סאמר עלאווי, עיתונאי בכיר באל-ג'זירה ומנהל משרדי הרשת באפגניסטן, העצור זה למעלה מחודש בישראל בחשד לעבירות בטחוניות, יזכה להיבדק על-ידי רופאים פרטיים ולהיפגש מחדש עם עורך-דינו, כך נמסר אתמול בכתב תשובה שהעביר שירות בתי-הסוהר לבית-המשפט המחוזי בחיפה.

"בעקבות הודעת גורמי הביטחון כי איסור מפגש העותר עם בא-כוחו הוסר, וכי אין להם התנגדות לבקשה [שייבדק על-ידי אחד או שניים מהרופאים הפרטיים שביקש], אושרה היום [12.9.11] בקשתו זו של העותר. הרופא הפרטי יוכנס אליו לאחר קביעת מועד עם הגורם המתאים בבית-הכלא", נכתב. לאור אישור הבקשה, מבקש השב"ס מבית-המשפט לדחות את העתירה במלואה. החלטה בעניין תתקבל בימים הקרובים.

העתירה לבית-המשפט הוגשה בשמו של עלאווי לפני כשבועיים, על-ידי עמותת רופאים לזכויות אדם ועדאלה, יחד עם מרכז אל-מיזאן. לטענתם, עלאווי סובל מסוכרת, אסתמה והיסטוריה של בעיות גב, המחריפות כתוצאה מתנאי כליאתו והחקירות הממושכות והאינטנסיביות שהוא עובר.

בשבוע שעבר הגישו העותרים בקשה לקביעת מועד לדיון דחוף בעתירה בשל מצבו הרפואי של עלאווי. "בדיון אשר התנהל בעניינו של העותר ביום 04.09.11 דיווח העותר לבית-המשפט כי הינו סובל גם מאפילפסיה", נכתב בבקשה. "יובהר כי זוהי התפתחות מדאיגה ביותר נוכח העובדה כי לא היה ידוע לבא-כוחו של העותר כי סבל מתסמינים של אפילפסיה עובר למעצרו".

"חרף כל זאת, מיום מעצרו ועד ליום 28.08 לא נערכה לעותר בדיקה רפואית מעמיקה המתייחסת למצבו הרפואי ולהשלכות תנאי מעצרו וחקירתו על מצבו הרפואי. חמור מכך, בדיקה זו אשר נערכה לעותר, נערכה לו רק בעקבות הוראה מפורשת של בית-המשפט הצבאי. יובהר כי ממצאי בדיקה זו לא הועברו עד למועד זה לעותר או לבאי-כוחו. דברים אלו מקבלים משנה תוקף לאור העובדה כי העותר הינו מנוע מפגש עם עורך-דין מזה ימים ארוכים והוא מנותק מכל גורם חיצוני אשר ביכולתו לדווח על מצבו הרפואי או להסביר לו על התנאים העלולים לפגוע בבריאותו".

בתשובת השב"ס, לעומת זאת, נכתב כי לפי קצין הרפואה של מחוז צפון בשב"ס, "מצבו של העותר משביע רצון ויציב". כמו כן מצוין כי "על אף שלא היו בידיו כל מסמכים רפואיים, המשיך לקבל באופן רציף את התרופות אותן לקח טרם מעצרו". השב"ס מוסיף כי "העותר, על אף מצבו הרפואי ה'קשה' כפי שטוען בא-כוחו, העדיף בתקופת הרמדאן להתנהל על-פי רוח החג ולא הקפיד על הדיאטה שנקבעה לו".

בדיון שהתקיים בעניינו של עלאווי בתחילת השבוע שעבר בבית-המשפט הצבאי לערעורים, התייחס נציג התביעה הצבאית למניעת פגישה של עלאווי עם באי-כוחו, והסביר כי "המניעה כשלעצמה לגיטימית כשהיא מוצאת מטעמים ענייניים. אפשר להתרשם מתוכנית החקירה שמדובר במקרה שכזה".

עלאווי עצמו חזר בדיון זה על טענותיו בדבר מצוקתו הבריאותית. כמו כן אמר: "אני מבקש לפגוש את משפחתי בקרוב". כעת, כאמור, יוכל לפגוש לפחות את בא-כוחו ורופא מומחה על-פי בחירתו.