קרולין גליק, עורכת האתר "לאטמה", בכנס של אגודת זכות הציבור לדעת בירושלים. 16.6.10 (צילום: "העין השביעית")

קרולין גליק, עורכת האתר "לאטמה", בכנס של אגודת זכות הציבור לדעת בירושלים. 16.6.10 (צילום: "העין השביעית")

"אין לי שום ספק שאנחנו בהתחלה של מהפכה תקשורתית במדינת ישראל", כך הצהירה ביום רביעי שעבר קרולין גליק, עורכת האתר "לאטמה" וסגנית עורך ה"ג'רוזלם פוסט". גליק היתה הדוברת המרכזית באסיפה השנתית של האגודה לזכות הציבור לדעת, שהתקיימה במרכז מורשת מנחם בגין בירושלים. בנאום שנשאה הסבירה גליק מהי מטרת "לאטמה", אתר סאטירה וביקורת תקשורת שהוקם לפני כשנה ומחצה, ותיארה את תפיסת עולמה בכל הקשור לתקשורת הישראלית.

"אנחנו הקמנו את 'לאטמה' כי הגענו למסקנה שצריך איכשהו לשנות את הנוף התקשורתי בישראל", הסבירה גליק. ביקורת התקשורת המתפרסמת באתר והמערכונים הסאטיריים שמפיק צוותו, אמרה גליק, נועדו להעביר את המסר כי "לאמנון אברמוביץ' או לנחום ברנע או ליונית לוי וכדומה, אין להם ערך מוסף שאין לך [האזרח הממוצע]. זה שהם נמצאים בטלוויזיה, שאתם שומעים אותם ברדיו, לא מקנה להם איזשהו ערך מוסף מבחינת אינטליגנציה או יכולת לנתח את המציאות, כפי שאנחנו רואים מזה שהתקשורת הישראלית מוליכה את העם שולל זה שנות דור בכל הניסויים של הנדוס אנושי שלהם".

לאחר שהקרינה בפני הנוכחים מערכון בהשתתפות דמות בשם "יוחנן זפת", המבוססת על דמותו של יהונתן גפן, אמרה גליק כי מטרת המערכון, המציג דמות של פובליציסט טיפש, היא להעביר לצופים את המסר הבא: "האנשים האלה, שאומרים לנו כמה הם חשובים וכמה שחשוב לנו להקשיב למה שהם אומרים, הם אידיוטים. מי הם לעומתנו? כשהצופה בבית רואה את הדבר הזה הוא שואל למה ליונתן גפן יש עדיין טור ב'מעריב'? למה לי אין? למה לו כן ולי לא? מה מייחד אותו?". לדברי גליק, "זה דבר מאוד חשוב להגיד", שכן המסר הזה מאפשר לציבור הרחב בישראל להרגיש לגיטימציה להחזיק בדעות השונות מאלו של עיתונאים בולטים.

"הרי מה קורה בישראל?", שאלה גליק והשיבה: "אנחנו רואים בסקרי דעת קהל שהציבור שלנו יודע שישראל צודקת ושאנחנו מוצבים מול מערך חתרני שרוצה להשמיד אותנו, ומול זה אנחנו רואים בטלוויזיה היום שמאשימים חייל צה"ל בהריגה בעת מלחמה ב'עופרת יצוקה' בעזה, אנחנו רואים שמדינת ישראל מקימה ועדת בדיקה לאירועי המשט עם משקיפים בינלאומיים. זה דברים מטורפים. אז מה הקשר בין מה שקורה אצלנו לבין איך שהדברים מדווחים לנו בתקשורת מדי יום?".

גליק טענה כי "לאטמה" זוכה להצלחה משום שהמסרים המובעים בו מקובלים על מרבית הציבור. "המסר של 'לאטמה' הוא המסר של עם ישראל, המסר של המיינסטרים הישראלי. לא של איזו כת קיקיונית באיזשהו מרתף", אמרה, והוסיפה בחיוך: "למרות שזה נכון שישיבות שלנו מתקיימות מדי שבוע במטבח שלי". לדבריה, המסרים הללו אינם "מיינסטרים בתקשורת הישראלית", וציינה כי "אנחנו באמת מראים את הנתק בין האייקונים התרבותיים של מדינת ישראל והתקשורת הישראלית לבין הציבור הרחב בישראל".

בנאומה בפני באי האסיפה התייחסה גליק לסרטון "We Con The World", שהפיק צוות "לאטמה" יומיים לאחר השתלטות צה"ל על משט הספינות שעשה את דרכו לעזה. הסרטון, בשפה האנגלית, זכה להצלחה עצומה באינטרנט וצבר מיליוני צפיות בטרם הורד מיו-טיוב בטענה להפרת זכויות יוצרים של יוצרי השיר המקורי ("We are the world"). לדבריה, צוות "לאטמה" הגיש ערעור ליו-טיוב על הסרת הסרטון, ובכל מקרה מתכנן להמשיך להפיק סרטים בשפה האנגלית, המיועדים לקהל בינלאומי, בתדירות של אחת לארבעה שבועות לערך.

גליק גילתה כי הסוד בהפקה כה זריזה של סרטון תגובה לאירועי המשט טמון בתכנון מראש. לדבריה, עוד לפני שכוחות צה"ל התעמתו עם נוסעי הספינה, צוות "לאטמה" התכונן להפיק סרטון שיועד למהדורה השבועית בשפה העברית, וזאת משום ש"הבנו שזה הולך להיות מִרמה בסדר גודל גדול". בעקבות תוצאות מבצע "רוחות שמים", ו"כשהיתה ההתנפלות המיידית של כל אומות העולם על ישראל הקטנה", כדברי גליק, הוחלט לכתוב בזריזות מלים באנגלית ולכוון את השיר לקהל הבינלאומי.

בתשובה לשאלה על יחס עוין כלפיה בראיון ל"ערב חדש" בהנחיית טלי ליפקין-שחק, אמרה עורכת "לאטמה" כי הגישה שלה היא "לא להיכנס עם הראש בקיר". לדבריה, "טלי ליפקין-שחק היא שמאלנית קיצונית וככה היא תמיד היתה. אני לא הולכת לשנות אותה מחר, מה שאני רוצה לעשות זה להפוך אותה לבלתי רלבנטית. אני רוצה שיהיו כל-כך הרבה אנשים שמדברים, שיהיו כל-כך הרבה בחירות, באינטרנט, שהבחירה להגיע לטלי ליפקין-שחק תהיה אחת מני מאות ובסופו של דבר ההשפעה שלה תקטן באופן מהותי. אני חושבת שהיום הזה קרב ובא".

לדעת גליק, "לאטמה" אינו אלא אב-טיפוס וזרז למהפכה תקשורתית שתסחוף אחריה רבים מקרב הציבור הישראלי. "אני בטוחה שיהיו תוך שנה-שנתיים אלפי בלוגים של אנשים מוכשרים", אמרה גליק, וציינה כי "יש לנו ברוך השם את העם הכי מוכשר עלי אדמות, יש לנו הכי הרבה מומחים לכל דבר ועניין בריכוז הכי גדול בעולם, אז למה אנחנו שומעים לאנשים שטועים פעם אחר פעם? יש לכל אחד מאיתנו קול שצריך לתרום לציבוריות הישראלית". היא סיימה את נאומה בתקווה כי בקרוב יגיע היום שבו "התקשורת הישראלית לא תהיה איזה ברנז'ה שמורמת מעם, אלא העם עצמו".