החליט שצריך לפתוח גוף שידור ציבורי חדש למען הציבור. זה נעשה בצורה מסודרת, בהליך הוגן והגיוני, ואילו עכשיו, רגע לפני שזה אמור לקרות, מגיע ראש הממשלה ובגלל כמה עיתונאים שלא באים לו טוב בעין מחליט לסגור את הגוף זה", הוסיף אמסטרדמסקי – בעצמו אחד מאותם עיתונאים שנוכחותם בתאגיד מציקה במיוחד לנתניהו, לפי התבטאויות של מקורביו.

"לא מעניין אותו שמאות אנשים, גם מרשות השידור וגם מתאגיד השידור ילכו הביתה", הוסיף אמסטרדמסקי. "כל מה שמעניין את ראש הממשלה זה שיהיה פחות גוף תקשורת אחד שיבקר אותו. בחזונו של ראש הממשלה, חזון שיתממש עוד זמן לא רב אם לא יעצרו אותו, יהיו הרבה גופי תקשורת בישראל שייראו בדיוק אותו הדבר. אתם יכולים לקבל את התמונה הזאת כבר היום ב'ישראל היום' ובערוץ 20 – שנותן ראיון של עשרים-ומשהו דקות לרעיית ראש הממשלה. כך ראש הממשלה רוצה לראות את התקשורת הישראלית: חנפנית, כנועה וחייבת לו. ובדיוק את זה אנחנו צריכים לעצור.

"מה לעשות שזה כרגע תלוי בפוליטיקאי אחד – אנחנו לא אוהבים את זה, אבל זה המצב – ולפוליטיקאי הזה קוראים משה כחלון, שר האוצר", הוסיף אמסטרדמסקי. "ולא בעוד הרבה זמן, בעוד חמש שנים מהיום, כשכל גופי התקשורת ייראו כמו שנתניהו רוצה שהם ייראו, ההיסטוריה תשפוט את השר כחלון. שר האוצר, אנחנו יודעים שאתה צופה בזה. ראיתי את הידיים שלך רועדות כשהקראת את ההודעה לעיתונות ביום חמישי, כי אתה יודע שהיא בלוף. אתה יודע שאין שם שום דבר.

"שר האוצר כחלון, אתה בחרת להיכנס לפוליטיקה, אף אחד לא הכריח אותך, וכן, זה קשה לעמוד מול ראש הממשלה, אבל אין לך את הפריבילגיה להגיד, 'וואלה, זה קשה לי, אז אני בורח'. אתה לא יכול, שר האוצר, לעשות דבר כזה, כי ההיסטוריה תשפוט אותך. לא אותנו. יש לך עדיין הזדמנות להחזיר את הפשרה המושחתת הזאת אחורנית ולהגיד: 'עד כאן'".

הפגנת עובדי תאגיד השידור הציבורי. תל-אביב, 1.4.17 (צילום: תומר נויברג)

הפגנת עובדי תאגיד השידור הציבורי. תל-אביב, 1.4.17 (צילום: תומר נויברג)

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, האשים גם הוא את נתניהו וכחלון בהתנהלות מושחתת. "חשוב להגיד – לא צריך לקרוא לזה פשרה, צריך לקרוא לזה בדיוק איך שזה: זו שחיתות", אמר על העסקה של ראש הממשלה ושר האוצר. "זו שחיתות על הגב של יותר מאלף עובדים – פעם זה ברשות השידור, ופעם זה בתאגיד. במשך חודשים ושנים מתעללים בעיתונאים ובעובדים אחרים. יום אחד מפטרים את אלה ויום אחד מפטרים את אלה, בלי לדבר לא עם אלה ולא עם אלה. והכל מסיבה אחת: הפוליטיקאים, שאמורים להנהיג אותנו, להוביל אותנו, לתת לנו דוגמה אישית, כל מה שהם רוצים זה שהעיתונאים וכלי התקשורת ישרתו אותם – ואסור לתת לזה לקרות".

חודורוב: "כשהשידור הציבורי נשלט בידי פוליטיקאים שמצרים את צעדיו ומחשבים להשתלט על עיתונאיו, הוא עלול להפוך לכלי תעמולה מסוכן"

אורן אהרוני, כתב בתאגיד, נשא גם הוא דברים ואמר שההתנכלות הממשלתית לא תסתיים בשידור הציבורי ותעבור בקרוב גם לערוץ 2 ולגלי-צה"ל. "זה לא ייפסק בנו, זה ייפסק כשכל התקשורת תהיה נשלטת", אמר.

