הכותרות הראשיות של כל עיתוני אתמול (17.11.14) עוסקות באפשרות לפירוק הקואליציה. שני הנושאים השנויים במחלוקת, לפי כותרות העיתונים, הם "חוק הלאום", שמקדמים נתניהו והבית-היהודי ומתנגדת לו מפלגת התנועה, והתקציב, שאת אישורו מעכבים יש-עתיד ויאיר לפיד בשל הדרישה שיכלול רפורמות של שרי המפלגה. ברקע – שתי תוכניות לקואליציה חלופית. האחת, של נתניהו, להחליף את יש-עתיד במפלגות החרדיות. השנייה, של לפיד, לכונן קואליציה חדשה ללא הליכוד ועם העבודה ומרצ.

הביטוי שב"ישראל היום" בחרו כדי להוביל את הסיקור הוא "תרגיל מסריח". הוא מופיע פעמיים על השער, פעם אחת בהתייחס לתוכניתו של לפיד ("'תרגיל מסריח 1'; לפיד ממצמץ: לא לממשלה חלופית, גם לא לבחירות"), ובפעם השנייה בהתייחס לטרפוד של "חוק הלאום" על-ידי התנועה ("תרגיל מסריח 2': לבני בלמה את 'חוק הלאום', נתניהו ובנט זועמים"). הוא מופיע פעם נוספת בכותרת שמנה בתוך העיתון, שוב בהתייחס ללבני, יו"ר התנועה ("לבני בתרגיל מסריח לעצירת חוק הלאום").

הביטוי "תרגיל מסריח" הוא מכתם של הפוליטיקה הישראלית שיש לו משמעות קונקרטית – הוא נטבע על-ידי יצחק רבין בהתייחס לניסיון של שמעון פרס לפרק ממשלת אחדות ולהקים קואליציה צרה עם החרדים. כלומר, בעוד שבחינמון מצמידים אותו לשאיפתו של לפיד להקים קואליציה חלופית ללא הליכוד, הוא מתאים הרבה יותר לשאיפתו הנגדית של נתניהו – להחליף את מפלגתו של לפיד במפלגות החרדיות.

(הדבק וגזור: עמיר שיבי)

(הדבק וגזור: עמיר שיבי)

המכתם הפוליטי "תרגיל מסריח" מתאים יותר לשאיפות של נתניהו מאשר לאלו של לפיד לא רק מבחינה סמנטית, אלא גם מהותית. המשמעות של "תרגיל מסריח" היא מהלך פוליטי ציני, תמרון לקידום אינטרסים במחיר פעולה נגד האידיאולוגיה המוצהרת. מהבחינה הזו הליכה של נתניהו עם החרדים סותרת את הצהרותיו השונות בעת שהקים את הקואליציה הנוכחית, בעוד שברית של יש-עתיד עם העבודה ומרצ היא טבעית למדי. מובן שההצמדה של המכתם להתנגדות של לבני ל"חוק הלאום" היא סתם חסרת פשר.

אלא שב"ישראל היום" מתעניינים בתעמולה, לא בהיסטוריה או בעובדות. הביטוי "תרגיל מסריח" הוצמד על-ידי העורכים גם אתמול לתוכנית לפיד האמורה; לעומת זאת הוא נעדר מהכותרות לפני כשנתיים, עת נתניהו הוציא לפועל תרגיל מסריח "לפי הספר" וצירף את קדימה בראשות שאול מופז לממשלתו. הכתב הפוליטי, מתי טוכפלד, אף הסביר מדוע לא מדובר ב"תרגיל מסריח", אלא ב"תרגיל מבריק". כמוהן גם דן מרגלית, הפרשן הבכיר של החינמון.

למעשה, וכרגיל, ההחלטה הטקטית לייחס להתנהלות הנוכחית של יריביו הנוכחיים של נתניהו בזירה הפוליטית את המכתם "תרגיל מסריח" כלל אינה של כתבי ועורכי החינמון. הם פשוט מצטטים את דף המסרים של לשכת ראש הממשלה. גם יו"ר הכנסת אדלשטיין מהליכוד וגם ח"כ אקוניס, נאמנו של נתניהו, השתמשו שלשום באותו המכתם ביחס ליש-עתיד. ערוץ 7 ציטט שלשום "בכירים בבית-היהודי" שהאשימו את לבני ב"תרגיל מסריח". ב"ישראל היום" פשוט מדווחים על דף המסרים כאילו היה המציאות. הנה משמעות אפשרית נוספת לתרגיל מסריח.