נורית וורגפט, עיתונאית "הארץ" ובעלת הטור "זקנה במסדרון", נותנת קול לקבוצת אוכלוסייה שבדרך כלל אינה מופיעה בתקשורת. "אני מעוניינת להגביר את המודעות לכך שאנשים זקנים לא מפסיקים להתקיים", אומרת וורגפט לאורן פרסיקו ואביעד טובי בתוכנית הרדיו "קול העין".

"נשים בגיל 62 נחשבות זקנות, כך לפי ביטוח-לאומי. גברים בגיל 67. עוד מעט הגיל יעלה קצת, אבל זה לא משנה. וחפש אותם בכל מקום – לא תמצא".

איך את מסבירה את זה שכולנו מזדקנים, כולנו נהיה אנשים מבוגרים, בכל זאת נושא הזקנה כמעט שלא מדובר בתקשורת המרכזית? האומנם העולם שייך לצעירים?

"קודם כל, כנראה שכן. כמה מידידי שהם בגיל המתאים אמרו לי, אל תכתבי את הטור הזה, זקנים לא מעניינים אף אחד. זקנה זה המקום שכולנו רוצים להגיע אליו ואף אחד לא רוצה להיות בו".

המושג "גילנות", מסבירה וורגפט, "מתאר כל אפליה שמקורה בגיל. כשלא מקבלים אותך לעבודה, כשעוקפים אותך בתור כי בטח יש לך זמן. גילנות זה כשמדברים מעל הראש שלך. כשאתה יושב בבית-קפה עם אדם מבוגר וניגשים אליך ושואלים, 'מה הוא רוצה?'".

כתבת הרבה שנים על פליטים ומבקשי מקלט. היה קשה לשכנע את "הארץ" לתת לך טור בנושאי זקנה?

"היה קל מאוד. התפרצתי לדלת פתוחה. יכול להיות שזה קשור לקהל היעד של העיתון, אבל אני חושבת שלא רק. אני חושבת שזה קשור לנכונות של העיתון לעשות משהו שהוא לא במיינסטרים, שהוא קצת יוצא דופן".

אילו תגובות את מקבלת? עד כמה זה שונה מלסקר קבוצות אוכלוסייה מוחלשות אחרות שעליהן כתבת בעבר?

"קשה לומר. זו באמת קבוצת אוכלוסייה הרבה יותר מגוונת. אם בעבר הייתי כתבת רווחה, אז אתה מדבר רק עם העשירונים התחתונים. אבל זקנים יש גם בעשירונים העליונים, מטבע הדברים. גילנות היא כלפי כולם".

מה הבעיה העיקרית שאיתה צריכים זקנים להתמודד, מבחינת האפליה בתקשורת?

"אני חושבת שזה קצת דבר והיפוכו, אבל הייתי אומרת שזו ההתייחסות אליהם בעיקר כאל מסכנים. כלומר, אתה תשמע על זקנים בתקשורת כשהם מותקפים, כשהם עניים, כשעושקים אותם.

"הייתי רוצה שאנשים, כשהם שומעים את גילו של אדם, שזו לא תהיה פונקציה", מוסיפה וורגפט. "דבר איתו, אחר-כך תראה, אולי הוא באמת טרחן ולא שווה לבזבז עליו מלים. אבל קודם תנסה. הייתי מצפה שייתייחסו יותר לבעיות המיוחדות של הזקנים במשרדי ממשלה ובממסד כולו".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. את התוכנית מפיקה רתם שרעבי, סטודנטית בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל.

התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי שלישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית".