בעקבות סדרת הכתבות על תעמולה סמויה בטלוויזיה המסחרית שפורסמו באתר זה, התארח אתמול (19.10.15) כתב "העין השביעית" איתמר ב"ז בתוכניתו של רינו צרור בגלי-צה"ל. ב"ז תיאר כיצד "גופי ממשל ועמותות השתלטו על חלקים גדולים מאוד מהטלוויזיה הישראלית המסחרית ובעיקר על חברת קשת, אחת משתי הזכייניות של ערוץ 2", והדגים את התופעה באמצעות המקרה של שר התחבורה ישראל כץ, שהתראיין בערוץ במסגרת קמפיין פרסום סמוי.

כשצרור תהה מה פירוש הטענה כי כץ קנה ראיונות עימו, הסביר ב"ז כי במסגרת שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה לקשת שודרו ראיונות מחמיאים עם כץ, שהוצגו בפני הצופים כחלק משיתוף הפעולה בין הזכיינית למשרד הממשלתי.

השופט בדימוס גבריאל שטרסמן, חבר מועצת העיתונות, התריע מפני הנזקים שגורמים שיתופי פעולה שכאלה בין גופים המעוניינים לקדם את מוצריהם או מסריהם לבין כלי תקשורת המקבלים תשלום עבור שירות זה. שטרסמן אף ציטט מתוך תקנון האתיקה של מועצת העיתונות, האוסר במפורש על פרסום מודעה הנחזית לחומר מערכתי.

מנהל לשכת הפרסום הממשלתית, גדי מרגלית, הכחיש נחרצות כל טענה למהלכים פסולים בקמפיינים שניהל עבור משרדי הממשלה השונים. "הגישה שלנו מבחינה אסטרטגית זה לטפל בנושא הזה בהסברה, לא בקמפיין", הסביר מרגלית את הרציונל מאחורי הבחירה בפרסום סמוי. "אני לא נכנס לשיקולים מערכתיים של גוף תקשורת זה או אחר אם לראיין שר זה או אחר", הוסיף.

לטענת מרגלית, גם גלגל"צ מקבלת מימון מגוף הפועל למנוע תאונות דרכים. "אז מה זה אומר", שאל, "שהשר ישראל כץ, כל פעם שיראיינו אותו בגל"צ הוא קנה את הראיון? נו, באמת".

משרד התחבורה: לא היה "מימון ראיונות"

בתגובה לפרסום התחקיר המקורי באתר "העין השביעית" מסר אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה, בשם השר כץ את הדברים הבאים: "קמפיין 'אם נוהגים לא מסמסים', שבמסגרתו שיתפו פעולה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד התחבורה עם הזכיינית קשת כדי להעלות את המודעות הציבורית לסכנה בשליחת מסרונים בנהיגה, עבר את כל האישורים הנדרשים, לרבות ייעוץ משפטי, וטופל על-ידי מנכ"ל המשרד ומנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ולא על-ידי שר התחבורה.

"יודגש כי הקמפיין בוצע על-ידי לשכת הפרסום הממשלתית, ולאורך כל הדרך עמד בדרישות הנדרשות מקמפיין ממשלתי ונוהל בשקיפות מלאה. לאחר יציאתו לדרך של הקמפיין הוזמן השר להתראיין בנושא חשוב זה וכך עשה, תוך שהדגיש שיש לפעול לפי הנהלים. יודגש ששר התחבורה כלל לא היה מעורב בניהול הקמפיין וכל טענה בדבר מימון ראיונות היא מופרכת ומטעה". במשרד התחבורה נמנעו מלהתייחס לטור שפירסם השר כץ באתר "mako".

בחברת קשת בחרו שלא להתייחס לפרטי ההתקשרויות עם משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. רועי ברגר ממחלקת הדוברות ויחסי-הציבור של החברה מסר בתגובה כי "קשת עובדת על-פי כללי הרשות השנייה, המתירים שיתופי פעולה עם משרדים ממשלתיים ומלכ"רים".