ימים אחדים לאחר פרסום הסרטון שבו נראים חיילי צה"ל שוברים מצלמות של צלמי עיתונות, מתפרסם דו"ח המסכם את מספר התקיפות והפרות זכויותיהם של צלמי העיתונות הפלסטינים בשנים האחרונות. על-פי הדו"ח, שפורסם אתמול על-ידי MADA, המרכז הפלסטיני לפיתוח וחופש התקשורת, במחצית הראשונה של 2015 חלה ירידה במספר הפרות זכויותיהם של צלמי עיתונות פלסטינים, זאת לאחר עלייה עקבית בשלוש השנים הקודמות.

המרכז, ארגון פלסטיני לא-ממשלתי וללא כוונת רווח, הפועל מרמאללה, עוקב דרך קבע אחר הפרת זכויותיהם של עיתונאים פלסטינים. הדו"ח החדש כולל סיכום מספרי של תקיפות ותקריות שבהן הופרו זכויותיהם של צלמי עיתונות פלסטינים בשנים האחרונות.

מהדו"ח עולה כי בשנים 2012–2014 חלה עלייה מתמשכת ומשמעותית במספר המקרים שבהם הופרו זכויות צלמי עיתונות פלסטינים בגדה המערבית ובעזה, הן על-ידי כוחות הביטחון הישראליים והן על-ידי כוחות הרשות הפלסטינית וכוחות חמאס.

לפי הדו"ח, בשנת 2012 אירעו 85 מקרים שהוגדרו ככאלה שבהם הופרו זכויותיהם של צלמי עיתונות פלסטינים על-ידי כוחות ישראליים, בשנת 2013 אירעו 113 מקרים שכאלה, ובשנת 2014 המצב החריף ונרשמו 216 מקרים.

באותן השנים חלה עלייה במספר הפרות זכויותיהם של צלמי עיתונות על-ידי כוחות ביטחון פלסטיניים – מ-20 בשנת 2012, ל-30 בשנת 2013 ו-46 בשנת 2014. עם זאת, בעוד שמגמת העלייה נמשכת במחצית הראשונה של שנת 2015 בכל הקשור לכוחות הביטחון הפלסטיניים (28 מקרים בשישה חודשים), מספר המקרים שבהם כוחות הביטחון הישראליים הפרו את זכויותיהם של צלמי עיתונות פלסטיניים צנח לכדי 55 בלבד.

הפרות זכויות צלמי עיתונות פלסטיניים מאז שנת 2012, בחלוקה לעזה והגדה המערבית (מתוך דו"ח MADA)

הפרות זכויות צלמי עיתונות פלסטיניים מאז שנת 2012, בחלוקה לעזה והגדה המערבית (מתוך דו"ח MADA)

כפי שניתן ללמוד מנתוני MADA, גם בתקופה שבה חלה ירידה יחסית בהיקף הפרת זכויותיהם של צלמי העיתונות הפלסטינים בידי כוחות הביטחון הישראליים, ועלייה יחסית במספר ההפרות שביצעו כוחות הביטחון הפלסטיניים, עדיין נשמר פער משמעותי בין מספר ההפרות שמבצעים כוחות ישראליים לאלה שמבצעים כוחות פלסטיניים.

מחברי הדו"ח כללו בו פילוח לפי סוגי ההפרות. מהפילוח עולה כי רוב ההפרות שבהן מעורבים כוחות הביטחון הישראליים כוללות תקיפה פיזית של צלמים, מניעת סיקור אירועים ומעצרים. בשלושה מקרים, כך נטען בדו"ח, נעשה שימוש בצלמי עיתונות פלסטינים כבמגינים אנושיים. כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית וחמאס אמנם אחראים לפחות מקרים של הפרת זכויות, אולם החלוקה לפי סוגי ההפרות מעלה כי כוחות אלה נוטים יותר לזמן צלמי עיתונות לחקירה, להחרים ציוד צילום ולגרום לו נזק.

* * *

לעיון בדו"ח המלא

להורדת הקובץ (PDF, 851KB)