מקומון בעפולה יפצה צלם בשל פרסום תצלומיו ללא מתן קרדיט, כך פסק לאחרונה בית-המשפט המחוזי בנצרת.

לפני כשנתיים הוזמן הצלם יגאל לוי לצלם את עו"ד דב הירש. עורך-הדין שילם לו 3,000 שקל עבור התצלום, ובהמשך העביר אותו לאנשי יחסי-ציבור לשם הפצתו. התצלום נשלח לכלי תקשורת שונים במסגרת הודעה לעיתונות שלוותה במשפט "הודעה קצרה + תמונה – קרדיט: יגאל לוי".

בין כלי התקשורת שקיבלו את התצלום היה גם המקומון "עובדה", המתפרסם בעפולה. ואולם, בניגוד להוראה שליוותה את הקומוניקט, במקומון זה פורסם התצלום כמה פעמים ללא מתן קרדיט לצלם.

בעקבות זאת הגיש לוי, באמצעות אותו עו"ד דב הירש המופיע בתצלום, תביעה נגד חברת ש.י. – א.ד. תקשורת בע"מ, המוציאה לאור את המקומון "עובדה", וכן נגד עורך העיתון שמעון וייס והעורך הראשי והמנכ"ל יעקב שלזינגר. לוי טען כי אי מתן הקרדיט מפר את זכותו המוסרית, ועל כן מגיע לו פיצוי.

הנתבעים טענו, באמצעות עו"ד אילן וקנין, כי לא נתנו קרדיט לצלם על רקע העובדה שבעבר, כשעבד כצלם של "מעריב", נהג לספק למערכת המקומון תצלומים בלי דרישה לקבל קרדיט, כדי שב"מעריב" לא יידעו שהוא מעביר תצלומים לכלי תקשורת נוספים.

העורך שלזינגר אף הצהיר כי היתה לו מערכת יחסים של תן-וקח עם "מעריב": באמצעות עיתונאי "מעריב" אחיקם משה דוד נהג להעביר ל"מעריב" ידיעות וצילומים, ובתמורה קיבל מהצלם תצלומים, שחלקם פורסמו ללא קרדיט. עוד טענו הנתבעים כי מקור התביעה בכעס של עו"ד הירש על כך שהמקומון עשה שימוש בתצלום שלא לצורך קידום משרדו אלא לצורך ליווי ידיעה על השעייתו הזמנית מלשכת עורכי-הדין.

השופט בנימין ארבל דחה את הגרסה הזו ("עדות זו לא זכתה לאמוני", כתב בפסק הדין), וציין כי ממילא אינה רלבנטית משום שאין חולק על כך שהתצלום של עו"ד הירש צולם על-ידי התובע ופורסם על-ידי המקומון בלי קרדיט. השופט ארבל אף ביקר את התנהלות הנתבעים בהליך, שבין היתר טענו טענות שהתבררו ככוזבות, וטענות אחרות שהיו מופרכות ("כתוב שם 'קרדיט: יגאל לוי', אך לא נאמר 'תנו קרדיט ליגאל לוי'").

השופט ארבל הדגיש בפסק דינו כך: "העובדה כי הפרסום בא במטרה לשרת את האינטרסים של העומדים מאחורי המקומון 'עובדה' במסגרת מאבק לא ברור אשר מתנהל בינם לבין עו"ד הירש יש בה רק כדי להוסיף נופך נוסף של חומרה לעצם הפרת זכותו של התובע ושרבובו למחלוקת לא לו".

לאחר שקילת כל טענות הצדדים פסק השופט כי המוציאה לאור של המקומון תפצה את הצלם ב-35 אלף שקל, לא כולל הוצאות ושכר טרחת עורך-דין בסך 7,000 שקל נוספים.

16297-08-15