מבקרי וכתבי קולנוע ישראלים מתבקשים לחתום על מסמך הקובע עבורם מראש מתי הם רשאים לפרסם ביקורת על סרט חדש. מבקרי הקולנוע נוהגים לצפות בסרטים בהקרנות מוקדמות, ולחכות עם פרסום הביקורות עד לאחר הקרנות הבכורה המסחריות, וזאת מתוך התחשבות בצורכיהן של חברות הפצת הסרטים. חרף ההבנה ההדדית, בחברת ההפצה יונייטד-קינג שבבעלות משה ולאון אדרי יש מי שהחליט לנסות לעגן את ההסכם הבלתי כתוב בכתב.

מבקר קולנוע: "אמברגו הוא נוהל נפוץ בתקשורת, אבל גם כשמוסרים לעיתונאי ידיעה חדשותית בתנאי שלא יפרסם אותה עד מועד מסוים – הוא לעולם אינו נדרש לחתום על התחייבות"

"הסכמה לאיסור פרסום חוות דעת על הסרט 'מסע של מאה צעדים'", נכתב בכותרתו של מכתב שנשלח אתמול (27.7.14) לכתבי ומבקרי הקולנוע מטעם חברת יחסי-הציבור המייצגת את חברת ההפצה של האחים אדרי. הכותבים התבקשו למלא את שמם בטופס, ולחתום על התחייבות שלפיה לא יפרסמו "אף דבר ביקורת/חוות דעת/רשמים/מאמר כתוב או מוקלט" על הסרט עד התאריך 6.8.14. חתימה על הטופס הוצגה כתנאי לכניסה להקרנה המוקדמת של הסרט, העתידה להתקיים מחר.

מבקרי קולנוע ששוחחו עם "העין השביעית" אישרו כי מדובר בדרישה חריגה במושגים ישראליים, אם כי לא ראשונה מסוגה: משרד יחסי-הציבור המייצג את חברת יונייטד-קינג הפיץ טפסים מסוג זה בכמה מקרים בשנה האחרונה, למשל סביב הפצת הסרטים "הטעות הגדולה", "הצורך במהירות" ו"התעלות". שליחת הטופס למבקרים יממה לפני ההקרנה, אומרים כמה מבקרים, היא מעשה שאין לו תקדים בישראל.

אין זו הפעם הראשונה שמפיצי הסרטים מנסים להצר את צעדיהם של המבקרים ולהשפיע על העיתוי שבו יתפרסמו הביקורות. בשנת 1985 ניסו מפיצי סרטים להחרים את המבקרים מאיר שניצר ("חדשות") ויגאל משיח ("דבר"). לאחר התייעצות החליטו העורכים הבכירים של כלי התקשורת המרכזיים בארץ לפתוח בחרם נגדי, על המפיצים – וכך הסירו את החרם המקורי.

כ-20 שנה לאחר מכן, ב-2006, החליטו כמה חברות הפצה להפסיק להזמין להקרנות המוקדמות מבקרים שסירבו להתחייב כי יחכו עם פרסום ביקורותיהם עד לאחר סוף-השבוע הראשון לצאתם. המפיצים דרשו מהמבקרים להשהות את פרסום הביקורות מתוך תפיסה שלפיה ביקורת שלילית המתפרסמת ימים אחדים לפני או אחרי הקרנת הבכורה פוגמת בהצלחתו המסחרית. "עמודי הקולנוע נמצאים בדרך הבטוחה להפוך לעמודי תוכן שיווקי, לעמודים נטולי ערך תרבותי שכל ייעודם לקדם מוצר", נכתב אז על המהלך ב"העין השביעית".

רוב מבקרי הקולנוע בישראל קיבלו על עצמם את הדרישה שהציבו להם אז המפיצים, אך בלי שזו תעוגן בהסכם כתוב. הסכמים מהסוג שנשלח אתמול לכותבים, אומר מבקר קולנוע ישראלי, ראויים לעורר דאגה לא רק משום שהם עלולים ליצור תקדים, אלא גם משום שעלולות להיות להם השלכות משפטיות.

