אתמול, לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, פירסם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו-מאזן) הודעה מיוחדת שבה נאמר, בין היתר, כי "מה שקרה ליהודים בשואה הוא הפשע הנתעב ביותר שבוצע נגד האנושות בעידן המודרני". חרף ההצהרה החד-משמעית, שעל כוונתו להשמיעה נודע כבר שבוע לפני כן, מצא לנכון פרשן "ישראל היום" ד"ר חיים שיין לכנות את עבאס "מכחיש שואה".

חיים שיין: "המטרה של השואה היא המטרה שאבו-מאזן רוצה להשיג. השיטות שונות, הדרכים שונות, לפעמים הסגנון שונה, אבל המטרה הסופית היא פתרון סופי לבעיית היהודים במדינת ישראל"

לעבאס יחס מורכב לשואה. בשנות ה-80 הגיש לאוניברסיטה במוסקבה את עבודת הדוקטורט שלו תחת הכותרת "הצד האחר: היחסים הסודיים בין הנאציזם והתנועה הציונית" ("הארץ", 16.4.03). בסקירות עיתונאיות שעסקו בעבודה ובספר שנכתב בהתבסס עליה מצוין כי עבאס טען שלא ניתן לקבוע באופן סופי ומוחלט מה היה מספר הנספים היהודים בשואה. דני רובינשטיין, במאמר שהתייחס לעבודה, ייחס לעבאס את הטענה כי "המספר יכול להיות שישה מיליון, אבל ייתכן שהוא קטן בהרבה, אולי אפילו פחות ממיליון".

בשנים האחרונות נוהג עבאס לגנות מעת לעת את שואת יהודי אירופה ולהכחיש כי הכחיש את התרחשותה. גם אם מקבלים כפשוטה את הטענה שלפיה עבודת הדוקטורט שלו כללה טענות שהן בגדר הכחשת שואה, הצהרותיו מהשנים האחרונות מבהירות מעבר לכל ספק כי הוא מכיר בעצם התרחשותה של השואה וסבור כי מדובר במאורע בעל אופי שלילי. פרשן "ישראל היום", שעמדתו בנוגע לעבאס אינה חדשה, ממשיך לסבור אחרת.

למה כינית אתמול את אבו-מאזן "מכחיש שואה", כשממש באותו יום הוא הצהיר שהשואה היא הפשע הנורא ביותר בעידן המודרני?

חיים שיין: "אני לא מאמין להכחשות שלו. אני לא מאמין להכחשה שהוא מכחיש שואה".

אבל הוא אמר בפומבי שהשואה קרתה ושהיא פשע נוראי, הכי נוראי.

"הוא אמר הרבה דברים".

קראת את הדוקטורט שלו?

"לא. אני חושב שכל ההתנהלות של אבו-מאזן, החיבור שלו עם חמאס, מוכיח שיש פה ניסיון להגיע לפתרון של השואה בדרכים אחרות. הוא הממשיך של אל-חוסייני [המופתי של ירושלים, שחבר לנאצים בתקופת מלחמת העולם השנייה], הוא הממשיך של יאסר ערפאת, הוא תלמידו וממשיך דרכו המובהק".

אולי, אבל זה עדיין לא אומר שהוא מכחיש את השואה.

"הוא מכחיש את השואה. אני לא מאמין להכחשה שלו שהוא מכחיש את השואה, הוא רוצה לסלק אותנו מכאן, הוא רוצה שאנחנו לא נהיה כאן, ואם לא נהיה כאן, לא נהיה בכלל – וזו בדיוק היתה השאיפה של היטלר וכל הנאצים".

אתה מבין למה אנשים טוענים שאתה חתום על מידע תעמולתי?

"זה ממש לא מעניין אותי. יש לי את האמת שלי, את האמת שאני מאמין בה, אני קשור בכל נימי נשמתי לאמת, ואף אחד לא יזיז אותי ממנה. הפלשתינאים בהנהגתו של יאסר ערפאת רוצים מדינה במקומנו. איך שאתה רוצה לקרוא לזה – תקרא לזה. כל אותם אנשים בשמאל הרדיקלי הישראלי, שמשתפים פעולה עם אבו-מאזן, הם לא מבינים שהם כורים לעצמם בור. בזמן שהחזון של אבו-מאזן יתגשם, הוא לא יבדיל בין שמאלנים לבין ימנים".

אבל זה לא קשור להכחשת השואה.

"זה לא יעזור לך. אבו-מאזן הוא מכחיש שואה. זה שהוא אמר כך או אחרת – זה הכל מסיבות השמורות עימו, לצרכים פוליטיים. המטרה של השואה היא המטרה שאבו-מאזן רוצה להשיג. השיטות שונות, הדרכים שונות, לפעמים הסגנון שונה, אבל המטרה הסופית היא פתרון סופי לבעיית היהודים במדינת ישראל. זאת המטרה הסופית, ולזה הוא שותף עם האיראנים, וזאת המורשת של יאסר ערפאת ושל חאג' אמין אל-חוסייני. בסדר?".

* * *