המדור "הכר את המומחה" מתפרסם במסגרת פרויקט "מדד הייצוג - ערבים בתקשורת העברית", בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון. התקשורת המשודרת ממעטת לראיין ערבים בשל מומחיותם ונסיונם, מטרת המדור היא להציג ולהכיר מומחים בתחומים שונים מן החברה הערבית בישראל ולייצר מעין "ספר הפקה" חי.

בסוף השבוע האחרון כשל ניסיון הפיכה צבאית בטורקיה, וכך דווקא חיזק את שלטונו של נשיא המדינה, רג'פ טאיפ ארדואן. שוחחנו על האירועים האחרונים עם מוחמד עמאש, חוקר יחסים בינלאומיים שגדל ולמד בישראל וכעת חי באיסטנבול ועובד כמנהל פרויקטים במכון GPoT למגמות פוליטיות גלובליות.

בעבר היו בטורקיה כמה ניסיונות הפיכה צבאיים שהצליחו. מדוע הפעם ההפיכה כשלה?

"קודם כל הפעם ניסיון ההפיכה בוצע רק על ידי חלק מהצבא ולא על ידי המפקדים הבכירים שהעבירו פקודות באמצעות שרשרת הפיקוד. מזה כשנתיים ישנו עימות בין ארדואן לבין תנועתו של פטהוללה גולן. תומכי גולן הגיעו לעמדות מפתח בטורקיה, לא רק בצבא אלא גם במערכת המשפט ובמשטרה. הטענה של ה-AKP, "מפלגת הצדק והפיתוח" שנוסדה על ידי ארדואן, היתה תמיד שאנשי גולן מנסים להקים מדינת צללים בתוך טורקיה ועל כן הגדירו אותם כקבוצת טרור. ככל הנראה היתה הדלפה ואנשי גולן נעשו מודעים לכך שישנה חקירה נגדם, ולכן הם ניסו לעשות הפיכה, אבל הם פעלו מוקדם מדי ובפאניקה, וגם זו אחת הסיבות לכישלון".

מה זאת אומרת פעלו מוקדם מדי?

"בדרך כלל ההפיכות הצבאיות נעשות בשעות הבוקר המוקדמות, בשעה חמש או שש בבוקר, ולא כשכולם בדיוק חוזרים הביתה וצופים בטלוויזיה. הפעם הם נכנסו לפאניקה ופעלו מוקדם בשעות הערב, מה שאיפשר לארדואן, וגם לנציגי האופוזיציה, לקרוא לציבור לצאת לרחובות ולעצור את ההפיכה. לאזרחים הטורקים, שמאלנים וימנים, נמאס מההפיכות הצבאיות, היה להם די בזה, הם לא רוצים שלטון צבאי וזאת בלי קשר למי שנמצא בשלטון. למרות שיש פילוג בחברה עדיין עדיף לכולם לחזק את הדמוקרטיה מאשר לאפשר שלטון צבאי, ולכן הרבה מאוד מפגינים יצאו לרחובות".

מוחמד עמאש (צילום: gpot)

מוחמד עמאש (צילום: gpot)

בעבר היתה תמיכה בקרב הציבור בהפיכות?

"כן, אבל כעת כולם מבינים שהצעדים האלה לא עוזרים. יש אולי מיעוטים שתמכו בהפיכה אבל מרבית הציבור התנגד לה. הפעם גם ניסיון ההפיכה הגיע במפתיע, ולא על רקע איזשהו מצב חירום".

בעקבות כישלון ההפיכה נקט ארדואן מספר צעדי תגובה חריפים שנועדו לבצר את שלטונו ועלולים דווקא לקעקע את הדמוקרטיה בטורקיה.

"אני חושב שזה נורמלי, כיוון שאנו בזמן שבו יש צורך קודם כל לשמור על ביטחון המדינה".

ישנן גם תיאוריות כאילו ההפיכה תוכננה על-ידי ארדואן, או לפחות שהיה מודע לה, במטרה שתיכשל וכך יוכל לחזק את שלטונו. מישהו בטורקיה מתייחס לטענות אלה ברצינות?

"אלה תיאוריות קונספירציה שנובעות מהפחדים של הציבור והפילוג בעם. כולם מודעים כמובן לכך שארדואן יותר עוצמתי עכשיו מאי פעם. אבל כעת, בעקבות כישלון ההפיכה, יש לו שתי אפשרויות: להתמקד בייצוב השלטון שלו ולהפוך את טורקיה לאוטוריטרית עם שלטון של איש אחד, או לעודד את הדמוקרטיה ולהפסיק את הפילוג בעם, ולזה זקוקה טורקיה. להחזיר את המדינה לתקופה שבה ארדואן הגיע לשלטון, אז קיבל גם את תמיכתם של ליברלים רבים. ויש מהבחינה הזו הרבה מה לעשות, החל מהתנעת תהליך השלום עם המיעוט הכורדי וכלה בעידוד הדמוקרטיזציה של המדינה כחלק מהשילוב באיחוד האירופי".

באיזו אפשרות הוא יבחר לדעתך?

"ממה שאני רואה, על אף שגם מנהיגי אופוזיציה קראו לצאת להפגנות נגד ההפיכה, מרבית המפגינים ברחובות הם תומכים של ארדואן. ובנאומיו, אפילו אתמול לאחר חצות, הוא הזכיר שוב את תוכניותיו לבנות בפארק גזי, תוכנית שבעבר הובילה לעימותים קשים. כך שאני חושב שבטווח הקרוב נראה עוד ריכוז של סמכויות ועוד דיכוי, אבל אני מקווה שזה לא ישאר כך. ברור שיש לארדואן יותר כוח מאי פעם, אבל הוא יכול גם להשתמש בכוח הזה לטובה".

מה קורה ברחוב בימים אלה, המצב כבר נרגע?

"ראש הממשלה, השרים והנשיא עדיין מבקשים מאנשים לעבוד במשך שעות היום אבל לצאת בערב לרחובות ולכיכרות הציבוריים, להפגין בשקט ולהביע סולידריות, וזה מה שקורה. ממה שאני רואה, מפגינים בעיקר התומכים של ארדואן וה-AKP. בחלק השני של החברה יש יותר פחד. חשש מכך שארדואן מתחזק".

מה קורה בתקשורת הטורקית, אפשר בכלל למצוא ביקורת על הנשיא?

"האמת שהופתעתי מכך שבמהלך ניסיון ההפיכה כולם היו נגד, והתקשורת הטורקית עמדה כאיש אחד נגד ההפיכה. כל מנהיגי האופוזיציה בטלוויזיה קראו לאנשים לצאת לרחובות ולהתנגד להפיכה. לגבי הביקורת על ארדואן, המצב כעת מאוד יוצא דופן וכולם מנסים להבין מה קרה, יש עדיין חקירה ויש רבים שנעצרים. עדיין לא הגענו לשלב הזה של הביקורת הפומבית אבל אני בטוח שבעתיד הקרוב נראה גם את זה. היום, למשל, ייפגשו ראש הממשלה ומנהיגי אופוזיציה כדי להראות סולידריות. כך שאני חושב שכעת מנסים להיות יותר מאוזנים ולהתמקד במה שקרה, לשמור על ביטחון המדינה ולהגן על הגבולות. הרי אף אחד לא רוצה שהצבא או המשטרה יוחלשו מדי. ביטחון המדינה הוא הנושא המרכזי בדיון הציבורי כעת. הוויכוחים הפוליטיים, אני מניח, יבואו בהמשך".

מומחים ערבים נוספים אפשר למצוא באתר A-list.