2 ביולי. עוד אישום נגד נמרודי. סעיף נוסף צורף לכתב-האישום נגד יו"ר "מעריב" לשעבר, עופר נמרודי. הוא מואשם שניסה להכשיל את החקירה שהתנהלה נגדו באמצעות השר לבטחון פנים לשעבר, אביגדור קהלני, שאליו פנה לקבל מידע על החקירה. בכתב-האישום החדש נאמר, בין היתר, כי נמרודי הציע לקהלני תפקיד של דירקטור באחת החברות בבעלותו.

3 ביולי. עימות בקול-ישראל. מחריף העימות בין עובדים בכירים בקול-ישראל לבין מנהל הרדיו, אמנון נדב, על רקע טענות העובדים כי נדב איננו משתף פעולה עם המאבק להשוואת תנאי ההעסקה של עובדי הרדיו עם אלה של אנשי ערוץ 1. לטענת העובדים, נדב מעניש עובדים ברדיו בגלל פעילותם בוועד הפעולה, הנאבק על שיפור תנאי השכר. בין היתר הורה נדב להפסיק את שיבוצו של הכתב הכלכלי הוותיק מנחם פרידמן בהגשת "יומן הכלכלה". לדברי נדב, מדובר בענייני ניהול פנימיים של הרדיו.

5 ביולי. איסור פרסום מחדרי חקירות. הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק, שעל-פיה ייאסר לפרסם באמצעי התקשורת הקלטות סמויות, צילומים או תמלילים מתוך חקירות של חשודים בחדרי חקירות במשטרה. ההצעה הועלתה על-ידי ח"כ ציפי לבני (ליכוד), בין היתר בעקבות שידור קטע מסרט וידיאו שבו נראה מו"ל "מעריב" לועס דף נייר בעת החקירה.

6 ביולי. שינויים בהרגלי החשיפה. סקר שערכה חברת TGI מעלה כי בשנה האחרונה חל גידול של כ-21% בחשיפה של ציבור הקוראים בישראל לעיתון "הארץ". עוד מעלה הסקר כי חל גידול בחשיפה ל"מעריב" וירידה בחשיפה ל"ידיעות אחרונות". על-פי ממצאי הסקר, נחשפים ל"ידיעות אחרונות" בימי חול 50.4% מהציבור (63.7% בסופי שבוע), ל"מעריב" 27% בימי חול (37% בסופי שבוע), ל"הארץ" 8.1% בימי חול (10% בסופי שבוע) ול"גלובס" 3.2%. העיתונים עצמם אינן מפרסמים מידע על היקף מכירותיהם.

9 ביולי. נדחתה עתירה נגד ערוץ שלישי. חברת "רשת", זכיינית ערוץ 2, עתרה לבג"ץ בתביעה למנוע פרסום המכרז להקמת ערוץ שלישי בטלוויזיה. לטענת "רשת", היא תיפגע מהקמת הערוץ, שזכייניו ייהנו מתנאים טובים יותר מאלה של זכייני ערוץ 2. ימים אחדים אחר-כך נדחתה העתירה.

12 ביולי. צנעת הפרט בתקשורת. הכנסת קיבלה בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ יובל שטייניץ (ליכוד) להגנת צנעת הפרט בתקשורת. על-פי הצעת החוק, ייאסר לפרסם באמצעי תקשורת המוניים צילומי תקריב המאפשרים זיהוי של אזרח ישראלי "במצבים אינטימיים קשים ומביכים" ללא אישור מפורש של האזרח. בהצעת החוק מובאים כדוגמה מצבים כגון ערטול וחשיפת איברים אינטימיים, פעולות החייאה וטיפול נמרץ, גסיסה וסף איבוד ההכרה, הפרשות, הקאות, מצב שלאחרי אונס או חוויית תקיפה מינית ועוד.

15 ביולי. הלוויין עולה לאוויר. חברת "יס" החלה בשידורי טלוויזיה באמצעות לוויין, בתום שנים של דיונים, הכנות ועימותים משפטיים. החברה מספקת למנוייה חבילות ערוצים במחירים שונים. החבילה היקרה ביותר – 229 ש"ח. מנכ"ל החברה, איתן רוב, העריך כי במשך שנת הפעילות הראשונה תגיע החברה ל-120 עד 140 אלף לקוחות.

