לוהט מאוד היה ביום שני בערב באולם הכדורסל בהדר-יוסף. התקרית שבה ניסה סופוקליס שחורציאניטיס, כדורסלן מכבי תל-אביב, להכות אוהד הפועל תל-אביב שילהבה את הרוחות המשולהבות ממילא בדרבי התל-אביבי. סוער מאוד היה לאחר האירוע גם בערוץ 1 ("פסק זמן") ובערוץ הספורט (חדשות הספורט ו"יציע העיתונות"), ובמיוחד באתרים.

"הכי נמוך שיש", הגדירה הכותרת הראשית באתר ערוץ הספורט את התקרית. היא הפנתה את החצים לעבר שחורציאניטיס והציגה את הסרטון שבו קפץ השחקן ליציע במטרה לחסל חשבון עם אוהד הפועל שקילל אותו. תוך כדי צפייה בסרטון נשמעו אוהדי הפועל ברקע כשהם שרים "שתהיה שואה למכבי".

זהו שיר שהושר בפיהם פעמים רבות בעבר במשחקי דרבי, דבר שעורר כלפיהם זעם וסלידה. בעקבות עבודת הסברה ושכנוע של הנהלת המועדון, הוצא השיר מהרפרטואר, טוענים בקרב האוהדים. אין ספק שהוא נשמע פה ושם ביציעים, אבל אוהדי הפועל טוענים כי לא השמיעו את השיר במהלך האירוע הספציפי. לדבריהם, השיר הושתל באופן מכוון בסרטון במטרה ללבות את השנאה והתיעוב כלפיהם. הם העלו ליוטיוב את הסרטון עם הפסקול שלטענתם בושל, וקראו לתבוע את ערוץ הספורט.

להוכחת דבריהם, הם הפנו לסרטון שהתפרסם ב"וואלה", שצולם מהיציע של אוהדי מכבי ולא ממצלמות השידור. בסרטון הזה שיר הנאצה כלל לא נשמע בעת שהשחקן קפץ לתוך היציע. שריקות בוז נשמעות היטב כששחורציאניטיס הורד חזרה לפרקט ונלקח לחדר ההלבשה.

"הכי נמוך שיש", הדיווח על התקרית באתר ערוץ הספורט

"הכי נמוך שיש", הדיווח על התקרית באתר ערוץ הספורט

כשעה וחצי לאחר פרסום הסרטון בערוץ הספורט, בשעת לילה מאוחרת, ביקשתי מרותם קלינה, דוברת ערוץ הספורט, את תגובת הערוץ. הדוברת אצה לברר את הנושא וכבר בחצות וחצי הזדרזה לחזור עם תשובה חד-משמעית ולפיה ערוץ הספורט לא שתל דבר, שמדובר בחומרים שהם קיבלו מערוץ 1, שהיה זה ששידר את המשחק, ושהחומרים שודרו בדיוק כפי שהגיעו. זה מה שהמיקרופון קלט מהיציע, לא היתה שום מניפולציה ואין כאן שום סיפור.

דקות אחדות לאחר תגובתה, השתנה הפסקול בסרטון המדובר בערוץ הספורט. שיר השואה נעלם, ובמקומו נשמעים האוהדים צועקים במקהלה "מוות לצהובים". אם שיר השואה הוא החומר המקורי שערוץ הספורט קיבל או הקליט מערוץ 1, מדוע נשמע בסרטון השני פסקול שונה?

לטענת האוהדים, גם "מוות לצהובים" הוא סלוגן שכלל לא הושר בעת ששחקן מכבי השתולל ביציע. ועוד: שריקות הבוז הצורמות בסרטון ששודר ב"וואלה" כלל אינן נשמעות בשתי הגרסאות שעלו בערוץ הספורט.

בפנייה נוספת אל ערוץ הספורט נמסר ל"העין השביעית": "הקטעים שודרו כפי שצולמו על-ידי הערוץ הראשון (בשני המקרים) ללא מניפולציה שלנו על סאונד הרקע של הקהל במגרש. הטענה כאילו נעשה על-ידינו שינוי או עריכה בצורה מגמתית בקטעים היא שקרית, ופרסומה עולה כדי פרסום לשון הרע".

מרשות השידור נמסר בתגובה: "לא העברנו כלום לערוץ הספורט. הם מקליטים את המשחק מהאוויר באופן עצמאי להכנת תקצירים ושידור חוזר בהתאם להסכם מול המינהלת. בנוגע לאירועים בסיום המשחק, אנחנו כבר היינו בשידור החי של הכדורגל. נראה כי ערוץ הספורט המשיך להקליט את פיד השידור ובנוסף השתמש בחומרים מצולמים של צוות צילום אי.אן.ג'י שלהם. מכל מקום, לא ערכנו ולא העברנו כלום לערוץ הספורט".

התקרית ביציע, ערוץ 1

התקרית ביציע, ערוץ 1

אנו מציגים כאן, בראש הדף, את שני הסרטונים כפי שהתפרסמו בערוץ הספורט בהפרש של כשלוש שעות זה מזה. באחד נשמע שיר "שואה" ובשני "מוות לצהובים". הקוראים מוזמנים להקשיב ולנסות להבין איך אותה תמונה זכתה לשתי גרסאות קוליות.

סוף דבר: נותרת בעינה התהייה אם הסאונד אכן הוקלט מהאירוע הרלבנטי, האם הודבק מרגע אחר מאותו משחק – ואפילו אם נלך רחוק, נלקח ממשחק אחר לגמרי. ואם כך, האם מדובר בטעות טכנית תמימה, או במניפולציה שנועדה להשחיר את אוהדי הפועל. הסרטון מ"וואלה" תואם לכאורה לגרסת אוהדי הפועל תל-אביב, אלא שדברים שנצעקים מיציע אחד לא בהכרח נשמעים מיציע אחר. מה שעשוי לפתור את הסתירות הקוליות בין הסרטונים יהיה סרטון של האירוע שצולם מיציע אוהדי הפועל. עד כה לא נמצא אחד כזה. כל עוד כך הדבר, ערוץ הספורט ייהנה מהספק בנוגע לשאלה אם סאונד השידור עבר שינוי, לא פעם אחת, אלא פעמיים.

החיפזון מהשטן

לוגו רשות השידורבשולי משחק הדרבי צריך להזכיר את ערוץ 1, ששידר את המשחק אבל פיספס את התקרית שבה קפץ שחורציאניטיס ליציע. בינו לבין שידור ישיר של האירוע הפרידו שניות אחדות.

כמו שקורה העונה בשידור של שני משחקים בזה אחר זה, מיהרו שדרי הכדורסל דקה לאחר סיום המשחק להעביר את השידור למשחק הכדורגל בין קריית-שמונה למכבי תל-אביב. אנשי ערוץ 1 אינם נביאים ואינם אמורים לדעת מה יקרה בעוד שתי דקות, אבל כשהשחקנים עדיין על הפרקט אחרי עוד משחק מותח ודרמטי, המינימום הוא להשאיר את השידור אצלם לפחות עד שיירדו לחדר ההלבשה, עניין של דקה נוספת בסך-הכל.

בדרמות כדורסל כמו הדרבי התל-אביבי, או המשחק הטעון בין מכבי תל-אביב להפועל ירושלים, אפשר לצפות שברוממה יגלו מעט יותר סבלנות. הלחץ המתמיד לאורך כל העונה לנעול בזריזות את שידור הכדורסל ולעבור לכדורגל הפך לבומרנג: ערוץ 1 החמיץ סקופ בשידור ישיר.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il