ערוץ 2 אמור להתפצל בקרוב לשני ערוצים נפרדים, האחד של קשת והאחר של רשת. לקראת המהלך, שצפוי להיות בעל השלכות משמעותיות על שוק הטלוויזיה המסחרית בישראל, התראיין כתב המדיה של "כלכליסט" אלירן מלכי ל"קול העין", תוכנית הרדיו של "העין השביעית" וקול-הקמפוס. להלן גרסה ערוכה של השיחה שקיים מלכי עם אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל, מנחי התוכנית.

"זה מהלך שהתגלגל והתבשל הרבה זמן", אומר מלכי בפתח השיחה עמו. "כבר ב-2014 רצו להוציא אותו לפועל ומשכו ומשכו, עד שהגענו סוף סוף לנובמבר 2016, אז התקבלה החלטה והגישו את המסמכים. בנובמבר 2017 אנחנו נזכה לראות את הפיצול של ערוץ 2. זאת אומרת, הזכייניות קשת ורשת, כל אחת תתפצל מהשנייה ותקבל ערוץ משלה, ותצטרך להפעיל אותו שבעה ימים בשבוע".

אלירן מלכי (צילום: עמיחי ינקוביץ)

אלירן מלכי (צילום: עמיחי ינקוביץ)

הניסיון לפצל כבר נכשל בעבר. מה מונע ממנו להיכשל שוב?

"זה לא מדויק, כי בעבר לא התקבלה החלטה. כל הזמן עיכבו את ההחלטה ועכשיו התקבלה החלטה סופית. הזכייניות הגישו את כל המסמכים, עכשיו הרשות השנייה היא זו שבודקת אותם ואמורה להכריע בנושא ובעצם לתת להם את האישור לרישיון".

הזכיינים רוצים להתפצל?

"שאלה טובה. אני יכול לספר שבכל שיחות המסדרון הם לא כל כך אוהבים את הרעיון של הפיצול".

למה לא בעצם? הטענה שלהם היא כלכלית או לוגיסטית?

"הטענה כלכלית נטו. נכון, ערוץ 10 החזיק רצועה של שבוע שלם אבל ערוץ 10 נותן תכנים שבעולם הטלוויזיה נקראים תכנים דלים. זאת אומרת, הוא נצמד לתוכניות אקטואליה, שעלות הפקתן זולה. לעומת, נניח, פרק של 'ארץ נהדרת' שעלות ההפקה שלו היא 1.2 מיליון שקל. האם קשת ורשת יוכלו להמשיך בשבעה ימים בשבוע לעשות הפקות גרנדיוזיות כאלה? התשובה היא לא. הם יצטרכו להמציא את עצמם מחדש. בגלל זה אנחנו לא יודעים מה הולך לקרות בשוק. סביר להניח שבסוף יהיה איזשהו חיבור -בין רשת לערוץ 10, קשת לערוץ 10 או רשת לקשת".

רשת וקשת אולי יתמזגו מחדש? אז בשביל מפצלים?

"אני אומר עוד פעם – הם לא יוכלו להחזיק את המודל שבו הם מחזיקים כיום, זה בלתי אפשרי כלכלית".

כלומר יכול להיות שנקבל שלושה ערוצים דלים או שני ערוצים שבאחד מהם יש מיזוג של שתי חברות.

"סביר להניח שאנחנו נקבל בסופו של דבר שני ערוצים, לא שלושה ערוצים. עכשיו ניכנס למלחמות – רשת יילחמו בקשת, קשת יילחמו ברשת, שתיהן ביחד יילחמו בערוץ 10 וכולם יפסידו. היום הערוץ שמצליח להחזיק את עצמו זה ערוץ 10, כי הוא לא משנה שום מודל. הוא נשאר במודל המצומצם שלו. קשת ורשת יתרחבו לשבעה ימי שידורים, וכשאתה מתרחב לשבעה ימי שידורים, יש לך הרבה יותר הוצאות, גם הכנסות, אבל הרבה יותר הוצאות שאתה צריך להתמודד איתן".

