נדמה לכם שהעיתונות הולכת ומתכווצת, ארגוני תקשורת שוקעים וכתבים ועורכים נאלצים לחפש את מזלם בעיסוקים אחרים? התמונה העגומה הזו נכונה למדי, אבל בארצות-הברית מזהים לפחות תחום אחד שבו ההספדים מוקדמים מדי: תקשורת הספורט.

"85% מהאוכלוסייה באמריקה עוקבים אחר ענפי הספורט העיקריים, והאמריקאי הממוצע עוקב אחר חמש ליגות שונות. הספורט משפיע על החברה בדרכים שלא ניתן למנותן"

"עיתונאות ספורט היא התחום עם שיעור הצמיחה הגדול ביותר בתעשיית התקשורת", צוטט לאחרונה מארק לודאטו, כתב, שדר ומגיש ותיק בתוכניות ספורט בטלוויזיה האמריקאית. לודאטו הוא עתה האחראי על לימודי עיתונאות הספורט בבית-הספר לעיתונאות ולתקשורת המונים באוניברסיטת אריזונה, הקרוי על שמו של מגיש החדשות הנודע וולטר קרונקייט.

בבית-ספר זה, כמו במוסדות אקדמיים רבים אחרים, לומדים עיתונאות ספורט כבר שנים. אחד הקורסים הנלמדים שם עוסק בסיקור הסופרבול, משחק הגמר של ליגות הפוטבול, הנחשב לאחד האירועים השנתיים החשובים ביותר בסדר היום האמריקאי. בית-הספר הודיע לאחרונה על החלטה להרחיב ולהעמיק את פעילותו בתחום זה החל מהשנה הבאה, ולהעניק תוארי בוגר ומוסמך בעיתונאות ספורט. "עם הגידול המתמשך בכל הפלטפורמות", שיווק לודאטו את ההחלטה, "התארים החדשים שלנו יעניקו לסטודנטים הכנה והתנסות שלא היו כמותן עד עתה לקראת קריירה בעיתונאות ספורט".

לדברי לודאטו, אמנם ניכרת ירידה במספר כתבי הספורט הנראים על מרקעי הטלוויזיה, אבל מנגד יש ביקוש גובר לעובדים חדשים באתרי אינטרנט גדולים המוקדשים לספורט ובתחנות שידור. בראיון לכתב-העת "אמריקן ג'ורנליזם ריביו" הצביע לודאטו על כיוון תעסוקתי חדש ומתרחב לבוגרי תקשורת ספורט: מועדונים וקבוצות, ובהם כאלה השייכים לאוניברסיטאות ומכללות, המפיקים ומפיצים בעצמם תכנים טלוויזיוניים ואחרים.

הלימודים לתואר בוגר בעיתונאות ספורט יימשכו ארבע שנים, ויכללו, בין היתר, דיווחי ספורט בפלטפורמות שונות, צילום סטילס ווידיאו, אתיקה ועוד. לקבלת תואר מוסמך תידרש שנה אחת שתכלול, בין היתר, קורסים מתקדמים בשימושי מולטימדיה בסיקור ספורט, עיתונאות-נתונים (דאטה-ג'ורנליזם) ועוד. התלמידים לשני התארים לא יישארו רק בכיתות הלימוד ובאולפני בית-הספר: הם יבלו גם במחלקות הספורט של אמצעי תקשורת שונים בפניקס ואף בלוס-אנג'לס, ויזכו גם בהתנסות בסיקור אירועי ספורט באצטדיונים. לקראת התארים החדשים קלט בית-הספר עוד שלושה אנשי סגל, שדרים ועורכים בולטים בתחום הספורט, שיביאו לכיתות הלימוד את נסיונם רב השנים בתחום.

עיתונאים עובדים במהלך משחקי החורף באיטליה, 2006

עיתונאים עובדים במהלך משחקי החורף באיטליה, 2006 (צילום: Paolo Bona / Shutterstock.com)

סקר שערך באחרונה המגזין האמריקאי מצביע על "בום בלימודי עיתונאות ספורט" במוסדות אקדמיים. כך למשל באוניברסיטה של דרום קליפורניה צורף באחרונה לתוכנית הלימודים קורס בטכנולוגיות ספורט ומדיה. באוניברסיטת ג'ורג'יה מופעלת כבר שנים אחדות תוכנית בין-מחלקתית לתקשורת ספורט, שבה עוסקים לא רק בסודות הדיווח והסיקור העיתונאי, אלא גם בהקשרים העסקיים והתרבותיים של הספורט.

התייחסות לספורט ממגוון נקודות מבט ודיסציפלינות מחקריות מאפיינת רבים מהמוסדות שבהם נלמדת עיתונאות ספורט. "סיקור ספורט כיום מחייב לא רק הבנה במשחקים, אלא גם היכרות עם ההיבטים הכלכליים, החוקיים והאתיים הנוגעים לספורט", מסבירה תוכנית הלימודים בבית-הספר לעיתונאות באוניברסיטת מיזורי. במרכז לעיתונות ספורט באוניברסיטת מרילנד נלמד קורס שכותרתו "כיצד עיתונאות ספורט מבנה את עולמנו", ובמסגרתו נבחנות ההשפעות התרבותיות והחברתיות של שידורי הספורט. המרכז, הפועל מאז 2011 ונקרא על שמו של שדר הספורט שירלי לואיס פוביץ', מתמקד לא רק בהוראה, אלא גם במחקר של סיקור הספורט, ונערכים בו בתדירות גבוהה כנסים ואירועים אחרים המוקדשים לזיקה בין התקשורת לעולם הספורט.

