אתר החדשות nrg מבית "מקור ראשון" דיווח לקוראיו על קשר אפשרי בין הטבח שאירע הבוקר בבית-הכנסת בני-התורה בשכונת הר-נוף בירושלים לתוכנית התחקירים "המקור" בערוץ 10. הטענה השגויה, שהידהדה שמועה בלתי מאומתת שנפוצה בשעות הבוקר, הוסרה בסופו של דבר מהאתר לאחר דין ודברים עם נציגי התוכנית.

בית-הכנסת שצולם ב"המקור", ושבו טענו בטעות עורכי nrg כי בוצע הפיגוע (צילום מסך)

בית-הכנסת שצולם ב"המקור", ושבו טענו בטעות עורכי nrg כי בוצע הפיגוע (צילום מסך)

בשבוע שעבר שודר ב"המקור" תחקיר שערך ישראל רוזנר על רצח הנער הירושלמי מוחמד אבו-חדיר. צוות של התוכנית יצא לשכונת הר-נוף, שבה גרים קרוביו של הנאשם המרכזי ברצח, והצילומים שולבו בתחקיר ששודר בערוץ 10. הבוקר, לאחר שפורסם דבר מתקפת הטרור בשכונה הירושלמית, נפוצו שמועות שלפיהן המחבלים הבחינו בבית-הכנסת בשידור ועל רקע זה החליטו לבצע דווקא בו את הטבח.

במערכת "מקור ראשון" היה מי שהחליט לכלול את השמועה בדיווח חדשותי. ציוץ שפורסם מטעם השבועון, המפעיל את אתר nrg, קרא לגולשים להיכנס לאתר כדי לגלות "האם ערוץ 10 סימן למחבלים את בית-הכנסת בהר-נוף כמטרה לנקמת רצח הנער מוחמד אבו-חדיר", והצמיד להפניה את המלים "פרסום ראשון".

"אביו של יוסף חיים בן-דוד, החשוד המרכזי ברצח הנער הערבי מוחמד אבו-חדיר, נוהג להתפלל בבית-הכנסת בהר-נוף בירושלים שבו בוצע היום (ג') הפיגוע, כך עולה מבדיקה שביצע nrg", נכתב בפתח הידיעה, שנכתבה על-ידי הכתב יונתן אוריך ושובצה בכותרת הראשית של האתר. "בית-הכנסת, סמוך למקום מגוריו, צולם במסגרת תוכנית 'המקור' בערוץ 10 שעסקה ברצח אבו-חדיר ושודרה רק בשבוע שעבר". לידיעה צורף תצלום של "בית-הכנסת כפי שצולם בתוכנית 'המקור'". ואולם, מאוחר יותר התברר כי המבנה שהופיע בתצלום זה אינו מבנה בית-הכנסת שבו אירע הפיגוע.

פתיח הידיעה השגוי, 18.11.14

פתיח הידיעה השגוי (לחצו להגדלה)

שעות אחדות לאחר פרסום הידיעה השגויה צייץ כתב השטחים של ערוץ 10, רועי שרון, את הדברים הבאים: "בית-הכנסת שצולם ב'המקור' ובו התפלל אביו של רוצח אבו-חדיר מרוחק כמה מאות מטרים מבית-הכנסת שבו היה הפיגוע הבוקר". זמן לא רב לאחר מכן נמחק מהידיעה ב-nrg האזכור השגוי, שממנו ניתן היה להבין של"המקור" יש קשר לפיגוע הרצחני, שבו נהרגו חמישה ישראלים ונפצעו כעשרה.

בשיחה עם "העין השביעית" מספר אוריך על הרקע להכללת המידע השגוי בדיווח העיתונאי. "חשוב לי להסביר שכן מדובר באותו אזור. המבנה שאנחנו הצבענו עליו אמנם לא היה מקום הפיגוע – אבל בעיני הוא היה זירת הפיגוע", אומר אוריך. "שמע, זה אמנם קשר נסיבתי, אבל יש קשר בין האירועים בעיני. ב'המקור' קשרו את המקום הזה, גיאוגרפית, לבן-דוד, ושבוע לאחר מכן, בטווח של 500 מטרים, התבצע שם פיגוע. לכן אני לא חושב שטעינו, ולכן גם לא ירד האייטם.

"טעינו במיקום הספציפי, לא טעינו בטענה. אחד מכיווני החקירה שנבדקים, ואולי אפילו צריכים להיבדק ביתר שאת, זה הקשר לרצח אבו-חדיר. ממה שאני בדקתי, אני לא רואה שום הסבר לבחירה לבצע את הפיגוע דווקא במיקום הזה. אין לזה שום הסבר אחר. הם ביצעו את הפיגוע דווקא באזור הזה, שסומן שבוע לפני כן ב'המקור' כאזור שמזוהה עם משפחת בן-דוד המורחבת. לא חזרנו בנו מהטענה שיש קשר בין רצח אבו-חדיר לפיגוע הבוקר, ושהקשר הזה צריך להיחקר על-ידי גורמי האכיפה והביטחון".