18 ביולי. "פגיעה בתדמית רשות השידור". בית-הדין המשמעתי של רשות השידור דן בתביעה שהוגשה מטעם הרשות נגד העורך והמפיק בערוץ הראשון איתי לנדסברג, בעקבות מאמרו "אורי פורת אינו מנהל", שפורסם ב"העין השביעית", גיליון מס' 25. לנדסברג מואשם, בין היתר, ב"התנהגות העלולה לפגוע בתדמיתה ובשמה הטוב של רשות השידור", וב"התנהגות שאינה הולמת עובד רשות" בכך שמתח ביקורת פומבית על עובדי רשות השידור ומנכ"ל הרשות. בדיון לא הופיעו עדים מטעם התביעה, ולנדסברג הציג את טיעוניו. בית-הדין, בראשותו של חיים קלוגמן, יפסוק בתביעה בקרוב.

18 ביולי. הצעת חוק חדשה לרשות השידור. השר הממונה על רשות השידור יוכל לפטר את מנכ"ל הרשות, "אם איננו ממלא את תפקידו כראוי" – כך קובע נוסח הצעת חוק רשות השידור. ההצעה, אשר הוכנה על בסיס המלצות ועדת ורדי שבחנה את המצב ברשות, פורסמה לקראת הדיונים בה בכנסת. בעקבות ביקורת שנמתחה על טיוטה קודמת של הצעת החוק, לא נכלל בה הסעיף המתיר לשר הממונה (תפקיד שממלא עתה ראש הממשלה אהוד ברק) לפטר את מנהלי הרדיו והטלוויזיה. ההצעה קובעת כי בראש רשות השידור תעמוד מועצה בת 15 חברים. הליכוד הודיע על התנגדותו להצעת החוק והודיע כי יפעל להכשלתה. (ראה כאן).

18 ביולי. "רשת המסורת" עולה לאוויר. קול-ישראל החל בשידורי ניסיון ל"רשת המסורת" ברדיו, המשדרת תוכניות דת, שירים חסידיים וכו' לציבור הדתי. נמסר כי רשות השידור תשקיע כחמישה מיליון ש"ח בערוץ הרדיו החדש.

24 ביולי. הוארכה כהונת קיטל. דירקטוריון חברת-החדשות של ערוץ 2 החליט להאריך בעוד שלוש שנים וחצי את כהונתו של מנכ"ל החברה, שלום קיטל. חברי הדירקטוריון הביעו הערכה לעבודתו של קיטל ולתרומתו לחברה.

26 ביולי. עימות בוועדת הביקורת. מנכ"ל רשות השידור אורי פורת ומנהל הרדיו אמנון נדב האשימו, בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, את אנשי לשכת ראש הממשלה בהתערבות פוליטית בנעשה ברדיו. מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי קוצ'יק טען כי מדובר בטענות שקריות, והסביר כי פעילות לשכת ראש הממשלה נובעת מדו"ח ורדי על המצב ברשות השידור, המחייב את הממשלה להביא לתיקון המצב ברשות.

30 ביולי. שפירא – מנהל הטלוויזיה החינוכית. צבי שפירא, לשעבר מפקד גלי צה"ל ומנהל תחנת הרדיו האזורית "אמצע הדרך" בעמק חפר, ימונה למנהל הטלוויזיה החינוכית. מינויו של שפירא, בן 58, שהיה בעבר מנהל בית-הספר לעיתונאות ותקשורת "כותרת", אושר על-ידי ועדת מכרזים של נציבות שירות המדינה (ראה כאן).

31 ביולי. האגודה פורשת. אגודת העיתונאים בתל-אביב החליטה לפרוש מארגון הגג של עיתונאי ישראל. ההחלטה על כך התקבלה במשאל בין חברי האגודה, על רקע טענות כי האיגוד הארצי משותק ואינו מתפקד. יושב-ראש האיגוד הארצי, אלישע שפיגלמן, הביע צער על ההחלטה ואמר כי היא התקבלה בידי קבוצת מיעוט באגודה בתל-אביב ופוגעת באינטרסים של כלל העיתונאים.

