אמש שודר בפריים-טיים של ערוץ 2, במסגרת ימי השידור של רשת, תשדיר השיווק הארוך ביותר ששודר אי-פעם, למיטב זכרוני, בערוץ הנצפה ביותר בישראל. הדבר היה בוטה עד כדי כך שהפרסומות ששודרו בהפסקות המיועדות לכך נראו כמבזקי חדשות.

לוגו רשתחברת החשמל היא חברה ממשלתית שבחמש השנים האחרונות עומד בראשה האלוף במיל' יפתח רון-טל. כשהוא חבוש פאה ולפניו מודבק שפם מלאכותי, צולם היו"ר מסתובב עם עובדי השטח של החברה כביכול כדי להכיר אותם ואת עבודתם באופן אישי ובלתי אמצעי. הפרסומת הזו, באורך של פרק מלא, היא חלק מפורמט מוכר בכל העולם (בישראל הוא נקרא "בוס בהסוואה"). כשמנהל של חברה פרטית משתתף בקרקס הטלוויזיוני הזה – אין לצופה הנבון אלא לשתוק ולהעביר ערוץ. אבל כשמדובר ביושב-ראש של חברה ממשלתית כושלת, עם גירעון מדהים של עשרות מיליארדי שקלים, כבר אין ברירה אלא לומר: עד כאן.

רון-טל "ירד לשטח" כדי ללמוד על עבודתם של העובדים הזוטרים. אם הוא הצליח ללמוד משהו על עבודתם של ארבעת העובדים שצולמו במסגרת התוכנית הזו, כותב שורות אלו מכריז על עצמו כצנצנת. ואם היה לומד משהו, הרי שזו תעודת עניות ליו"ר ולחברת החשמל כולה, והעובדה שנזקקו לתוכנית טלוויזיונית לשם כך יכולה להסביר במשהו את הכישלון המתמשך בניהול החברה שהיא מונופול בתחום אספקת החשמל בישראל.

האלוף במיל' נראה לאורך הפרק כולו כאדם חסר מודעות עצמית המבקש לקדם את עצמו על גבם של העובדים הזוטרים של החברה שהוא עומד בראשה. רון-טל מילמל ללא הרף דברי שבח והלל על עצמו, ועל אף שגם לא הפסיק להעמיד פני נלהב מהמפגש עם העובדים שעל תוכן ואופי עבודתם לא ניתן ללמוד דבר, הסופרלטיבים שהרעיף עליהם נשמעו מוגזמים ומנותקים מן המציאות. כך למשל כשאחד העובדים השתמש, כמצופה וכנדרש, בפלס כדי להתקין צינור מים, רון-טל החליט שאצל העובד הזה הפלס אינו כלי עבודה, אלא "דרך חיים".

יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל בתוכנית "בוס בהסוואה" בערוץ 2 (צילום מסך)

יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל בתוכנית "בוס בהסוואה" בערוץ 2 (צילום מסך)

ברוח סנסציית הדמעות של תוכניות הריאליטי, ארבעת העובדים שמלהקי התוכנית שידכו לרון-טל היו כאלה שמזלם לא שפר עליהם. לכל הארבעה (עובדות חברת החשמל ממין נקבה כלל לא נראו בתוכנית) צרות צרורות: האחד נתון בחובות, איבד ילד ואב לשני ילדים לקויי מוחין; בגופה של בתו בת הארבעה חודשים של העובד השני התגלו גידולים סרטניים; השלישי – אמו חולה בסרטן; הרביעי מגדל ילד אוטיסט. בסיומה של התוכנית, כחלק מהפורמט, נחשף רון-טל בזהותו האמיתית בפני העובדים, וחילק להם מתנות מתוך קופתה הגרעונית של החברה – על חשבוננו.

אין מספיק מלים לתאר את המבוכה הגדולה שוודאי חש בה אמש כל צופה נבון שנקלע לתוכנית הנוראית הזו. מבחינה ציבורית מדובר בלא פחות משערורייה: לחברת החשמל וליושב-ראש שלה ניתנו אמש מטעם רשת דקות שידור יקרות מפז בלי שאיש בשרשרת ההפקה והנהלת הזכיינית, או במשרדי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, המפקחת על ערוץ 2, מצא בכך טעם לפגם או לבדיקה אם לא היתה כאן עבירה על כללי המותר והאסור בתקנות השידור והפרסום בערוץ.

צורמת מכל היא המתנה שקיבל העובד עם סיפור החיים הקשה מכולם: קביעות בחברה. עצוב שבישראל של 2015 עובד של חברה ממשלתית זוכה בקביעות במקום העבודה שלו רק בזכות העובדה שהסכים לשתף את עם ישראל בקורות חייו הקשים. אם עד עכשיו דובר כאן על תעודות עניות שצריכות להיות מוענקות לרשת, להפקת התוכנית, להנהלת חברת החשמל וליושב-ראש שלה, אזי כאן כבר מדובר בתעודת עניות שצריכה להיות מחולקת לכולנו.