אתר ynet פרסם ממצאי סקר שהתקבלו מיהודים בלבד, אך הציג אותם כאילו הם מייצגים את הציבור הישראלי כולו.

"הציבור מוכן לפינוי התנחלויות", נכתב בכותרת של ידיעה נטולת קרדיט שפורסמה השבוע במדור "מעורבות" של אתר ynet. הידיעה, שפורסמה "בשיתוף" המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), כלומר במימונו, באה לעולם לרגל הכנס השנתי של המכון שנערך בימים אלה.

הידיעה נפתחה בקביעה כי "הציבור תומך בפתרון 2 המדינות; מוכן לפינוי התנחלויות; מוטרד מהאיומים הפנימיים". בהמשך דווח שוב ושוב, כארבעים פעמים, על עמדות "הציבור". ואולם, בניגוד לרושם שעלה מהכותרת, המידע שבה התבסס על תשובותיהם של נסקרים יהודים בלבד. בגוף הידיעה הובהר כי "הנתונים המובאים מתייחסים לאוכלוסייה היהודית".

סקר ליהודים בלבד, אתר ynet

באתר ynet מקפידים להכריז כי גם בשיתופי פעולה מסחריים כמו זה שנערך עם מכון INSS, למערכת האתר שמורה עצמאות מערכתית. אם כך אכן הדבר, הרי שעל המערכת מוטלת האחריות לדאוג לכך שסקרים הנוגעים לנושא שהוא רלבנטי לכלל הציבור בישראל ייערכו בקרב מדגם מייצג של כלל הציבור בישראל.

בכל מקרה, גם אם מכון פרטי עורך סקר אפרטהייד, סקר הנוגע לכלל הציבור בישראל אך מתבצע בקרב מדגם מייצג של חלק מהאוכלוסייה הישראלית בלבד, על מערכת ynet האחריות שלא להטעות את הקוראים ולהבהיר כי הנתונים שבסקר מייצגים אך ורק את עמדת היהודים במדינה.

ב-ynet בחרו שלא להגיב.