אוגוסט 2000

1 באוגוסט. תמלוגי ערוץ 2. הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו העבירה למשרד האוצר 36.8 מיליון ש"ח תמלוגים, על הכנסות הערוץ בששת החודשים הראשונים של שנת 2000. המדובר בסכום שהוא שמונה אחוזים מהכנסות זכייניות הערוץ מפרסומות (לאחר ניכוי עמלת פרסום של 15%). הכנסות הזכייניות במחצית הראשונה של השנה הגיעו לכ-541 מיליון ש"ח. זו עלייה של 5.5 אחוזים בהשוואה למחצית הראשונה של שנת 1999.

1 באוגוסט. "ערב חדש" הושבת. עובדי הטלוויזיה החינוכית השביתו ליום אחד את שידור תוכנית האקטואליה היומית "ערב חדש" בערוץ 1. העובדים דורשים לבטל החלטה על פיטורי עובדים ולהבטיח תקציבים להפקות. שבוע לאחר מכן שוב הושבתה התוכנית.

2 באוגוסט. פרס סוקולוב. עורך "ידיעות אחרונות" לשעבר, דב יודקובסקי, יקבל השנה את פרס סוקולוב לעיתונאות על מפעל חיים. הפרס בעיתונות כתובה יוענק למרדכי גילת ולעינת פישביין. ציון לשבח יוענק לעיתונאים יחיאל לימור ורפי מן על ספרם "עיתונאות". בתחום העיתונות המשודרת חתני הפרס הם עמוס כרמלי ונתן זהבי. אות הוקרה וזיכרון יינתן לשדרנית מיכל ניב ז"ל. הפרסים יחולקו ב-12 בספטמבר. בראש ועדות השופטים לחלוקת הפרס עמד דן פתיר.

3 באוגוסט. חשיפה באינטרנט. אתר אינטרנט ישראלי מציג תצלומי עירום של נשים שצולמו בחוף הים בתל-אביב ללא ידיעתן, באמצעות מצלמה המסוגלת לחדור מבעד לבד ולהציג בעירום גם אנשים לבושים. המשטרה פתחה בחקירה בחשדות של פגיעה בפרטיות. התצלומים הוסרו מן האתר לאחר שפורסמו על כך ידיעות בעיתונים.

8 באוגוסט. מיליונר ראשון. לראשונה זכה משתתף בפרס הגדול – מיליון ש"ח – בשעשועון הידע הפופולרי "מי רוצה להיות מיליונר" בערוץ 2. ה"מיליונר", במתכונת שיובאה מארה"ב, לצד שעשועון ידע ישראלי ("כספת") זוכים בחודשי הקיץ למקומות ראשונים בטבלת שיעורי הצפייה (רייטינג) בטלוויזיה. הזוכה הוא יזהר נבו, מתכנת מחשבים בן 28.

8 באוגוסט. איציק – ממונה על רשות השידור. השרה לאיכות הסביבה דליה איציק תהיה השרה הממונה על רשות השידור, במקומו של ראש הממשלה אהוד ברק. החלטה על כך אושרה במשאל טלפוני בין שרי הממשלה. השר מתן וילנאי דרש לקבל לידיו את התפקיד, בתוקף היותו שר התרבות, המדע והספורט. נמסר כי איציק תמשיך בתוכניות הרפורמה ברשות, בהתאם להמלצות ועדת ורדי.

8 באוגוסט. הדובר מואשם שהטריד מינית. נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, הורה לבטל עסקת טיעון עם דובר משרד הביטחון, דני ויינרייך, בקשר להעמדתו לדין משמעתי באשמת הטרדה מינית של חיילת שעבדה במשרדו. ויינרייך הודה, כחלק מעסקת הטיעון, בהטרדה.

8 באוגוסט. נגד תוכניות המין. ועדת הרדיו של מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו החליטה להורות על הפסקת שידוריהן של כמה מתוכניות המין בתחנות רדיו אזוריות. לטענת חברי הוועדה, התוכניות המשודרות בעיקר בימי חמישי בלילה, כוללות ביטויים בוטים שיש בהם פורנוגרפיה. ברוב התוכניות מוזמנים מאזינים ומאזינות לספר בשידור חי בפרטי פרטים על חוויותיהם המיניות. נמסר כי התחנות יוכלו לערער למליאת מועצת הערוץ השני על ההחלטה.

10 באוגוסט. תלונה נגד הרב על הסתה. יושב-ראש האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל, אלישע שפילגמן, פנה ליועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין בדרישה לפתוח בחקירה נגד הרב עובדיה יוסף, בחשד להסתה נגד ציבור העיתונאים. לדברי שפילגמן, יש בדברי ההסתה משום חשיפת עיתונאים למעשי התנכלות, עד כדי סכנת חיים. הרב אמר יומיים קודם לכן, בדרשה בבית-המדרש "יחווה דעה", כי העיתונאים הם "פושעים ובורים". סמוך לביתו של הרב תקפו חסידיו את ניידות השידור של ערוץ 1 ושל קול-ישראל. מאוחר יותר הסביר הרב עובדיה לכתב ערוץ 1: "אני לא חושב שכל העיתונאים פושעים. דברי הוצאו מהקשרם". במקביל פנה היועץ המשפטי של האיגוד, עו"ד יוסי ארנון, לרב עובדיה יוסף ותבע ממנו התנצלות על דבריו נגד אנשי התקשורת.

13 באוגוסט. וולגרית אבל מותרת לשידור. שופטי בג"ץ הורו לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו לחדש את שידור הפרסומת למשקה קל "תפוזינה", שהורדה מן המסך בשל רמיזות מיניות. השופטים הורו לקצץ קטע מן הפרסומת, שבו תוחבת הצעירה גיבורת התשדיר את בקבוק המשקה לתוך מכנסיו של צעיר ואחר-כך שולפת אותו משם. השופטים קבעו כי "למרות הוולגריות שברימוז המיני שבתשדיר" הוא איננו פוגע ברגשות הציבור בעוצמה כזו המצדיקה את פסילתו.

16 באוגוסט. צמצום בשידורים למדינות ערב. קליטת שידורי קול-ישראל במדינות ערב צומצמה באופן ניכר, לאחר שחברת "בזק" הפסיקה את שידוריה מאתר המשדרים "הילל" בשרון. השידורים הופסקו לאחר שהמשרד לאיכות הסביבה לא חידש את ההיתר להפעיל את המשדרים באתר, מחשש שהקרינה הנפלטת מן האנטנות עלולה לפגוע בתושבי היישוב צורן הסמוך.

17 באוגוסט. עתירה לבג"ץ נגד הערוץ הכחול. קואליציה יוצאת דופן של ח"כ זבולון אורלב (מפד"ל) והשרה לשעבר שולמית אלוני עתרה לבג"ץ בתביעה למנוע ברגע האחרון את תחילת שידורי ערוץ הפורנו במסגרת הלוויין של חברת "יס". העותרים הביעו חשש כי מדובר בשידורי תועבה, העלולים לעודד אלימות נגד נשים. השופטת דורית ביניש סירבה להוציא צו ביניים למניעת תחילת השידורים, וקבעה כי הדיון בעתירה יתקיים במועד מאוחר יותר.

17 באוגוסט. סמסונוב ופורת לא יוחלפו. השרה דליה איציק, שמונתה ל"שרה הממונה" על רשות השידור, הודיעה לצמרת הרשות כי לא צפויים בקרוב שינויים בדרג הבכיר של הרשות. בניגוד להמלצות דו"ח ורדי להחליף את כל מנהלי הרשות, אמרה איציק כי המנכ"ל אורי פורת והיו"ר גיל סמסונוב יישארו בתפקידיהם – והם שיובילו את הרפורמה הנדרשת לשיקום הרשות.

22 באוגוסט. מועצת חדשות לשני הערוצים. שופטי בג"ץ הורו למנות בתוך ארבעה חודשים מליאה חדשה לרשות השידור ומועצה חדשה לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. ההחלטה התקבלה לאחר ששופטי בג"ץ קיבלו שתי עתירות על אי-חוקיות מינוי המועצות, שכן השרים הממנים לא התייעצו כנדרש בחוק עם גורמים שונים. על-פי החוק, חייב השר הממנה להיוועץ בסופרים, אמנים, מוסדות להשכלה גבוהה ועוד. השופטים מתחו ביקורת חריפה על השר לשעבר יצחק לוי ועל דרך המינוי.

מרבית המידע במדור זה מתבסס על דיווחים שהופיעו בעיתונות

גיליון 28, ספטמבר 2000