בית-משפט השלום בחיפה קיבל את עמדת רשאד עומרי, עורך המקומון החיפאי "אל מדינה", שהורשע בתקיפת שוטר, ודן אותו למאסר על תנאי ותשלום קנס בלבד.

עומרי הועמד לדין בעקבות אירוע שהתרחש לפני כשנה בחיפה, במהלך הפגנה נגד תוכנית פראוור ליישוב מחדש של האוכלוסייה הבדואית בנגב. על-פי כתב האישום שבו הודה במסגרת הסדר טיעון, כשראה עומרי כי בתו נעצרת ומובלת בידי שוטרים, תפס אחד מהם בצווארו ודחף אותו. בהמשך, כששוטרים אחרים ניסו לעוצרו, התנגד למעצר.

בדיון שנערך הבוקר בבית-המשפט טענה עו"ד נג'ואה סלימאן, באת-כוחה של פרקליטות המדינה, כי יש להשית על עומרי מאסר בפועל שירוצה בעבודות שירות, כפוף לחוות דעת. "במהלך הפגנה הנאשם תפס בשתי ידיו בצווארו של אחד השוטרים, דחף אותו, התנגד לאיזוק", טענה בפני בית-המשפט. "הערך המוגן שנפגע ממעשיו של הנאשם הוא שלמות גופם של השוטרים שהגיעו למקום כדי לשמור על הסדר והביטחון הציבורי. נבקש להעביר מסר חד-משמעי לנאשם ולציבור בכלל כי אין לפגוע בגופם של שוטרים, שהם חלק ממערכת המשפט [...] אי-הטלת מאסר עלולה לשדר מסר לציבור כי בית-המשפט מגלה סלחנות כלפי נאשמים הפוגעים באנשי חוק".

עו"ד מאהר תלחמי, בא-כוחו של עומרי, צייר תמונה אחרת. לדבריו, עומרי נכח בהפגנה לא כמשתתף, אלא "בתוקף תפקידו כעיתונאי ועורך המקומון 'אל מדינה'". לדבריו, "הוא נכח וסיקר את ההפגנה, כאשר באופן פתאומי הוא רואה את הבת הבכורה שלו מובלת על-ידי שני שוטרים, כל אחד אוחז בה ביד, מובילים אותה במורד הרחוב, היא צעקה 'אבא, אבא', הוא הבחין בה. העבירה לא מתוכננת, אבא שרואה את הבת שלו מובלת קפץ אל הכביש ואחז בשוטר על מנת לעזור לבת שלו. [...] מדובר באירוע של מספר שניות, לא נגרם כל נזק פיזי לשוטר, שוטרים אחרים שהיו במקום באופן מיידי השתלטו על הנאשם".

עו"ד תלחמי הוסיף כי מבין כל עשרות העצורים באותה הפגנה בחשד לתקיפת שוטרים, רק נגד עומרי הוגש כתב אישום. "הנאשם אדם נורמטיבי, תורם לחברה, מסקר את עבודת המשטרה. לא מדובר בעבריין, אלא נתקל בסיטואציה קשה מאוד. הוא פעל באופן ספונטני, כיום מבין שהיה צריך לספור עד 10", אמר.

עומרי עצמו פנה אל בית-המשפט ואמר: "אני לא יודע אם יש אבא שלא מתערב שרואה את בתו נגררת וצועקת מכאבים. זה היה ספונטני, לא מתוכנן, לא באתי לתקוף שוטרים".

השופטת אורית קנטור ציינה בגזר הדין כי לעומרי אין הרשעות קודמות וכי "מדובר בנסיבות חריגות, גם על-פי כתב האישום עצמו, לפיהם הנאשם הבחין בבתו מובלת עצורה על-ידי שוטרים ובעקבות רצונו לשחרר את הבת, תקף את אחד השוטרים ולאחר מכן עשה פעולות על מנת למנוע את מעצרו שלו ולהפריע לשוטרים. [...] בנסיבות אלה מצאתי מקום לאמץ את הרף התחתון של המתחם אליו הגיעו הצדדים ולהסתפק בעונש צופה פני עתיד כמו גם בקנס כספי, שכן דומה כי עקרון ההלימה יהא נשכר גם אם מדובר בעבירות כנגד שוטרים האמורים לבצע את תפקידם ללא מורא".

לכן קיבלה השופטת את עמדת בא-כוחו של עומרי, נמנעה מלדון את העיתונאי למאסר שיומר בעבודות שירות, והסתפקה במאסר על תנאי וקנס בסך 1,500 שקל.

58209-07-14