מתן חודורוב, הכתב והפרשן הכלכלי של חדשות 10, קרא לעמיתיו מכלי התקשורת האחרים להפגין סולידריות עם אנשי התאגיד. "שידור ציבורי הוא אחד מיסודות הדמוקרטיה הבלתי מעורערים", אמר חודורוב. "כשהשידור הציבורי עצמאי, האזרחים מקבלים ערך מוסף – וכשהשידור הציבורי נשלט בידי פוליטיקאים שמצרים את צעדיו ומחשבים להשתלט על עיתונאיו, הוא עלול להפוך לכלי תעמולה מסוכן", הוסיף.

"שמעתי בימים האחרונים איך לבו השותת של ראש הממשלה נתניהו נכמר על עובדי רשות השידור, שחלקם ייאלצו ללכת הביתה", אמר עוד חודורוב. "נדמה לי שלאורך כל הדרך התייחסנו בשיא הרצינות לטרגדיה האישית, המשפחתית והמקצועית של הגוף הזה, שהרי נחרב מלכתחילה בגלל התערבות של פוליטיקאים ובגלל ניסיון להשתלט ולשלוט ולהתערב באופן בלתי פוסק בשידורים, ובמינויים, ובתכנים ובתוכניות – עד כדי כך שאפסו כמעט לחלוטין הסיכויים לשקם אותו.

"אני כבר מזמן הגעתי לכלל מסקנה שזה לא ימין ולא שמאל, זה לא חרדים ולא חילונים – זו השליטה, ורק היא, שמעניינת את הממשלה בבואה לנהל את התקשורת הישראלית. כשזה נראה להם עצמאי מדי, ומקצועי מדי, ותחקירי מדי, וביקורתי מדי, ומסוכן מדי – הם פשוט מחליטים שזה לא יהיה. ואז באים התירוצים: פעם זו העלות הכלכלית, כלכלנים מטעם עצמם שמחשבים במטריצות מתוחכמות, בניגוד להיגיון ולכללי החיבור והחיסור; ופעם זו העללת עלילות על עיתונאים, אזרחים לגיטימיים, כאילו הם משתייכים לצד כזה או אחר, לכת חשוכה ואפלה שזוממת להשתלט על המדינה דרך המשאב של השידור הציבורי.

דורון צברי נדחף על-ידי שוטר בהפגנת עובדי תאגיד השידור הציבורי. תל-אביב, 1.4.17 (צילום: תומר נויברג)

דורון צברי נדחף על-ידי שוטר בהפגנת עובדי התאגיד, 1.4.17 (צילום: תומר נויברג)

"והדבר האחרון: טועה מי שחושב שזה יתחיל וייגמר בתקשורת הישראלית. אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך ארוך של ניסיון השתלטות על כל מוקדי השיח הביקורתי והחשיבה הביקורתית בתוך החברה", הוסיף חודורוב. "זה התחיל בניסיון קודם לסגור ערוץ טלוויזיה", אמר בהתייחסו לערוץ 10, "וזה ממשיך בניסיון לסגור תאגיד ציבורי שהממשלה עצמה הקימה בנימוקים לא ענייניים, עם נסיונות להטיל צנזורה על אמנים ועל חופש התרבות במדינה, דרך פיטורי פקידים עצמאיים מדי בממשלה, שלא התיישרו עם הקו של הפוליטיקאים בנושאים כמו מתווה הגז למשל – וזה בהחלט עלול להגיע גם לבית-המשפט העליון, שמצוי היום תחת התקפה, ונותר בעיני רבים המבצר האחרון שמפריד בינינו ובין השתלטות פוליטית מוחלטת".

בתום פרק הנאומים קראו מארגני ההפגנה לנוכחים לרדת לדרך בגין, שנחסמה מבעוד מועד על-ידי המשטרה. אחרי שהתיישבו המפגינים על האספלט והמשיכו לקרוא קריאות בגנות המהלך של נתניהו וכחלון, הורו להם השוטרים לפנות את הכביש בטענה שמדובר בהפגנה בלתי חוקית. אף על פי כן, הם הורשו להישאר על הכביש ולהפגין עוד כחצי שעה, והמכוניות נותבו לכבישים אחרים. לאחר מכן פונו על-ידי השוטרים באופן מסודר ובלי לעורר מהומות.

* * *

לצפייה בנאומים של יאיר טרצ'יצקי ומתן חודורוב