השנה הנוכחית היא שנה מסוכנת להיות בה עיתונאי, כך לפי ארגון "Index on Censorship" הבריטי. הארגון תיעד 406 דיווחים על אלימות פיזית ומילולית כלפי עיתונאים באיחוד-האירופי ובמדינות השכנות במהלך שלושה חודשים, מיולי עד ספטמבר, מדווח ה"גרדיאן". העיתון מציין גם חקיקה אנטי-עיתונאית בבריטניה, המאפשרת לשלטונות לרגל אחרי עיתונאים, ובצרפת, המאיימת בעד שבע שנות מאסר לעיתונאי שירצה להגן על מקורותיו.

התקפות על עיתונאים אינן דבר חדש, אולם לפי הארגון הן גוברות גם בהיקפן וגם בחומרתן, מדווח ה"גרדיאן". ההסלמה במקרי האלימות נרשמת בייחוד באירופה, בעוד באסיה ובאמריקה המצב נותר כשהיה, אולם האיבה כלפי התקשורת גוברת ברחבי העולם כולו. לפי הארגון, במהלך שלושת החודשים האמורים נרצחו ארבעה עיתונאים, הותקפו פיזית 54, 107 נעצרו, 150 עוכבו ו-112 ספגו איומים מילוליים או מקוונים.

לפני כשבועיים שלחו 18 ארגוני עיתונאים אמריקאיים מכתב פתוח לנשיא הנבחר דונלד טראמפ וקראו לו לשמור על הנהלים המסורתיים לכיסוי עיתונאי של הבית הלבן. מתקפות על התקשורת היו חלק קבוע ומרכזי מקמפיין הבחירות של טראמפ, והן נמשכות גם לאחר בחירתו.

פרויקט "מיפוי חופש העיתונות" של הפדרציה האירופית של עיתונאים וארגון עיתונאים-ללא-גבולות תיעד למעלה מ-2,400 תקריות של איום על חופש העיתונות מאז השקתו במאי 2014.