יש בערוץ הספורט כמה טאלנטים שתופסים מעצמם סוציאליסטים. למשל מודי בר-און, דור שני למעמד הפועלים ואוהד של הפועל חיפה קשת היום, עובד במקום עבודה קפיטליסטי ונוצציסטי שעסוק בשיווק וביחסי-ציבור ומקבל החלטות שלפעמים גורמות מבוכה לפופוליזם. המנחה המזוהה עם אולפן ליגת האלופות יפתח את התוכנית ביום שלישי הקרוב (9.12.14) בטון משועשע, כהרגלו, עם מנת הדאחקות הרגילה, הפאנליסטים הקבועים מלר, זוהר או בוני והקהל המתוכנת באולפן, שמקבל הוראות מתי לצחוק או למחוא כפיים. בסיום טקס הזחיחות העצמית יציג בר-און את המשחקים שישודרו הערב.

האחד יהיה מכריע, ליברפול מול באזל בקרב על המקום השני בבית. המשחק הנוסף יהיה לפרוטוקול בלבד – ריאל מדריד מול לודוגורץ, ולא יובנטוס מול אתלטיקו מדריד, שגם הוא אמנם לא יקבע הרבה, אבל לפחות צפוי להיות מעניין ולא במעמד צד אחד. המשחק הזה נשלח אחר כבוד למלא את משבצת השידור הרלבנטית של צ'רלטון – בתשלום.

אורי לוי: "אנחנו חיים בעידן של מכבי תל-אביב ומכבי חיפה והפועל תל-אביב, בלי שום סיבה נראית לעין"

ריאל מדריד ורונאלדו הם מותג בערוץ הספורט, שעבורו כל הנוצץ זהב הוא. לא משנה מי מגיעה לשחק מול ריאל מדריד, או ברצלונה. בליגה הספרדית, המשודרת בערוץ הספורט, אין חיים זולת שתי אלו. בליגת האלופות יש עוד כמה דברים מעניינים, אבל חלילה מלהפריע לערוץ הספורט להיצמד לסדר יום מברזל, שאין בלתו. קפיטליזם של טכנוקרטים.

לכך אפשר לצרף את החלטת ערוץ 1 מהשבוע שעבר שלא לשדר במסגרת "המשחק המרכזי" את קריית-שמונה מול באר-שבע, הראשונה בטבלה מול השנייה, כדי שחס וחלילה לא יחמיצו את מכבי תל-אביב, ששודרה בפעם המי-יודע-כמה העונה (נגד סכנין). השערורייה הזו התרחשה בשבוע שעבר, כפי שפורסם ב"העין השביעית".

יום למחרת סיפרו בתוכנית הספורט של רדיו תל-אביב כי את ההחלטה המוזרה קיבל מאיר בר, ראש מחלקת הספורט בערוץ 1. לאייטם בנושא, שתהה איך זה ייתכן, נשלח אורי לוי. בר מקבל החלטות בעייתיות, ואת לוי שלחו לתקשורת כדי שיגן עליהן.

אורי לוי סיפר שההחלטה התקבלה עשרה ימים לפני המשחק, כאילו שבאותם ימים קריית-שמונה ובאר-שבע לא תפסו את המקום הראשון והשני. כשלוי סיפר שסכנין, היריבה של מכבי תל-אביב באותו מחזור, היא קבוצה מעניינת, היה אפשר לתהות אם במשתמע קריית-שמונה אינה מעניינת, שלא לדבר על באר-שבע.

ואז שלף לוי טיעון מנצח. "אפילו לא הראינו את סכנין העונה! אפילו לא פעם אחת!", קבע בטון חד-משמעי. מתברר שהזיכרון שלו לא מי יודע מה בימים אלה: סכנין שודרה במחזור הראשון העונה, במשחק החוץ שלה מול מכבי חיפה.

אורי לוי לא הרשים בטיעוניו ולא שיכנע שההחלטה לא לשדר את קריית-שמונה מול באר-שבע לא נבעה מטעמי רייטינג. הוא התפתל בניסיון לצאת בשלום, טעה בעובדות ורק חיזק את התחושה שהשיקול של ערוץ 1 היה פופוליסטי עם ניחוח של עצלנות (למי יש כוח לנסוע עד לגליל העליון?).

