הצלם שבתאי טל תובע 250 אלף שקל מחברת שידורי-קשת בע"מ, אולפני הרצליה ושמואל הספרי, בטענה כי הפרו את זכויותיו כשעשו שימוש בתצלומים שצילם במסגרת הסדרה "פולישוק", וזאת בלי שקיבלו ממנו היתר ובלי שהעניקו לו תמורה או קרדיט.

בשבוע שעבר הגיש טל, באמצעות עו"ד דן מירקין ממשרד דץ מירקין ושות', תביעה לבית-המשפט המחוזי מרכז. בעיקר יצא קצפו של טל על השימוש שעשתה הסדרה "פולישוק" בתמונה המפורסמת שצילם ובה מופיע דוד בן-גוריון, כיוון שזו, לטענתו, "משחקת תפקיד" בסדרה. "לא אחת מתעכבת המצלמה על התמונה כאשר יש בסדרה קטע חשוב או דרמטי, לאמור, כאילו שואלים מה היה בן-גוריון אומר על כגון דא", נטען בכתב התביעה.

"יתרה מזאת, באחד הפרקים מתייחסת אשתו של פולישוק, המשחקת דמות קומית בעלת מבטא צרפתי, אל תמונתו של בן-גוריון כאל 'הזקן' מתוך לעג לזקנים. ואילו בפרק השביעי של הסדרה, בעונה השלישית, [...] מצביע בחור חובש כיפה שכונה בשם 'אלנקם' על תמונתו של בן-גוריון התלויה על הקיר ואומר בטון מאיים לפולישוק: 'תסלק את התמונה הזו'. המצלמה מתעכבת על התמונה במשך 3 שניות, ואז אומר אותו אלנקם: 'שים הרב קוק'".

לטענת טל, תצלומו של בן-גוריון הוקרן עד כה ב-18 פרקים שונים, ואילו תצלום אחר שצילם, שבו נראים נשיא ארה"ב ג'ימי קרטר, ראש הממשלה מנחם בגין ונשיא מצרים אנואר סאדאת לוחצים ידיים, נראה בשמונה פרקים שונים. לפי חישובו של טל, מגיע לו פיצוי על סך 100 אלף שקל עבור כל הפרה ובסך הכל 2.6 מיליון שקל. עם זאת, לצורכי אגרה, העמיד את הסכום שהוא דורש על 250 אלף שקל בלבד.

טרם הוגש כתב הגנה, אולם לתביעה צורף כנספח מכתב ששיגר עו"ד טוני גרינמן, בא-כוחה של חברת האולפנים-המאוחדים בע"מ, בתגובה למכתב התראה שהעביר לו טל. לטענת עו"ד גרינמן, התצלומים שצילם טל מופיעים בסדרה באופן אגבי, ועל כן מדובר בשימוש מותר. נוסף לכך, טוען עו"ד גרינמן, חברת ההפקה רכשה את העותקים של התצלומים ואת הזכות לעשות בהם שימוש בסדרה ממשרד ההסברה ולשכת ראש הממשלה.

30255-12-14