"אמברגו הוא נוהל נפוץ בתקשורת, אבל גם כשמוסרים לעיתונאי ידיעה חדשותית בתנאי שלא יפרסם אותה עד מועד מסוים – הוא לעולם אינו נדרש לחתום על התחייבות", אומר אותו מבקר. "גם בקולנוע יש הסכמים והבנות, אבל בשום מקום בעולם לא בודקים בכניסה לאולם אם חתמת או לא חתמת על טופס התחייבות". מבקרים אחרים אמרו כי במדינות אחרות, סביב צאתם של סרטים מושקעים במיוחד או בהקרנות שנערכות הרבה לפני מועד הפצת הסרטים דווקא נוהגים להחתים מבקרים על התחייבות בכתב. בישראל, כאמור, מדובר בנוהל שאינו שגור.

המפיצים: "מדובר בנוהל שגור"

גורם המכיר את מערך יחסי-הציבור של חברת יונייטד-קינג אמר כי מדובר בהנחיה מפורשת שמקורה בחברת ההפקה של הסרט "מסע של מאה צעדים" – ולא במפיצים הישראליים. אותו גורם אישר כי מדובר במקרה שמתרחש לעתים רחוקות, אך הבהיר כי אין מדובר במקרה ראשון מסוגו.

מבקר קולנוע: "ביונייטד-קינג נורא מפחדים מדרימווקס – זה הסיפור פה. השליטה של האולפן בהם היא נורא חזקה, והם נורא מבוהלים מהם ומההקפדה של האמריקאים על כל פיפס שיוצא מהם"

אחד ממבקרי הקולנוע אומר כי הידוק הפיקוח על המבקרים מצד חברת יונייטד-קינג קשור לקבלת זכיון ההפצה של סרטי החטיבה המצולמת של אולפני Dreamworks האמריקאיים (להבדיל מחטיבת ההנפשה של בית-ההפקה הידוע), לפני כשנה. "זה דבר חדש, מאז שהם המפיצים של דרימוורקס", הוא אומר.

"ביונייטד-קינג נורא מפחדים מדרימווקס – זה הסיפור פה", מוסיף אותו מבקר. "זו הפעם הראשונה שיש ליונייטד מה שנקרא 'מייג'ור אמריקאי', ובמקרה של דרימוורקס הנושא של אמברגו פרסום הוא מאוד קשוח. ברגע שהם לקחו על עצמם את ההפצה של סרטי דרימוורקס, השליטה של האולפן בהם היא נורא חזקה, והם נורא מבוהלים מהם, ומההקפדה של האמריקאים על כל פיפס שיוצא מהם. לדעתי זה יירגע מתישהו, כי כאמור אף אחד לא עושה את זה חוץ מהם".

אשת יחסי-הציבור בת כהן, שמשרדה מייצג את חברת יונייטד-קינג, טענה בתגובה כי מדובר ב"נוהל שגור". כהן, שהתבקשה על-ידי "העין השביעית" לציין מקרים קודמים שבהם התבקשו הכותבים לחתום על טופס מסוג זה, בחרה שלא לעשות זאת. במקום זאת שלחה טופס דומה, שלטענתה נמסר לעיתונאים סביב יציאתו של הסרט "הצורך במהירות" במרץ השנה, ונחתם על-ידי עיתונאי מסוים. עם זאת, המסמך ששלחה לא נשא שם או פרט מזהה כלשהו.

כהן גם בחרה שלא לנמק מדוע הוחלט בחברת יונייטד-קינג לעגן לפתע את ההסכם הבלתי כתוב בינם לבין המבקרים, ונמנעה מלציין אם הדרישה החריגה שנכרכה בכניסה להקרנה המוקדמת של "מסע של מאה צעדים" צפויה לחזור גם בסרטים עתידיים.

"נוהל אמברגו הוא נוהל שגור בקרב אולפני הסרטים, המוכר היטב לעיתונאי קולנוע בארץ ובעולם, הן בהקרנות עיתונאים מקומיות (של כלל המפיצים בישראל) והן בפסטיבלי סרטים בינלאומיים, אותם מסקרים תדיר גם עיתונאים מישראל", מסרה כהן. "עד כה לא נתקלנו בסירוב של עיתונאים לחתום על הטופס. נהוג לפרסם ביקורות ביום יציאת הסרט, במקרה הזה: 7.8. האמברגו דנן פג יום לפני יציאתו: 6.8".