מליאת מועצת העיתונות קראה אתמול לפוליטיקאים בישראל למשוך את ידיהם מתכנים בגופי התקשורת. הקריאה באה בעקבות דיון שנערך במליאת המועצה, בהשתתפות מפקד גלי-צה"ל ירון דקל ומנהל גלגלצ נדב רביד, על רקע נסיונות ההתערבות של שרת התרבות מירי רגב ברשימת השירים המושמעים ברדיו.

"אנחנו נקלענו שלא בטובתנו לסערה סביב התכנים של גלגלצ", אמר דקל לחברי המועצה. לדבריו, רגב פנתה אל התחנה בבקשה לבחון את האפשרות לשנות את השיטה שבה נבחרים השירים ("פלייליסט"). דקל הוסיף כי אחרי שנפגש עימה, פעמיים, הודיעה לו השרה כי היא מתכוונת לערוך "סוג של טריבונל", שאליו תזמין זמרות הנפגעות לטענתן משיטת הפלייליסט לצד נציגי גלי-צה"ל, "והיא תשפוט על-פי מיטב הכרתה מי צודק, כשברור מה דעתה". בשלב זה, סיפר דקל, ביקש הנחיה משר הביטחון אם להמשיך בדיאלוג עם השרה, ונענה בשלילה. "החרדה שלי היא מפני דריסת רגל של גורמים פוליטיים במקום שבו הם לא צריכים להיות", אמר.

בתגובה לפניית "העין השביעית" מסרה הדוברת של השרה רגב: "שקר וכזב. השרה רגב מעולם לא אמרה זאת ולא הציעה זאת. כל ההצעות שעלו לשיפור המצב בתחנה עלו מצדם של אנשי גל"צ וגלגלצ. התחנה הציבורית תיפתח לדיון ציבורי שעתיד להתקיים בוועדת החינוך של הכנסת".

עד מהרה הביעו רוב חברי מליאת מועצת העיתונות תמיכה חסרת סייג בניסוח הודעה נגד התערבות פוליטיקאים בתחנה, אולם היו גם חברים במועצה שביקשו לעודד דיון בנושא שהעלתה השרה רגב.

מפקד גל"צ ירון דקל: שר הביטחון יעלון והרמטכ"ל אייזנקוט "מאוד כעסו על האופן שבו טיפלנו בדו"ח לוקר"

פרופ' יוסי דהאן העיד כי בתחילת שנות האלפיים ישב בוועדת גלי-צה"ל של רשות השידור ולמד להכיר תחנה שכוח האדם שבה לא היה מגוון. "כמועצת עיתונות אנחנו צריכים לעמוד מאחורי פלורליזם וייצוג של קולות שונים ואנשים שבדרך כלל קולם לא נשמע במרחב הציבורי", טען דהאן. "אם יש ציבור כל-כך רחב שמתלונן כבר שנים, אז אולי כדאי להקשיב לטענה הזו, אולי גל"צ וגלגלצ צריכים לעשות משהו". דהאן גם העלה ספקות עקרוניים ביחס לעצמאות המערכתית של גלי-צה"ל. "אנחנו לא מדברים על תחנה המשוחררת מכל לחצים", אמר. "שר הביטחון, הרמטכ"ל... כשאני אתחיל לראות בגלי-צה"ל תחקירים כמו שכרמלה מנשה עושה, אז אדע שזו תחנה עצמאית".

"שר הביטחון והרמטכ"ל לא מרימים טלפון, לפחות בשנים שאני נמצא", הבהיר דקל. "הם לא צריכים", טען דהאן, אולם דקל מיהר להבהיר: "הם מאוד כעסו על האופן שבו טיפלנו בדו"ח לוקר. אני לא נותן לזה פומבי, כי זה שהצבא כועס כשאנחנו מטפלים במשהו זה לא משהו שאני חושף, אבל דעתם לא תמיד נוחה על מה שמשודר בגלי-צה"ל".

דני גוטוויין ויוסי דהאן, מועצת העיתונות, 9.11.15 (צילום: אורן פרסיקו)

דני גוטוויין ויוסי דהאן, מועצת העיתונות, 9.11.15 (צילום: אורן פרסיקו)

בהמשך הדיון הצטרף פרופ' דני גוטוויין לעמדת דהאן. "הדברים של מירי רגב לא היו מעוררים את ההד שעוררו אלמלא היא נגעה במורסה, בפצע פתוח בחברה הישראלית. אי-אפשר לומר שהיתה שאלה שהרעישה את הארץ ואנחנו נתייחס רק לצד אחד ונגיד שלא טוב שפוליטיקאים מתערבים. מה עם עצם הטענה?".

עמוס שוקן: "מאיה בוסקילה היא מטפורה למוזיקאית לא טובה"

"מה הטענה? מאיה בוסקילה?", תהה אבנר הופשטיין, ראש דסק התחקירים בגל"צ (וחבר הוועד המנהל של העמותה המפעילה אתר זה). "מאיה בוסקילה היא מטפורה", השיב גוטווין. "מירי רגב היא המטפורה", טען מנגד הופשטיין, "לפשיזם". "אני מסכים איתך", אמר לו גוטוויין. בשלב זה התערב מו"ל "הארץ" עמוס שוקן בדיון והעיר: "מאיה בוסקילה היא מטפורה למוזיקאית לא טובה". בהמשך הבהיר שוקן כי זו אינה רק דעתו, אלא עמדת אנשי המקצוע שתפקידם להחליט אילו זמרים להשמיע ואילו לא.

בסופו של דבר החליטה המועצה לדחות את הצעת דהאן וגוטוויין ולפרסם הודעה הכוללת התנגדות להתערבות פוליטיקאים בתכנים של כלי התקשורת בישראל.