העיסוק התקשורתי והשיח הציבורי בנושא ההטרדות המיניות עלו בתקופה האחרונה לראש סדר היום. כרגיל, עולות השאלות הלא נכונות: למה היא לא מתלוננת במשטרה, למה הן נזכרו רק עכשיו, איך היא המשיכה לעבוד אצלו ושאר ירקות. מנגד, החברה הישראלית מתחמקת בעקביות מהמניע העיקרי, הפיל שבחדר: מדוע גברים ממשיכים להתייחס לנשים כאל בובות מין המחכות למשתמש?

ביום חמישי האחרון הידהדו השאלה והתשובה בכל מהדורות ואתרי החדשות. מצד אחד, העיסוק הבוער בטענות נשים כלפי סילבן שלום ורוני ריטמן; מנגד, פסטיבל בר רפאלי, הפעם באמתלה של חקירת רשויות המס. הקשר בין הדיווחים רעם מהמסכים: היכולת לצמצם בת-אדם לאבריה הנחשקים. הסיקור לא הותיר בדרך כלל מקום לספק: מה שמעניין בחשד להעלמות מס אצל בר רפאלי הוא הציצי שלה. חגיגה של ממש סביב גופה של הדוגמנית היפה.

נדמה שהכותרות החדשותיות היו רק קישוט לדבר האמיתי: תמונות חושפניות עבור הקוראים, שכמובן הפכו את הידיעות למוקלקות ביותר. גם המספר הרב של הידיעות היה מופרך, כשברקע קורים דברים חשובים למדי (מפרשות סילבן וריטמן, דרך הפיוס עם טורקיה ועינוי עצורי דומא, וכמעט שכחנו – מתווה הגז). ב-ynet רפאלי התנוססה בכותרת הראשית שעות ארוכות, ובאתרים אחרים מצאו דרכים להשאיר אותה על המפה בדמות ידיעות פולו-אפ מושקעות, שבהן נשמעו יועצי מס כאלה ואחרים טוענים, למרבה האירוניה, לניצול גופה של רפאלי לטובת פרסום.

ב"גלובס", לכאורה עיתון עסקים רציני ומכובד, קודמו ביום חמישי אחר הצהריים שלוש ידיעות שונות על בר רפאלי בדף הבית, כולל תירוץ עלוב ולא מתוחכם לפרסם את תמונותיה בבגד ים. תחת הכותרת "צפו: בר רפאלי ורכב הפאר שלה שהקפיץ את רשות המסים" נראו תמונות רבות של הדוגמנית כורעת ברגליים פשוקות וביקיני זעיר. בידיעה היו חמישה משפטים קצרצרים וחסרי משמעות, כשאחד מהם משמש גושפנקה מגוחכת למצג הראווה: "רק לפני מספר ימים היא כיכבה בתקשורת באופן שונה לחלוטין, בקמפיין להלבשה תחתונה" – להנאת הקוראים.

ידיעה חדשותית, "גלובס", 20.12.15

ידיעה חדשותית, "גלובס", 20.12.15

ב"היום שהיה" בערוץ 10 העיוורון של התקשורת הגיע לשיא, כשלא ברור אם עורכי הערוץ משקרים לעצמם או לצופים. ביקורת התקשורת שהצליחה להשתחל לשם לא עסקה באופן שבו המחשוף של רפאלי תפס כותרות ראשיות, אלא דווקא במי שבחרו לוותר עליהן. מדובר באתר "כיכר השבת" החרדי, המתקיים, לדברי מגישת המהדורה, "בעולם מקביל". התמונה הנורמלית של רפאלי שנבחרה על-ידי עורכי האתר החרדי כונתה בערוץ 10 "חסודה".

המגישה תמהה על כך ש"באתר 'כיכר השבת'  ויתרו על שלל התמונות בבגד ים ובשמלות ומצאו את הגרסה המצונזרת של הדוגמנית". בר רפאלי היא אמנם דוגמנית, וייתכן שהצגתה כאשת עסקים נועדה להסתיר את עיסוקה האמיתי משום צניעות, אך בחירת תמונה שלה בלבוש מלא דווקא נראית טבעית הרבה יותר מאשר האופציה העירומה. גם לכנות את האשה המצליחה "אשת עסקים" היא בחירה לא רחוקה מהמציאות. בין השורות, הידיעה נועדה להטמיע ולהעמיק את ההתייחסות לנשים ולגופן, כאילו אופן ההתייחסות הנכון והראוי לרפאלי הוא זה שמציג לראווה את גופה, ודווקא החרדים הם הסוטים.

פרשת בר רפאלי היא רק דוגמה לעיסוק האובססיבי של התקשורת בגופן של נשים, ולא בגופו של עניין. באתרים מובילים כמו "וואלה" ו-mako יספרו לנו תמיד תחת הכותרת "אולי יעניין אותך גם" שמתחביבינו העיקריים לסקור נשים בתנוחות מפתות ובעירום חלקי (במקרה הטוב). הן תמיד שם, מחכות שתיגע בהן מעבר למסך, ולפעמים לא רחוק משם, ממש מעבר לדלת משרד השר הבכיר שלך.

נעמי נידם היא עורכת חדשות וראשת דסק ב-nrg