זה שבועות אחדים שדוברות עיריית אילת מסרבת להשיב לפניותיו של העיתונאי עומר כרמון, עורך המקומון האילתי "ערב-ערב באילת". כרמון ממשיך לדווח על הנעשה בעיר, ממשיך למתוח ביקורת על העירייה ופעולותיה, אולם עתה הידיעות בעיתון מסתיימות בהבהרה כי מעיריית אילת לא נמסרה תגובה.

לדברי כרמון, הנתק החל בתחילת חודש יוני, מעט לאחר שפירסם ידיעה שעוררה אי-נוחות בעיריית אילת, ולפיה משרד הבריאות הודיע כי המזרקה החדשה שהושקה בפארק העירוני לא קיבלה את אישורו כפי שמחייב החוק. העירייה אמנם מסרה תגובה לידיעה זו (ובה נטען כי המזרקה תוכננה בשיתוף משרד הבריאות ובתיאום עימו), אולם מאז, אומר כרמון, חדלה הדוברת דנה זנטי להשיב לפניותיו. לא "אין תגובה", לא "להד"ם", פשוט דממה מוחלטת.

בשבועות האחרונים ביקש כרמון מדוברות עיריית אילת תגובות על כמה ידיעות, ביניהן: תושבת שהחליקה ונפצעה ליד מזרקה בשל זרימת מים; מכתב מחאה ששוגר מטעם אחת המחלקות בעירייה; רוכלות בלתי חוקית בטיילת; גננת שהדביקה מדבקה פוליטית על חולצות הילדים; פינוי תושבים ממתחם מרכזי בעיר; הזנחה ברחבת משחקים שליד אחד המלונות; מקרה שבו מחלקת הרווחה בעיר לא דיווחה למשטרה, לטענתו, על אשה מוכה שהגיעה לקבל טיפול; שתילת שיחים מסוג המושך דבורים במספר שהופך אותן למטרד של ממש; ומתקן אומגה שעלול לסכן את הציבור.

אף לא אחת מהפניות בנושאים הללו ואחרים זיכתה את כרמון בתגובה מטעם העירייה. בכל פעם שביקש תגובות לנושאים חדשים, הזכיר לדוברות כי טרם קיבל תגובות על השאלות ששלח קודם לכן, אך ללא הועיל. במקרה אחד, של האשה המוכה ושירותי הרווחה בעיר, אחרי שלא קיבל תגובה מדוברות עיריית אילת, פנה כרמון לדוברת משרד הרווחה, אולם זו הפנתה אותו לדוברות העירייה.

עומר כרמון, עורך "ערב-ערב באילת" (צילום עצמי)

עומר כרמון, עורך "ערב-ערב באילת" (צילום עצמי)

"לחברה פרטית יש זכות לא להגיב, אבל העירייה היא לא גוף פרטי", אומר כרמון. "דוברת העירייה היא דוברת שמקבלת כסף מתושבי העיר והיא חייבת תשובות לאילתים, לא לעומר כרמון".

בכללי האתיקה לדוברים בשירות הציבורי מובהר כי "הדובר יימנע מלהתנכל לעיתונאי בגין ביצוע ענייני של תפקידו ועבודתו". לטענת מחלקת הדוברות בעיריית אילת, כרמון אינו עומד בתנאי זה, אף כי בדוברות סירבו לפרט מדוע הם מחזיקים בעמדה זו.

זנטי, דוברת עיריית אילת, מסרה ל"העין השביעית" כי "ככלל, עיריית אילת מגיבה לכל פנייה של כלי תקשורת, ויותר מכך, מטפלת בעדיפות בפניות הטעונות טיפול". לדבריה, מערכת המקומון "מקבלת יחס שווה כמו כל המערכות, קרי העברת הודעות לתקשורת באופן שוטף, הזמנה לאירועים, טקסים, מפגשי עיתונות וכן פרסומים". עם זאת, זנטי מודה כי היא אינה מגיבה לבקשות התגובה של כרמון, ומטילה את האחריות לכך על העיתונאי עצמו.

"באשר לתגובה לשאילתות", כותבת דוברת עיריית אילת בתשובה לפניית "העין השביעית", "בחרה העירייה שלא לשתף פעולה עם הכתב, שבעינינו אינו מכבד את כללי האתיקה העיתונאית תוך פגיעה בעירייה ובעיר אילת, ומשכך איננו מגיבים לשאילתות המועברות על-ידיו. כאמור, פועלת העירייה בשיתוף פעולה מלא עם התקשורת ומכבדת את מקומה, אך לא נוכל לתת יד למי שאינו מכבד את כללי האתיקה".

בתגובה לטענה זו נשאלה זנטי כיצד מפר כרמון את תקנון האתיקה של מועצת העיתונות, והתבקשה להציג דוגמאות למקרים שכאלה. על כך השיבה זנטי: "דרכי היא לא דרכו של הכתב, ולכן לא אתן לזה יד".

יו"ר איגוד הדוברים: מתנגד לחרם על עיתונאים

זו אינה הפעם הראשונה שמתגלע סכסוך בין כרמון למערך דוברות שמולו הוא פועל. לפני כשנתיים טען כרמון כי דוברת רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים מחרימה אותו (היא הכחישה).

זו גם אינה הפעם הראשונה ש"ערב-ערב באילת", עיתון בעל טון ביקורתי עקרוני, מתעמת ישירות עם העירייה ומחלקת הדוברות שלה. לפני כשבע שנים טען מנכ"ל העיתון, רותם לב-נועם, כי העירייה הטילה על העיתון חרם מודעות בשל הסיקור הביקורתי שלו. באותה תקופה העימות חילחל גם למחלקת הדוברות, והמקומון קיבל באופן קבוע אך ורק תגובות בנוסח "אין תגובה". בשנה שעברה יצא ראש עיריית אילת מאיר יצחק-הלוי ביוזמה לאיתור מדליפים ל"ערב-ערב באילת" בעקבות שורה של פרסומים ביקורתיים במקומון.

אמנון יוסף, דובר עיריית באר-שבע, המכהן כיו"ר איגוד דוברי הרשויות המקומיות בישראל, מביע התנגדות עקרונית לחרמות מצד דוברים. "אני לא מכיר את הסיפור ולכן אני לא רוצה לחוות עליו את דעתי, אבל באופן עקרוני אני נגד החרמת כלי תקשורת. אני לא חושב שזו דרך הפעולה הנכונה לדוברים".

יוסף מציין כי עם כינון הקוד האתי לדוברים בשירות הציבורי, הוקמה גם ועדת אתיקה שנועדה לבדוק תלונות על הדוברים, ומזמין את כרמון, כמו כל עיתונאי וכלי תקשורת אחר שרוצה להתלונן על דובר, להגיש תלונה לוועדה.

פניות בכתב ניתן להעביר לארנה אדלברג-כשר מוועדת האתיקה לדוברים בשירות הציבורי בלשכת העיתונות הממשלתית. את התלונות ניתן לשלוח באמצעות הדואר האלקטרוני, בכתובת spokespersonsethics@press.pmo.gov.il. פרטים נוספים על סדרי העבודה של ועדת האתיקה ניתן למצוא כאן.