הכומר גבריאל נדאף מחק בשבוע שעבר את תביעת הדיבה שהגיש נגד שורה של כלי תקשורת ועיתונאים בשפה הערבית, וחויב בהוצאות. הכומר נדאף, שקורא לצעירי החברה הערבית בישראל להתגייס לצה"ל, הגיש ב-2013 תביעת דיבה בסך כ-600 אלף שקל נגד אחד ממבקריו הבולטים ביותר, ד"ר עזמי חכים, וכן נגד העיתונים "פסל אל-מקאל" ו"חדית א-נאס", אתר "ערב 48", עיתונאי "חדית א-נאס" ודיע עוואוודה והעיתונאי סאהר אל-חאג', מפעיל האתר "ג'פרה".

במוקד התביעה עמדו דיווחים על הביקורת הרבה שהתעוררה בעקבות קריאתו לערבים בישראל להתגייס לשירות צבאי או לאומי. נדאף טען, באמצעות עו"ד חיים אייזנקוט, כי כלי התקשורת והעיתונאים שתבע פירסמו טענות כאילו נאסר עליו להיכנס לכנסיית הבשורה בנצרת והאשימו אותו כי הוא בוגד בעמו.

באי כוחם של כלי התקשורת, עורכי-הדין עלאא עבדאללה, עלאא מחאג'נה ומוחמד אגבריה, שייצגו את העיתונאים מטעם ארגון אעלאם, הגדירו את התביעה "טורדנית או קנטרנית", וציינו שלל בעיות מהותיות שנפלו בה. בין היתר, בתביעה לא הופנה בית-המשפט לפרסום של אחד העיתונאים שנתבעו, עיתונאי אחר כלל לא טען כי נדאף בוגד, ובאתר "ערב 48" טענו כי תרגום הדיווח שלהם שנמסר לבית-המשפט שגוי ומטעה.

בדיון מקדמי שנערך לפני כשנתיים הודה בא כוחו של נדאף, עו"ד אייזנקוט, כי התרגום התבצע על סמך דברי הלקוח שלו (בהמשך הדרך החליפה עו"ד מרים הווארי את עו"ד עבדאללה בייצוג כמה מהנתבעים, ואילו נדאף נסוג מהתביעה נגד ד"ר חכים).

לפי פרוטוקול הדיון שנערך בשבוע שעבר, השופט דניאל קירס מבית-משפט השלום בנצרת עודד את הכומר נדאף לסגת מהתביעה. תחילה הסכים נדאף למחוק את התביעה בתנאי שלא יהיה צו הוצאות. בהמשך הסביר עו"ד אייזנקוט את הנכונות של מרשו לסגת מהתביעה כך: "מה שהיה נראה מאוד אקוטי וקשה בתחילת המאבק, נותר למעשה רק בתוך אולם בית-המשפט ולא באמת המשיכה איזושהי מגמה של הכחשה מצד הנתבעים". לדבריו, גם בשל הידרדרות במצבו הבריאותי והכלכלי של הכומר נדאף, הוא נכון לסגת מהתביעה. באי כוחם של הנתבעים, לעומת זאת, התעקשו כי התובע יחויב בהוצאות.

בהמשך הדיון, על רקע סירובו של השופט קירס לדחות את מועד הדיון בתיק, ביקש בא -כוחו של נדאף מהשופט לפסול את עצמו מלהמשיך ולדון בתיק. עו"ד אייזנקוט נימק זאת בכך ש"יש רושם שקשה לשנות את דעתו המקובעת של בית-המשפט בתיק", ובשל "החשדנות הבלתי ראויה בעליל שבית-המשפט הזה מייחס לתובע". השופט קירס דחה את הבקשה לפסול את עצמו.

לפי הפרוטוקול, בשלב זה אמור היה הכומר נדאף להיחקר, אולם בא כוחו ביקש מבית-המשפט לדחות את התביעה. לאחר ששני הצדדים הציגו טענות בדבר גובה תשלום ההוצאות הראוי לדעתם החליט השופט קירס לחייב את הכומר נדאף לשלם לנתבעים שכר טרחה בסך 26,020 שקל ו-80 אגורות.

30511-11-13

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 967KB)