לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעת
בשבוע שעבר, על רקע כמה אירועים אקטואליים הקשורים לחברה הערבית בישראל, שילבו חמשת ערוצי התקשורת המרכזיים שיעור גבוה יחסית של מרואיינים ערבים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך של אתר "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים בישראל.

לצורך השוואה, ערוץ 10, שכלל את שיעור המרואיינים הערבים הנמוך ביותר בשבוע שעבר, הגיע לתוצאה של 2.2%. אמנם, מדובר בתת-ייצוג חריף, במיוחד כשלוקחים בחשבון ששיעור הערבים באוכלוסיית ישראל מגיע לכדי כ-20%, אולם לו היה ערוץ 10 מציג שיעור דומה של מרואיינים ערבים בשבוע שלפני כן לא היה מתמקם במקום האחרון בטבלה אלא במקום השני.

את הנתונים הגבוהים מהשבוע שעבר ניתן להסביר בכך שהתקשורת העברית בישראל עסקה בין היתר במשחק כדורגל סוער שנערך בסכנין, בפסילת מכרז דיור בעפולה שבו זכו ערבים בלבד, באירועי אלימות בכפר מנדא וביישובים ערביים אחרים ובחג הנביא שועייב שצוין על-ידי הדרוזים.

משמעות העומק של השפעת אירועי הרקע היא שהשילוב הגובר של מרואיינים ערבים בתקשורת העברית נוצר בשבוע שעבר בהקשרים ערביים. כלומר, המרואיינים הערבים קיבלו את זכות הדיבור משום היותם ערבים, ולא בשל תחום התמחות או מקצוע החורגים מזהותם כערבים (בימים הקרובים נביא את ממצאי המדד החודשי של המומחים ששובצו בתקשורת העברית בחודש האחרון, ונעמוד מקרוב על החשיבות לחלץ את המרואיינים ממשבצת "הערבים").

אף שכל חמשת ערוצי התקשורת המרכזיים בישראל הציגו בשבוע שעבר שיעור מרואיינים ערבים גבוה יחסית לנהוג, בולט במיוחד בטבלה השבועית שיעור המרואיינים הערבים בערוץ 1: 9.2%. זהו לא רק השיעור הגבוה ביותר של מרואיינים ערבים שרשם ערוץ 1 מאז החל איסוף הנתונים למדד הייצוג בתחילת השנה, זהו השיעור הגבוה ביותר שנרשם לכלי תקשורת כלשהו. בכך שובר ערוץ 1 את השיא הקודם, 7.8%, שגם בו החזיק, ואשר נקבע בשבוע הראשון של שנת 2016, שבמהלכו התרחשו תקריות בטחוניות רבות.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 24.4‒30.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 24.4‒30.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בין התוכניות שתרמו לשיעור המרואיינים הגבוה של ערוץ 1 בולטות שתי תוכניות המגיעות למקומות הראשונים בטבלת התוכניות השבועית: "ערב חדש", המופקת על-ידי הטלוויזיה החינוכית ומשודרת מדי ערב בערוץ 1 בשעה 17:00 (עורכים: בינה לוז ושמואל כורזים), ו"המוסף", תוכנית האקטואליה היומית של הערוץ, המשודרת מדי ערב בשעה 19:00 (עורך: ישי צ'רניאק).

שתי התוכניות כללו בשבוע שעבר ארבעה וחמישה מרואיינים ערבים (בהתאמה), וכיוון שמספר המרואיינים הכללי שלהן נמוך יחסית (מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר), שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות אלו עמד על 16% ו-14.7%, מספרים המתקרבים לשיעור הערבים באוכלוסיית ישראל.

סמלילי התוכניות "המוסף" ו"ערב חדש" בערוץ 1

סמלילי התוכניות "המוסף" ו"ערב חדש" בערוץ 1

עבור שתי התוכניות מדובר בתוצאות חריגות. "ערב חדש" ידיעה עליות וירידות בשיעור המרואיינים הערבים מאז תחילת השנה, כולל תשעה שבועות (מתוך 17) שבהן לא אירחה ולו מרואיין ערבי אחד. עבור "המוסף" מדובר בתוצאה חריגה עוד יותר, לאחר שלאורך מרבית השבועות הראשונים של השנה בקושי ריאיינה ערבים, ובכל מקרה לא יותר ממרואיין ערבי אחד בשבוע. בשבוע שעבר חלה תפנית, כש"המוסף" כללה לראשונה שני מרואיינים ערבים בשבוע אחד. השבוע העלתה "המוסף" את מספר המרואיינים הערבים בתוכנית בצורה משמעותית, ולמעשה כמעט הכפילה את סך המרואיינים הערבים שכללה מאז תחילת השנה.

"המוסף", המוגשת בדרך כלל על-ידי גאולה אבן, הוגשה בשבוע שעבר על-ידי אמיר איבגי, עודד שחר ואורי לוי. גם בשבוע שלפני כן, כש"המוסף" אירחה שני מרואיינים ערבים, הם הופיעו בתוכניות שהגיש איבגי, אחד המנחים המחליפים את אבן בחופשתה. יש לציין כי את "המוסף" ערכו בשבוע שעבר עורכים מחליפים, ובהם ענת ליבוביץ-טייב, אדי אהרונוף ומוטי פרנג'י.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 24.4‒30.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 24.4‒30.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מבט השוואתי מגלה כי "המוסף" עקפה בשבוע האחרון בכמה שברירי האחוז את אחת ממתחרותיה במשבצת תוכניות האקטואליה של שעות הפרה-פריים, "לונדון את קירשנבאום". תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ 10, המוגשת על-ידי ירון לונדון ונערכת על-ידי דרור זרסקי, היא התוכנית המובילה בטבלה המשוקללת ובעלת השיעור הגבוה ביותר של מרואיינים ערבים לאורך זמן. בעוד הזינוק של "המוסף" בשבועיים האחרונים ראוי לשבח, ב"לונדון את קירשנבאום" יכולים להתגאות ביציבות לאורך זמן, המלמדת על מדיניות עקבית של המערכת לשלב יותר מרואיינים ערבים, בהתאם להצהרתה הפומבית.

מנגד, תוכנית האקטואליה המרכזית של חדשות ערוץ 2 במשבצת הזמן של הפרה-פריים, "שש עם" בהגשת עודד בן-עמי ובעריכת תירזה אליה זיסמן, נותרה גם בשבוע שעבר מאחור. רק מרואיין ערבי אחד נכלל במהדורות השונות של התוכנית, וזאת מתוך 36 מרואיינים (2.8%). בסך הכל מאז תחילת השנה התראיינו ב"שש עם" רק 14 מרואיינים ערבים מתוך 723 מרואיינים שונים (1.9% בלבד).

שיעור המרואיינים הערבים ב"לונדון את קירשנבאום", "המוסף" ו"שש עם", לפי שבועות, ינואר-אפריל 2016

שיעור המרואיינים הערבים ב"לונדון את קירשנבאום", "המוסף" ו"שש עם", לפי שבועות, ינואר-אפריל 2016

תת-הייצוג החריף של האוכלוסיה הערבית ב"שש עם" משתלב עם ההדרה המוחלטת של מרואיינים ערבים מתוכנית נוספת של חדשות ערוץ 2, "החדשות הלילה". המהדורה הלילית של הערוץ, בהגשת דוריה למפל וליאור פרידמן ובעריכת אסף וייס, לא אירחה גם בשבוע שעבר אפילו מרואיין ערבי אחד. מאז תחילת השנה היו כבר תריסר שבועות, מתוך 17, שבהם לא רואיין אפילו ערבי אחד באף אחת מהמהדורות היומיות של "החדשות הלילה".

בשל ההדרה המתמשכת, לראשונה מאז תחילת פרסום ממצאי מדד הייצוג יורדת "החדשות הלילה" אל מתחת לשיעור משוקלל של 1% ונאלצת להסתפק ב-0.9%. עבורה מדובר בשוויון עם המקום האחרון, יחד עם "המטה המרכזי" (שלא שודרה גם השבוע בשל החג, יחד עם תוכניות סוף השבוע האחרות).

אם במקרה של "לונדון את קירשנבאום" יש מקום לייחס את העקביות בשיעור הגבוה של המרואיינים הערבים למדיניות מכוונת, קשה שלא לייחס את ההדרה המתמשכת של מרואיינים ערבים מ"החדשות הלילה" למדיניות מכוונת הפוכה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒30.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒30.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

תיקון, 9.5.16: בניגוד למצוין בטבלה לעיל, ב"אולפן שישי" התארחו עד למועד פרסום הידיעה 16 מרואיינים ערבים מתוך 300, כ-5.3%.

שיעור הייצוג הנמוך במיוחד של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה המשודרות בערוץ 2 גרם לכך שבטבלת כלי התקשורת המשוקללת יורד ערוץ 2, בפעם הראשונה מאז השקת המדד, אל המקום האחרון (מנכ"ל חברת החדשות של הערוץ: אבי וייס, סמנכ"ל התוכן: גיא סודרי). תחנת הרדיו הצבאית, גלי-צה"ל, עלתה לראשונה לשיעור משוקלל של 2.0%, ובכך הותירה את ערוץ 2 מאחור.

אבי וייס (צילום: מיכל פתאל)

אבי וייס (צילום: מיכל פתאל)

הנתון של ערוץ 2 מדאיג במיוחד משום שמדובר בערוץ הטלוויזיה המצליח בישראל, עם חברת החדשות החזקה ביותר במדינה והקהל הגדול ביותר. שילוב מרואיינים ערבים בשידורי החדשות והאקטואליה של ערוץ 2 יתרום פי כמה לביטול חומות ההפרדה בין יהודים לערבים מאשר שילובם בתוכניות המשודרות בכלי תקשורת אחרים. דווקא בשל הפופולריות שממנה נהנית חברת החדשות של ערוץ 2 מונחת על כתפיה (הציבוריות למחצה) אחריות גדולה יותר למתן ייצוג הולם לקבוצת מיעוט המונה כ-20% מהאוכלוסייה.

לפני שבועות אחדים, בתגובה לידיעה על הדרת ערבים מסקר דעת קהל שפורסם באחת התוכניות של חדשות ערוץ 2, נמסר מהחברה בתגובה בין היתר כך: "אנו ממשיכים לשים דגש על ייצוגן של קבוצות מיעוט בכל תוכניותינו ובמגוון דרכים". נראה שאחת הדרכים היא לא להזמין את נציגי קבוצות המיעוט לאולפן.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒30.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒30.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה