את השיעור הבא מומלץ לכלול בקורס לתקשורת ספורט בבית-הספר לתקשורת של one. בעזרת העיתונאים המרצים של one יוכלו התלמידים ללמוד מהי הדרך המהירה ביותר להביא תוצאות, משמע אלפי הקלקות על ידיעה שמשקלה הסגולי שווה לבועת סבון, אבל מתפוצצת ברעש שחבל על הזמן.

ביום ראשון, עוד לפני זריחת החמה, התעוררה אופירה אסייג ויצאה לשיטוט בוקר ברשת. אחד מהדברים שצדו עיניה היה תמונה שהעלה שחקן מכבי תל-אביב ערן זהבי בדף האינסטגרם שלו. בתצלום נראה זהבי יושב במטוס כשעל פניו חיוך דק ומסתורי. לתצלום לא נלווה הסבר על פשר הטיסה.

"לאן אתה טס כוכב?", אופירה אסייג בתגובה מתעניינת באינסטגרם של ערן זהבי (צילום מסך)

"לאן אתה טס כוכב?", אופירה אסייג בתגובה מתעניינת באינסטגרם של זהבי (צילום מסך)

חושיה של אסייג נדרכו: בשבועות האחרונים נכתב בכל אתר ועיתון שזהבי מחוזר באירופה, ובאנגליה בפרט. או כפי שהיטיב לבטא one בשפתו המליצית: "ערן זהבי משגע את אנגליה, טוטנהאם עוקבת". ואכן, אנגליה בטירוף בשבועות האחרונים לנוכח ביצועיו של זהבי מול אשדוד, מכבי חיפה ורעננה.

וכשאסייג עושה אחד ועוד אחד, זה חייב לצאת משהו גדול הרבה יותר משתיים, כי הרי התחקירן החדש שלה הוא צעצוע נוצץ שגילתה לפני כחודשיים, ומאז היא עולה כפורחת בו: האינסטגרם! בדף המלבלב שפתחה אסייג אפשר למצוא שלל תצלומים משפחתיים שלה עם הילדות, הבעל, עם אייל גולן המהמם, עם משפחת בניון ועם יוסי עצמו (ממושאי הסיקור הקבועים של one), עם איציק זוהר ויובל המבולבל, וגם אבי נימני חזק בתמונה. עכשיו, עם אור ראשון, מציץ אליה זהבי בזמן אמת מהמטוס. הוא אמנם מציץ בו בזמן לעוד אי-אילו מאות ואלפי גולשי אינסטגרם מפוהקים, אבל הכתבת ללא חת היא היחידה שיודעת לעשות, כאמור, אחד ועוד אחד ולהגיע להמון.

דבר ראשון שאסייג עשתה, כמו כל עיתונאי מכובד, זה לבדוק את העניין. לא מקורות, לא דוברים, לא הצלבות, לא שיחה עם כתב שהיא מעסיקה בדיוק למקרים כאלה, אפילו לא דיבור ישיר עם זהבי עצמו. אסייג שיגרה לזהבי שאלה באינסטגרם עצמו, כאחרונת הגולשים, עם קריצה לז'רגון הרכילאי המקובל: "לאן אתה טס כוכב?". אלא שהכוכב כבר נעלם בשמי אירופה ולאסייג לא נותר אלא לחזור למתימטיקה החביבה עליה: ערן זהבי על מטוס + דיווחים שקבוצות באנגליה רוצות אותו + כבש בשבת שער בפנדל = חוזה עתק בקבוצת פאר אנגלית.

לא חלפו דקות אחדות, וב-one התנוססה הסטמפה האהובה על האתר, "פרסום ראשון": "ערן זהבי טס הבוקר לבחון את עתידו באנגליה". את הסקופ קישטה התמונה שהעלה זהבי לאותה ארץ פלאות, ומתחת לה חשפה אסייג טפח מליקוי המאורות שהיא חווה לנוכח שפע האפשרויות החדש שנגלה לה: "אינסטגרם", נכתב בסוגריים, ולידם סוגריים נוספים: "מערכת one", כאילו עצם ההעתק-הדבק הוא פעולה עיתונאית הראויה לקרדיט, או גרוע מזה: כאילו לאתר עצמו יש יד ורגל בצילום, או זכויות יוצרים כלשהן.

one: הידיעה המקורית על זהבי. הנוסח ישוכתב כהוגן בהמשך היום

one: הידיעה המקורית על זהבי. הנוסח ישוכתב כהוגן בהמשך היום

היה זה סקופ נאה ביותר לפתוח איתו את היום, ומהלומה די ניצחת לפרצופם של המתחרים. אין לתאר את ההלם של כתבי "וואלה", ערוץ הספורט, ynet ועוד כמה דגי רקק למראה הידיעה הבלעדית. ב"וואלה" וב-ynet הרימו טלפון נכלם למועדון מכבי תל-אביב כדי לברר הכצעקתה, ושמעו שזהבי אכן טס לו, אבל לא בדיוק לאנגליה, כי אם לאיטליה, להצטלם לסרטון פרסומת של חברת נייקי, מה שגם הסביר את לבושו של זהבי במטוס – בחליפה ובכובע של חברת מוצרי הספורט.

השמש עלתה, העניינים התגלגלו והתבררו, וצפירת ארגעה נשמעה בכל המערכות: זהבי, כך התברר, לא כל-כך טס לברר את עתידו בממלכה המאוחדת. אבל בממלכת one האמת זורחת משמש מסוג אחר לגמרי: האייטם הדרמטי נותר על כנו, עם כמה תיקונים קלים בגוף הידיעה. במקור כתבה אסייג כי זהבי עלה על "טיסה ישירה ללונדון", אבל בהמשך תיקנו ל"ערן זהבי עלה הבוקר על טיסה", בלי לפרט לאן. וגם: במקור כתבה אסייג כי "למערכת one נודע שיחד איתו טס סוכנו רונן קצב", אלא שעם חלוף השעות התברר שלא רונן ולא קצב, והידיעה תוקנה ל"סוכנו של השחקן, רונן קצב, אמר כזכור ברדיו בתוכנית הספורט של ישראל [...]". מה נשאר מהמשפט "ל-one נודע"? לא הרבה. התפתחות מעניינת נוספת נרשמה כשאסייג הסירה מהאינסטגרם את השאלה החנפנית שהפנתה לזהבי.

אופירה אסייג, עורכת התוכן באתר one, בראיון לתוכנית חדשות בידור בערוץ 10 (צילום מסך)

אופירה אסייג, עורכת התוכן באתר one, בראיון לתוכנית חדשות בידור בערוץ 10 (צילום מסך)

בקורס לתקשורת ספורט בחסות one ילמדו החניכים איך מפיקים סקופ מאפס עבודה עיתונאית: משוטטים באינסטגרם או בפייסבוק, עולים על סטטוס של שחקן, עושים ספקולציה פלוס שמועה פלוס הערכה מינוס הכחשה – ובונים אחלה של תיאוריה, והעיקר – לא שוכחים לחבוש את הכתר "פרסום ראשון".

מומלץ לוותר על עולם הערכים המיושן, שבו תקועים עדיין עיתונאים מאתרים אחרים. אין צורך להצליב, לא לאמת ולא לקחת תגובה. זאת אומרת, אפשר לבקש תגובה, אבל אם השחקן לא עונה כי הוא בדיוק טס – זו בעיה שלו. קודם לפרסם, ואחרי שהטיסה הישירה של מחלקת העסקים תסתיים בלונדון, ברומא או בהונולולו, אפשר לברר. לתגובה ממילא לא תהיה שום השפעה על אמינות הידיעה. אם השחקן יאשר – שיחקת אותה, אם יכחיש – הוספת נופך של מסתורין לידיעה, כך שבאופן מופלא הכחשה אף תחזק אותה.

בכל מקרה, אופירה אסייג יצאה גדולה. עובדה: עשרות אלפים הקליקו בעקבות הסקופ באתר שלה ושיגעו את הכוכב בתגובות של "אל תעשה לנו את זה, אל תעזוב". ותודה לידידנו המופלא האינסטגרם, כפרה עליו. ניפגש מחר השכם בבוקר עם הידיעה המהממת הבאה.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il