גלי-צה"ל שילמה 38 אלף שקל לאורטל בן-דיין, בעקבות שורה של התבטאויות בגנותה שהשמיעו מגישי התוכנית "המלה האחרונה". הפיצוי הושג במסגרת הסכם פשרה שנחתם בחודש שעבר בין בא-כוחה של בן-דיין, עו"ד אורי שנהר, ובין בא-כוחו של משרד הביטחון, עו"ד דידי אורון.

תחילתה של הפרשה בידיעה מאת אור קשתי שפורסמה לפני כעשרה חודשים בעיתון "הארץ". בידיעה דווח כי בן-דיין פוצתה בסכום של 38 אלף שקל על-ידי האוניברסיטה העברית בירושלים לאחר שהתלוננה כי ד"ר גדעון ארן, מרצה שאצלו למדה, ניהל עימה קשר אינטימי ובהמשך התנכל לה.

למחרת פרסום הידיעה התנהלה שיחה על אודות הפרשה בתוכנית "המלה האחרונה" בין המגישים עירית לינור וקובי אריאלי. בין היתר אמרה לינור כך: "הסטודנטית, שאינה קטינה ואינה ילדה בת יומה, ניהלה רומן עם המרצה הנשוי שלה. בלקסיקון שלי קוראים לזה זונה". לינור חזרה כמה פעמים על הטענה כי המרצה היה נשוי, וציינה פעמיים כי מדובר ב"מעשה מכוער". אריאלי החרה החזיק אחריה וטען כי "בית-הדין לענייני מגעילות צריך להתכנס כדי לעשות נו נו נו" למי שמתנהגת כך.

עירית לינור, מגישה בגלי-צה"ל (צילום ארכיון)

עירית לינור, מגישה בגלי-צה"ל (צילום ארכיון)

כשבוע לאחר מכן התנצלה לינור על דבריה, אך הדגישה כי היא מתנצלת "על השימוש במלה" ולא יותר מכך. גם בעל הטור יאיר לפיד התייחס למקרה במדורו הקבוע שב"ידיעות אחרונות". בטור שפורסם תחת הכותרת "הנעלבים" כתב לפיד: "יכול להיות, כמובן, ש'זונה' היא מלה חריפה קצת, אבל ככה עירית לינור מדברת כבר הרבה שנים, והיה ברור לכל מי ששמע את השידור שהיא מתכוונת לזה שאת הדגל הפמיניסטי לא אמורות להניף דווקא בחורות שמנהלות פרשיות אהבים עם גברים נשואים".

אלא שהמרצה האמור לא היה נשוי, ובעקבות שידור הדברים פנה בא-כוחה של בן-דיין אל תחנת גלי-צה"ל והבהיר כי "תיאורה של מרשתי כמי שניהלה רומן עם המרצה הנשוי שלה [...], ותיאורה של מרשתי כ'זונה', כמי שביצעה 'מעשה מכוער', כמי שראויה לאכול חצץ, כ'מגעילה אישית' וכמי שראויה לגינוי מ'בית-הדין לענייני מגעילות', מהווה פגיעה קשה ביותר בשמה הטוב של מרשתי".

לטענתו, "חופש הבעת הדעה – רחב ככל שיהיה – אינו מאפשר, בכל מקרה, לעשות שימוש בתוכנית רדיו (ממלכתי), בעלת אחוזי האזנה גבוהים ביותר, לצורך התנפלות על אשה צעירה ותיאורה כ'זונה' וכשאר התיאורים שנכללו בשידור. הדברים נכונים שבעתיים לנוכח העובדה שהבסיס העובדתי להטחת דברי העלבון במרשתי לא היה נכון". עו"ד שנהר ציין כי בכתבה המקורית ב"הארץ" לא נכתב כלל כי המרצה היה נשוי, והדגיש כי ממילא לינור לא ביקשה את תגובתה של בן-דיין לדבריה.

"בפרסום הדברים נגרם למרשתי נזק אדיר ובלתי הפיך", כתב עו"ד שנהר. "הטענות הכוזבות שהופנו כלפי מרשתי והלשון הבוטה שבה נעשה שימוש כדי לתאר אותה (ובמיוחד השימוש במלה 'זונה', שנאמרה גם על-ידי הגב' לינור וגם בתוכניתם של גלעד ולוי) רמסו את שמה הטוב של מרשתי, פגעו קשות בתדמיתה בעיני מכריה ומי שאינם מכריה וגרמו לה עוגמת נפש ונזק נפשי שאינו ניתן לתיקון".

עו"ד שנהר דרש התנצלות בנוסח שיוסכם מראש ופיצוי בסך 100 אלף שקל, אחרת יפנה לבית-המשפט.

לאחר דין ודברים ממושך הגיעו בחודש שעבר הצדדים להסכם פשרה. בלי שכל צד יודה בטענה כלשהי של הצד האחר הוסכם כי באחת מהתוכניות הקרובות של "המלה האחרונה", במהלך רבע השעה הראשונה של התוכנית, יקריא אחד המגישים (שאינו עירית לינור) את נוסח ההתנצלות הבא: "לפני מספר חודשים התנהל דיון בתוכנית 'המלה האחרונה' בעניינה של מי שהיתה כמה שנים קודם לכן סטודנטית באוניברסיטה העברית. במהלך הדיון נעשה שימוש בביטוי בלתי הולם בקשר לעניינה. חרף התנצלות ששודרה בעבר, אנו מבקשים להבהיר כי לא היתה כל כוונה לפגוע בסטודנטית, ומכיוון שחשה נפגעת אנו מתנצלים".

ההתנצלות, שלא כללה בסופו של דבר הודאה בכך שהוצאה דיבתה של בן-דיין או שנמסר למאזינים מידע מוטעה, הוקראה לאחרונה באחת התוכניות על-ידי קובי אריאלי.

כמו כן, כאמור, הוסכם כי גלי-צה"ל תפצה את בן-דיין ב-38 אלף שקל. גם חלק זה בהסכם הפשרה יצא לאחרונה אל הפועל, ובכך בא סוף לפרשה.

לינור הפנתה את "העין השביעית" לדוברות גלי-צה"ל, שם אישרו את הפרטים.