לפני שבועיים פרצה פרשת הקורנפלקס של יוניליוור תלמה, ומאז היא לא מפסיקה להעסיק את התקשורת בכל מהדורה ובכל ערוץ. על-פי הנמסר בתקשורת, הזיהום בפס הייצור היה ידוע לגורמים הבכירים בחברה לפחות חודש, ובתוכנית "תיק תקשורת" סיפרה כתבת "דה-מרקר" עדי דברת-מזריץ כי הסיקור האינטנסיבי של הפרשה בכל כלי התקשורת האיץ את קריסת עמדתה הרשמית של החברה, שניסתה להסתיר את הזיהום ואחר-כך לטעון שמוצרים מזוהמים לא יצאו מהמפעל.

הציבור זועם, ובצדק: לא ייתכן כי כך מתנהל תאגיד ענק המאכיל את ילדי ישראל וכלל הציבור – משקר במצח נחושה, מסתיר מידע ומתנהל באופן בלתי ראוי כלפי הצרכנים, שהם עוגן קיומו. התקשורת והציבור מפנים אצבע מאשימה כלפי גורמים בכירים בחברה, ובראשם ענת גבריאל, המנכ"לית; נשמעות קריאות לחרם על החברה, ושר הבריאות ליצמן אף איים לשלול את רשיונה.

כל זאת, למרות שלמעט דיווחים על כאבי בטן שניתן למנות כנראה על כף יד אחת וחשד לסלמונלה שחלפה ואיננה, לא נגרם ככל הנראה נזק.

במקביל לסיקור הקורנפלקס פורסם כמעט בדרך אגב כי ועדה בין-משרדית של משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה החליטה לשלול את ממצאי המחקר המדעי בנושא השפעת הזיהום במפרץ חיפה על בריאות התושבים. תוצאות המחקר טרם פורסמו לציבור, אף שהמחקר הסתיים ותוצאותיו הוגשו למשרדים כבר לפני חמישה חודשים.

הדו"ח המלא נערך בהובלת חוקרים מאוניברסיטת חיפה, נכתב על-ידי טובי המומחים בארץ ומורכב ממחקרים שונים, שבוצעו על-ידי חוקרים מאוניברסיטאות שונות, ומבוסס על מאגרי נתונים חיצוניים ממספר גורמים – משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה והצבא. בעבר חשף אחד החוקרים כי ראש עיריית חיפה, יונה יהב, לכאורה לא היה שבע רצון מנתוני הביניים שהוצגו בפניו ודרש להפסיק את המחקר.

בימים אלו גם אושרה הרחבת בתי-הזיקוק על-ידי המועצה המחוזית לתכנון ובנייה. בעבר אמר יהב כי מדובר במהלך טוב לחיפה, משום שהדבר יביא לעוד הזדמנויות תעסוקה. המתנגדים למאבק של פעילי הסביבה טוענים כי עצירת ההרחבה תגרום לפיטורי עובדים. טענה זו לא נשמעה עדיין בפרשת יוניליוור, למרות שגם שם יש עובדים התלויים במפעלים לפרנסתם.

מדוע נהיה פשוט כל-כך להתעלם ממציאות נוראית ובלתי הגיונית של ריכוז מחלות אופייניות בחיפה, ומהזיהום הברור והבוטה בעיר? האם הילדים המתים, החולים ואלו החיים בסיכון בריאותי ובטחוני במחוז חיפה אינם מטרידים את השרים במשרדי הבריאות, הגנת הסביבה, הכלכלה, הביטחון והאוצר, ואת ראש הממשלה, כמו הילדים שלא חלו בסלמונלה? מספר נפגעי הקורנפלקס המזוהם, בכל הגילאים, אינו עומד בשום יחס למספר הנפגעים והמתים, בכל הגילאים, כתוצאה מהזיהום במחוז חיפה.

ראש עיריית חיפה לא הביע תדהמה ולא יצא למלחמת חורמה על תקפות המחקר המדעי המהווה תקוה עבור תושבי חיפה. השר ליצמן, הלוחם בנחישות ביצרני המזון הלא בריא, לא התייחס לנושא, ונראה כי ניתק קשר עם המאבק לטובת תושבי מפרץ חיפה. השר להגנת הסביבה לשעבר, אבי גבאי, התפטר לפני חודשיים, והמשרד ממשיך לשתוק. התקשורת עסוקה במלחמה בקורנפלקס המסוכן. ממשלת ישראל בחרה להלחם ביצרני קורנפלקס. תושבי מחוז חיפה שוב נותרו לבדם במאבק, ללא ראש עירייה שיגן עליהם וללא שום מבוגר אחראי בממשלת ישראל.