תביעת הדיבה שהגיש הקומיקאי והתסריטאי גיל קופטש נגד חברת שפיגל, המוציאה לאור של השבועון "דר שפיגל", ונגד כתב השבועון פיטר גלזר (Glaser) תידון בישראל, כך פסק שלשום בית-המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית-משפט לערעורים אזרחיים. השופט משה סובל דחה ערעור שהוגש בשם השבועון הגרמני וכתבו, ואימץ החלטה קודמת, שקיבל לפני כשנה וחצי השופט רפי כרמל, בעניין סמכותו של בית-המשפט הישראלי לדון בתביעה.

תביעתו של קופטש הוגשה במרץ 2009. לטענתו, כשלוש שנים קודם לכן פירסם השבועון "דר שפיגל", הן במהדורת הדפוס והן במהדורת האינטרנט, כתבה שבה שולב תצלום של קופטש כנאצי. בתצלום נראה קופטש מגלם את הדמות "פיני הגדול", מתוך תוכנית שהגיש בעבר שנקראה "המופע של פיני הגדול". אלא שהתצלום עבר עיבוד (ככל הנראה על-ידי צד שלישי), כך שקופטש נראה בו עם שפם קטן כשל אדולף היטלר, ועל דשי חליפתו הוצמדו דגלים נאציים עם צלבי קרס. לצד התצלום הופיע הכיתוב "המופע של הנאצי הגדול".

גיל קופטש כ"פיני הגדול", מתוך התוכנית

גיל קופטש כ"פיני הגדול", מתוך התוכנית

התצלום המעובד הופץ בעבר ברשת הישראלית, על-ידי גורם אנונימי, כמחאה על מערכון ששודר בתוכנית "המופע של פיני הגדול" וכלל קטעים מסרטו של קלוד לנצמן "שואה". במערכון הודבקו כותרות תרגום היתוליות לעדויות של ניצולי שואה. בעבר אף נתבע קופטש על-ידי לנצמן וניצול השואה שהופיע במערכון.

בעקבות פרסום התצלום המעובד ב"דר שפיגל" לצד הכיתוב "המופע של הנאצי הגדול", הגיש קופטש תביעה לפיצוי בסך מיליון שקל, פרסום התנצלות והסרת התצלום מאתר האינטרנט, וזאת בטענה להפרת זכויות יוצרים, רשלנות, לשון הרע, הפרת חובה חקוקה, פגיעה בפרטיות ועשיית עושר ולא במשפט.

בערעור שבו והעלו הנתבעים את הטענות שהעלו בבקשתם המקורית: טענה אחת לגבי אי-מסירת כתב התביעה כדין, טענה שנייה לגבי קהל היעד של הכתבה שממנו ביקשו לגזור את מקום הדיון המתאים בתביעה, וטיעונים אחרים. השופט דחה את הערעור, בלא קבלת תשובה מהמשיב, תוך שהוא מציין, בין היתר, כי "בזוכרנו כי התובענה עוסקת בפרסום העושה שימוש בהצמדת סמלים נאציים והמלה 'נאצי' לדמות ישראלית מוכרת, הרי שיש בתובענה לגעת בנושא בעל חשיבות ורגישות מיוחדות בהוויה הישראלית". משום שלא נדרשה תשובה מטעם קופטש, לא חויבו המערערים בהוצאות.

עא (י-ם) 3543/09