בעשורים האחרונים תקשורת הספורט היא אחד ממרכיבי תוכנית הלימודים בבתי-ספר רבים לעיתונאות ומדיה. "המקום הטוב ביותר לצפות בעולם החדש של התקשורת הוא על מגרש הספורט. המגרש משלב את הטוב ביותר בעיתונאות, בשידור, בתקשורת אלקטרונית, בשיווק, בפרסום, ביחסי-ציבור, בתקשורת חזותית ובניו-מדיה", כך מסביר אתר בית-הספר לעיתונאות ותקשורת המונים בצפון קרוליינה, שבו נפתחה תוכנית ייעודית בתחום הספורט בתחילת העשור הקודם.

"המחזור העסקי של עולם הספורט באמריקה עולה על 200 מיליארד דולר, 85% מהאוכלוסייה באמריקה עוקבת אחר ענפי הספורט העיקריים, והאמריקאי הממוצע עוקב אחר חמש ליגות שונות. הספורט משפיע על החברה בדרכים שלא ניתן למנותן, מתיירות ועד לרפואה ולתקשורת", נכתב שם.

בדיקת "אמריקן ג'ורנליזם ריביו" עסקה לא רק בהרחבת לימודי עיתונאות הספורט. כתבת המגזין ביקשה לבחון מה נשתנה בבתי-ספר לתקשורת וכיצד הם נערכים לשינויים שיתחוללו בחלל המדיה בעתיד. לצד שגשוג לימודי תקשורת הספורט היא מצאה תחומים נוספים המתרחבים באופן משמעותי. מרביתם נוגעים לניו-מדיה, ומבטאים את המאמץ המתמשך להתאים את הכשרת הסטודנטים למציאות הדיגיטלית. אלה כוללים, בין היתר :

  • קורסים בעיתונות-נתונים (דאטה-ג'ורנליזם) – התמחויות בניתוח נתונים ובהצגת הגרפית שלהם, על רקע העמקת השימוש בטכניקות אלה באמצעי התקשורת השונים. הצורך בשילובים מעין אלה ברמה גבוהה הביא את בית-הספר לעיתונאות באוניברסיטת קולומביה להפעיל לפני שנים תוכנית משולבת של עיתונאות ומדעי המחשב לתואר שני. באוניברסיטת מיזורי ניתן לתלמידי העיתונאות קורס בוויזואליזציה אינטראקטיבית של נתונים. לדברי אחד מראשי בית-הספר, בתעשיית התקשורת יש ביקוש רב לעיתונאים עם  יכולות מגוונות, המסוגלים לא רק לכתוב, אלא גם להציג את ממצאיהם באופן בהיר ומעניין באמצעים אינטראקטיביים.
  • קורסים בתכנות – על סמך הביקוש מצד ארגוני תקשורת לעיתונאים עם יכולות להתאמת תוכנות לצרכים ספציפיים, חל גידול משמעותי במספר בתי-הספר לתקשורת המשלבים קורסים בתכנות בתוכניות הלימודים. צורכי השוק גם מובילים לכך שסטודנטים רבים לתקשורת פונים לתחומים שבינם לבין עיתונאות אין כמעט קשר, כדוגמת פיתוח משחקים דיגיטליים.
  • שימוש במידע הנשאב מרשתות חברתיות – קורסים העוסקים בדרכים לשימוש עיתונאי במידע הרב המצוי ברשתות. בשורה של אירועים בשנים האחרונות הגיע המידע הראשוני באמצעות רשתות חברתיות, בין היתר בעת חיסולו של אוסאמה בן-לאדן ובטבח בבית-הקולנוע באורורה, קולורדו בקיץ 2012. בין הקורסים הנלמדים בתחום זה: "מעקב בזמן אמת אחרי רשתות חברתיות וניתוח לתקשורת משולבת".
  • קשר עם צרכני התקשורת באמצעות הרשתות החברתיות – קורסים העוסקים לא רק בחילוץ מידע מרשתות חברתיות, אלא גם בשימוש בהן להפצת המידע העיתונאי והידוק הקשר עם צרכני התקשורת.
  • ניתוח העדפות הגולשים – בעידן שבו חלק ניכר מעולם התקשורת נמצא באינטרנט, ונתוני הגלישה של צרכני התקשורת הפכו להיות גורם רב משקל בקבלת ההחלטות העיתונאיות, מתרבים הקורסים העוסקים במדידת הנתונים הללו ובניתוחם.

בכל המוסדות מדגישים את היעד הכפול של תוכניות הלימודים: האחד, הכשרה יסודית ומעודכנת של הסטודנטים, שתענה לצרכים המשתנים והמתפתחים של השוק; והשני – הנחת תשתית איתנה של ידע טכני לצד הקניית הערכים הבסיסיים של העבודה העיתונאית, ובכלל זה בתחומי החוק והאתיקה.