אורי לוי בערוץ 1, מדבר על קריית-שמונה מול באר-שבע (צילום מסך)

אורי לוי בערוץ 1, מדבר על קריית-שמונה מול באר-שבע (צילום מסך)

שעה קלה לפני משחק הצמרת בקריית-שמונה, המשחק שברוממה לא זיהו את מרכזיותו, הופיע אורי לוי בתוכנית "היום בספורט" בערוץ 1, והתייחס בעקיפין לסוגיה. "איך שלא נעשה את זה", אמר, "אנחנו כל שנה צריכים לדבר גם על קריית-שמונה וגם על באר-שבע, כי קריית-שמונה היא כבר כמה שנים מועדון צמרת רציני מאוד, ודאי שהפועל באר-שבע מועדון צמרת רציני מאוד. אנחנו צריכים ללמוד לדבר אחרת על שתי הקבוצות האלה ולהבין שמדובר בשתי קבוצות מובילות בכדורגל הישראלי, ואנחנו לא כל-כך עושים את זה. אנחנו חיים בעידן של מכבי תל-אביב ומכבי חיפה והפועל תל-אביב, בלי שום סיבה נראית לעין".

עבר שבוע ואף אחד לא למד כלום. לא בערוץ 1, לא בערוץ הספורט, בוודאי לא בצ'רלטון. מבין שבעה משחקים במחזור הליגה הקרוב, ארבעה ישודרו בשידור ישיר, ואת ההמשך כבר אפשר לנחש לבד: שתי קבוצות שכרגע מועמדות חזק לאליפות ייאלצו להסתפק במצלמה וחצי לתוכנית סיכום המחזור: קריית-שמונה המדורגת במקום הראשון (מול עכו), ובאר-שבע שבמקום השני-שלישי (מול סכנין).

הפופוליזם בבחירת המשחקים המשודרים נמשך במלוא העוז. מכבי תל-אביב, שמשחקת מול כל מה שזז, משודרת כמעט אוטומטית. הנהנות הן לרוב יריבות שבליגה המקומית שוות ערך ללודוגורץ הבולגרית מליגת האלופות; למזלן הן משחקות מול מכבי או ריאל, ולכן לגמרי לא משנה אם הן מקום 11 בליגה או מקום אחרון בבית. בטלוויזיה יודעים איך להתחבר למותגים גדולים, ואגב כך לעוול את המציאות.

בקטנה

גזלנים. בראיון המוזכר למעלה עם אורי לוי ברדיו תל-אביב, תקפה אופירה אסייג את החלטת ערוץ 1 במלים הללו:

התחושה היא לא טובה, עד ששתי קבוצות גם מהדרום וגם מהצפון נמצאות בצמרת, זה הזמן לפנק אותן. שידור חי, שידור בחינם, ולא בתשלום מכל מי שגוזל ממי שאוהב ספורט לראות משחק כדורגל".

להבא כל מי שמותקף על-ידי אסייג בנושא הזה מוזמן להפנות אליה שאלת-נגד: מדוע one הגיש לפני שנה בקשה למועצת הכבלים והלוויין לערוץ בתשלום? האם זה לא יהיה ערוץ רודף בצע שיגזול מחובבי ספורט את המשחקים האהובים עליהם?

"ישראל היום". לא בבלעדי

"ישראל היום". לא בבלעדי

בלעדי! רועי ריינשרייבר, שופט הדרבי התל-אביבי בבלומפילד שפוצץ, העניק ראיונות לשלושה כלי תקשורת: לערוץ הספורט, ל"וואלה" ול"ישראל היום". שני הראשונים פירסמו את הראיון ביום חמישי (4.12.14), כמוסכם בין הצדדים, והעניקו טיזרים יום קודם. "ישראל היום", שפירסם את הראיון רק למחרת, במוסף סוף-השבוע שלו, התהדר בטייטל "בלעדי" ויצא פארש.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il