סרטון שפירסם משרד החוץ הישראלי, שלעג לכתבים הזרים שדיווחו מעזה והציג אותם כעיוורים ומשתפי-פעולה עם חמאס, "הוא קודם כל לא יאה, הוא תוצאה של שיקול דעת מוטעה, ולבסוף הוא גם אינו יעיל", אומר לוק בייקר, יו"ר התאחדות העיתונאים הזרים בישראל (FPA) וראש סניף רויטרס בישראל. בייקר אמר את הדברים בשבוע שעבר, בראיון בתוכנית "קול העין" ברדיו קול-הקמפוס, שיתוף פעולה של "העין השביעית" ובית-הספר לתקשורת של המכללה למינהל.

"נפגשתי רבות עם דיפלומטים ישראלים ואני חושב שהם מקצועיים מאוד", אמר בייקר למראיינים אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל. "מטרתה של דיפלומטיה היא לצבור תמיכה ולהגן על ישראל, וסרטון כמו זה שפורסם לא שירת את המטרות הללו". האם הקהל שאליו כיוון הסרטון לא היה הציבור הרחב בעולם, שנקרא שלא להאמין לדיווחי העיתונות הבינלאומית מרצועת עזה? "איני מסכים עם התפיסה הזו", השיב בייקר, "זו אינה התנהלות מקצועית מול הכתבים הזרים [...] ישראל רוצה לשחק בליגות הגבוהות, אבל התנהגות כמו זו של משרד החוץ היא כמו של ביוויס ובאטהד", הוא מוסיף עוד.

האם הביקורת שמובעת בסרטון אינה מבוססת בכל זאת על מציאות נכוחה, של צנזורה שכפה חמאס על עיתונאים שדיווחו מהרצועה במהלך מבצע "צוק איתן"? "לא דיווחתי מהרצועה במהלך המלחמה, כך שאיני יכול לדבר מניסיון אישי", אומר בייקר. "דיווחתי מעזה לפני כן ולא חוויתי הגבלות כלשהן. אני לא מנסה לומר שאין הגבלות על תנועת עיתונאים, גם כאלו שאינן תמיד מוסברות. אבל הגבלות כאלו קורות גם באיטליה או צרפת או ישראל. אני לא אומר לרגע שחמאס או קבוצות פלסטיניות אחרות השולטות בחלקים מעזה מתנהגות במתיקות ונחמדות ולא מפריעות בשום צורה לעיתונאים לעבוד. הבעיה שלי היתה עם הציור של העיתונות הזרה כמטופשת, אידיוטית ונבערת", הוא אומר.

בייקר נשאל גם על יחסה של הרשות הפלסטינית לעיתונאים זרים. "יש לנו תקריות רבות עם מג"ב וצה"ל, אך גם תקריות רבות עם חמאס", הוא אומר. "במהלך הימים האחרונים עיתונאי שעובד עבור כלי תקשורת בינלאומי בעזה עוכב על-ידי כוחות ביטחון פלסטיניים, כנראה כאלה שקשורים לחמאס. אנחנו מתלוננים על דברים כאלה. אני מגיע לשם מחר כדי להביע דאגה ביחס לחופש העיתונות שם – בדיוק כמו כאן". בייקר מזכיר לדוגמה את היחס לעיתונאים בהפגנות כמו אלו המתרחשות בבילעין.

האם יש הבדל ביחס הרשויות בישראל לעיתונאים בינלאומיים ערבים ומי שאינם ערבים? לדברי בייקר, עיתונאים בינלאומיים ערבים חשופים יותר לחיכוך עם כוחות הביטחון, ולכן אולי סובלים יותר, אך גם הוא עצמו ספג יחס אלים ופעם אחת בגדיו נקרעו בידי שוטר.