העיתון "ישראל היום" שם קץ להתקשרות התמוהה שבמסגרתה התחייב לספק מינויים חינמיים לבעלי תפקידים בכירים במשרדי הממשלה. ביומון של שלדון אדלסון, המחולק בחינם ברחבי הארץ, נוהגים לגבות סכומים של כחמישים שקל בחודש מקוראים המבקשים לקבלו לביתם מדי בוקר.

באופן שהוגדר חריג גם במשרד האוצר, בחינמון בחרו לוותר למדינה על דמי המשלוח – וסיפקו לעובדים מינויים ללא דרישת תשלום. מבדיקת נתוני מינהל הרכש הממשלתי עולה כי אף עיתון אחר בישראל לא נטל על עצמו הסדר הפסדי מסוג זה.

חוות דעת של המכון הישראלי לדמוקרטיה שפורסמה בסוף 2014 גרסה כי ההתקשרות מעוררת קושי משפטי. "יש לראות בהתקשרות האחרונה של 'ישראל היום' עם מינהל הרכש הממשלתי לצורך אספקת העיתון לעובדי מדינה שונים בחינם הפרה של דיני המכרזים והטבה כספית לא ראויה שגורם פרטי מעניק למדינה או לפקידיה", כתבו בהקשר זה מחברי חוות הדעת, פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר.

שר האוצר משה כחלון (צילום: יונתן זינדל)

שר האוצר משה כחלון (צילום: יונתן זינדל)

"החלוקה הזאת אסורה", הסבירה אז ד"ר שוורץ-אלטשולר בשיחה עם "העין השביעית". "זה כבר מחוץ לתחום של דיני מכרזים. זו מתנה. כשהתוצאה של מכרז הוא אספקה של מוצר במחיר אפס, זה לא מכרז. יש כאן בעיה של מתן טובת הנאה למדינה, ומול טובת הנאה יש סכנה של דרישה לתמורה עקיפה".

דברי הביקורת אמנם לא מנעו את חידוש ההתקשרות יוצאת הדופן בשנת 2015, אך יש להם חלק בהחלטה שלא להאריך אותה ב-2016. "הביקורת הציבורית עלתה בוועדת המכרזים, ובמשרד האוצר פנו ל'ישראל היום' ואמרו להם שזה אולי כשר אבל שזה נראה מסריח, וביקשו לתקן את המצב", אומר ל"העין השביעית" גורם במשרד.

ב"ישראל היום" טענו עוד לפני כן שהמינויים החינמיים הם תולדה של מגבלה טכנית: העיתון יכול לגבות כסף ממנויים רק באמצעות כרטיסי אשראי – ואילו המדינה לא נוהגת לשלם לספקיה באמצעי תשלום זה. במהלך 2015, ובעקבות הפרסומים על דברי הביקורת והפנייה של משרד האוצר, הצליחו ב"ישראל היום" לפתור את המגבלה הטכנית ולאפשר למדינה לשלם עבור דמי המשלוח.

במשרד האוצר מסרו בתגובה: "מודל החלוקה של 'ישראל היום' מבוסס על קבלת עיתון חינם תוך תשלום עבור שירות המשלוח למנויים. לאחר פתרון שניתן לדרכי התשלום המקובלות, ממשלת ישראל עברה לתשלום עבור השירות, בדומה לכלל מינויי העיתון".

ב"ישראל היום" סירבו להתייחס לדברים.