לרגל השנה החדשה שב ומפרסם "ישראל היום" סקר מקיף המבוסס על מדגם מייצג של יהודים בלבד, אולם בשונה משנים קודמות העיתון חדל להטעות את הקוראים כאילו הסקר מייצג את עמדות כלל הציבור בישראל.

בשנה שעברה פרסם מוסף ראש השנה של "ישראל היום" ממצאי סקר שנערך בקרב יהודים בלבד והוצג כאילו הוא מלמד על עמדות "הישראלים" כולם. "למרות העולם הסוער שסביבנו, אפשר לומר שערב ראש השנה החדשה, הישראלים מרגישים טוב עם עצמם, עם מדינתם ועם מצבם הכללי והכלכלי", דיווח אז אהרון לפידות, סגן עורך העיתון.

גם בשנת 2014 נערך עבור העיתון סקר בקרב יהודים בלבד, ועל ממצאיו דווח כאילו הם מייצגים את עמדות "הציבור בישראל". "רוב מוצק של הציבור בישראל – 54%, אומרים שישראל היא מקום שטוב לחיות בו", דיווח אז לפידות לקוראי העיתון.

כמו בערבי ראש שנה קודמים, גם הבוקר מפרסם "ישראל היום" סקר אפרטהייד, הלוקח בחשבון את דעת הקהל היהודי בלבד. אולם בשונה מהשנים הקודמות, אז הוסיף העיתון את חטא ההטעיה על פשע ההדרה, הפעם העיתון וסגן עורכו מקפידים להתייחס אל ממצאי הסקר, שנערך באמצעות מכון הסקרים מחקרי הגל-החדש, כמייצגים את עמדת האוכלוסייה היהודית בלבד.

"לא פחות מ-81% מהאוכלוסייה היהודית גאים להיות ישראלים", מודגש בכותרת המשנה של הידיעה, המתפרסמת הבוקר במוסף החג של "ישראל היום". גם בגוף הידיעה מקפיד לפידות שלא להטעות את הקוראים. "81 אחוזים מהאוכלוסייה היהודית הדוברת עברית במדינה מצהירים שהם גאים להיות ישראלים", הוא מדווח, ובהמשך מציין כי "הסקר המקיף, הנערך בכל שנה, ממלא תפקיד של ברומטר להלך הרוחות בקרב האוכלוסייה היהודית בישראל". ודוק: האוכלוסייה היהודית, ולא כלל האוכלוסייה בישראל.

אמנם, בידיעה על הסקר ישנו מקום שבו לפידות שוב מתייחס לממצאים כאילו ניתן ללמוד מהם על עמדות "האזרח הישראלי", אף שכחמישית מהאזרחים הודרו מהסקר, אך אין מקום להשוואה בין ההטעיה הבוטה של השנים הקודמות לאופן שבו מוצגים ממצאי הסקר השנה.

החטא עבר אפוא מן העולם, אך הפשע עדיין כאן. עצם עריכת סקר דעת קהל מקיף, שרוב השאלות שלו רלבנטיות לכלל הציבור בישראל, בקרב האוכלוסייה היהודית בלבד, הוא מעשה עיתונאי מגונה. נכון, את השנה החדשה חוגגים יהודים בלבד, אבל סקר המבקש לעמוד על הלך הרוחות הכללי בחברה בישראל במועד מסוים יכול ואף חייב לייצג את עמדת כלל הציבור בישראל.

באתר "וואלה", למשל, לא חשבו שעריכת סקר לקראת השנה החדשה של היהודים מחייבת אותם לסקור אך ורק יהודים, ופרסמו השנה סקר מקיף שכלל מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה. כך, לא רק שהאתר נמנע מלהפלות כחמישית מאוכלוסיית ישראל, גם התוצאות שהביא בפני קוראיו מקיפות ומעמיקות יותר. כך גם הסקר ש"מעריב" מפרסם הבוקר לרגל השנה החדשה.

לפני ימים אחדים תיקנה מועצת העיתונות את תקנון האתיקה שלה כך שלא רק ההטעיה הנהוגה בסקרי האפרטהייד בישראל היום תיחשב להפרה אתית, אלא גם עצם הדרתם של ערבים מהסקר תהפוך לעבירה. ב"ישראל היום" נותרו צעד אחד מאחור.

בעקבות ההבלטה של זהות המדגם המייצג של הסקר קשה לראות כיצד בית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות מקבל תלונה נגד הפרסום של "ישראל היום" בגין הטעיית הציבור. עם זאת, בעקבות התיקון האחרון לתקנון האתיקה יכול כעת כל אחד, יהודי ולא יהודי כאחד, להגיש תלונה נגד העיתון בגין הפרת סעיף 14 לתקנון, האוסר מעתה גם על על הדרה ואפליה.