אתה רואה את חברת RGE, שנכנסה לאחרונה לערוץ 10, כחברה שרוצה בכלל להתמזג עם אחת הזכייניות של ערוץ 2?

"שאלה מעולה. צריך להסתכל על RGE בספקטרום רחב יותר, מה קורה עם שאר אפיקי השידור שלה. מה קורה עם ערוץ הספורט וערוץ הילדים? ואז צריך להסתכל מה קורה בכנסת. יהיה את 'מאסט סייל' בספורט, את חובת המכירה, כמה זה ישפיע עליה? מה ילחץ אותה להתמזג עם ערוצים אחרים? אולי היא תחליט בכלל להילחם בדבר הזה. אנחנו צריכים לראות מה קורה בהתפתחות של השוק. להגיד עכשיו מה עומד לקרות זאת נבואה שניתנה לשוטים".

מה אתה יכול לספר לנו על הלחצים שמופעלים על מקבלי ההחלטות.

"אני לא יכול לספר הרבה על הלחצים שמופעלים. אנחנו יכולים רק להיות ניזונים ממה שקורה בשוק עכשיו. השיחה שהייתה בוועדת הכלכלה עם מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ויו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל, כשבאמצע הדיון על חובת מכירה בספורט הוא ביקש לעצור הכל ולא להכניס את זה לחוק ההסדרים. אנחנו מבינים שיש פה הרבה מאוד יצרים, שכל אחד מפעיל את הלוביסטים שלו ואת מכבש הלחצים שלו כדי להשיג את העסקה הטובה ביותר".

העמדה שאנחנו שומעים מכיוון חברת החדשות של ערוץ 2 היא שהפיצול יחליש אותה. אתה קונה את הגרסה הזאת של מעורבות נתניהו במטרה להחליש את התקשורת?

"צריך לחלק את זה. נכון, הפיצול של חברת החדשות יחליש אותה. היית עד עכשיו 'מדורת השבט' ועכשיו מפצלים אותך לשני ערוצים – מן הסתם הרייטינג איכשהו יתחלק. אבל כשאתה פותח כמה שיותר חברות חדשות או כמה שיותר אמצעי תקשורת אתה נותן מגוון רחב יותר לדעות ולהתבטאויות ולשיטות סיקור שונות. קח את ערוץ 20, עד עכשיו לא היה שום ערוץ שייצג את חובשי הכיפות או את הצד הימני במפה באופן מובהק, ופתאום באה חברת חדשות כמו ערוץ 20 שבאה ואומרת 'אוקיי, אני מייצגת פלח אוכלוסייה מסוים שעד עכשיו לא נהנה או לא כל כך אהב את מה שראה בערוץ 2 וערוץ 10 והוא מקבל פה פתחון פה'".

במקרה והולכים לבחירות האם זה אמור להשפיע על המשך הפיצול?

"לא, גם אם עכשיו נלך לבחירות ההחלטה כבר התקבלה. זה עדיין יקרה. ברגע שהולכים לבחירות אי אפשר לחוקק חוקים חדשים, אבל חוקים שכבר חוקקו או התניות שניתנו יוצאים לפועל באותו לוח זמנים".

בהכנת הידיעה סייע איתמר מרגלית

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.

*   *   *

לוגו מפעל הפיסהכתבה מתפרסמת במסגרת פרויקט משותף של "העין השביעית" ועמותת "הצלחה", תחת הכותרת "שוק הטלוויזיה בישראל בעידן של שינויים טקטוניים", במימון מפעל הפיס. הכתבות והמאמרים במסגרת הפרויקט יתמקדו בתפקיד ובאופי של הטלוויזיה ובסוגיות של חופש הביטוי והיצירה, על רקע השינויים במבנה וברגולציה של שוק התקשורת בישראל והשינויים העולמיים בצריכת המדיה