בעיתוי מתבקש, תחילת שנת הלימודים, צורפו בשבוע שעבר ל"הארץ" שני מוספים העוסקים בחינוך – לאו דווקא התחום המזוהה עם האישיות המקשרת בין המוספים, ראש עיריית חיפה יונה יהב.

המוסף הראשון, מוסף "הארץ חינוך" בעריכתו של אור קשתי, הוקדש ל"כנס חיפה לחינוך 2013", שיתוף פעולה המתקיים זה כמה שנים בין קבוצת "הארץ" לבין העירייה. תמונתו של יהב, שנשא את דברי הפתיחה לכנס, ליוותה את אחת ההפניות בעמוד השער (לצד המסר העיקרי של דבריו, בגנות אחזקת מכשירי טלפון חכמים על-ידי תלמידים), אולם נדמה שהעורכים עשו זאת כמעט בעל-כורחם: הדיווח עצמו נדחק אל תחתית העמוד הסוגר את המוסף – זה שכריכתו היא מודעה מטעם העירייה ("תודה למורים").

שער מוסף "הארץ חינוך" לרגל "כנס חיפה לחינוך", 26.8.13

שער מוסף "הארץ חינוך" לרגל "כנס חיפה לחינוך", 26.8.13

ליחס מיטיב יותר זכו יהב וחיפה במוסף השני, פרסום ארצי של רשת המקומונים של "הארץ" (רשת שוקן, שמותגה מחדש לפני כמה שנים כרשת "העיר") תחת הכותרת "50 אנשי חינוך תרבות ותקשורת בוחרים את המשפיעים על החינוך בישראל". במוסף, הגדול פי חמישה מהמוסף הראשון, קיבלו יהב ודמויות הקשורות לחיפה במה נכבדת – על אף שהמוסף לא הוצג כבעל קשר מיוחד כלשהו לכנס החינוך או לעיר חיפה. למעשה, כנס החינוך כלל אינו מוזכר בדבר העורך הפותח את הגיליון.

יהב עצמו מופיע במקום השישי ברשימת "הבוחרים את המשפיעים" של המוסף, ואחריו שובצו בהמשך הגיליון שש דמויות נוספות הממלאות תפקידי מפתח בחיפה או קשורות לעירייה. טקסט אחד היה תמוה במיוחד: ורד ישראלי, מנהלת שותפות חיפה-בוסטון, גוף הפועל בשיתוף עם העירייה, סיפקה מאמר שהיה נדמה כלקוח ממסמך קורות חיים אישי והוקדש בכלל לרופא הגב של הכותבת.

שער "מוסף חינוך" של "העיר", 26.8.13

שער "מוסף חינוך" של "העיר", 26.8.13

בסך-הכל, שבעה מבין 50 האישים המרכיבים את המוסף הם חיפאים – הבולטות הגדולה ביותר מבין הערים במוסף של רשת המקומונים (תל-אביב, למשל לא זכתה לאף נציג במוסף, עם או בלי קשר לכך שהמקומון התל-אביבי נסגר לאחרונה). גם בחלקו השני של המוסף, שהביא את סיפורם של שישה מוסדות חינוך, קיבל בית-הספר החיפאי טקסט כפול בגודלו מזה של בתי-הספר האחרים.

לא רק בחלק המערכתי, גם בחלק המודעות של המוסף הובילה עיריית חיפה כמפרסם הגדול ביותר, עם ארבעה עמודי פרסומת (ועמוד נוסף לפרויקט בנייה חיפאי, "אלמוג חיפה מערב"). "בדיוק לפני שנה החלטנו לוותר על הרייטינג ועל הדירוג ולהחליף את העיסוק המיותר בפוליטיקה בחיבור לשטח ובבחירות אמיתיות", כותב העורך, עמית לוי, בפתח המוסף – אלא שנדמה שאי-אפשר להכחיש את הרווח הפוליטי של יהב ושל העירייה שהוא עומד בראשה מהמיצוב והבמה החיוביים שמוסף החינוך מעניק להם.

ובינתיים, בחיפה

ההבלטה והפרגון ליהב נוכחים עוד יותר במקומון החיפאי של רשת שוקן, "כלבו", שכנס החינוך שימש לו עילה להעניק במה נאה לראש העיר שבוע אחרי שבוע, בגליונות ששעריהם הוקדשו לכנס. הגיליון בשבוע שקדם לכנס כלל סיקור מקדים נרחב, שבמסגרתו פורסמה גם סקירה היסטורית (תחת הכותרת "איך הכל התחיל"). "הכנס מיתג את בירת הצפון כעיר שממנה תצא בשורת החינוך", קבע המקומון חד-משמעית. "חיפה היא העיר היחידה בארץ שלצד המערכת הציבורית שלה פועלת מערכת פרטית מוצלחת", צוטט יהב.

יחסי-ציבור טובים בתחום החינוך יהיו חשובים מאוד ליהב, בייחוד במערכת הבחירות הקרובה, ולראש העיר יש סיבות טובות להשקיע בהם: הנתונים היבשים על מערכת החינוך בחיפה שתחת הנהגתו אינם מעודדים דווקא. על-פי דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ-2011, ההשקעה בחינוך בחיפה נמוכה ועומדת במקום ה-40 מבין היישובים במדינת ישראל: 7,500 שקל לתלמיד בשנה. בנשר הסמוכה הסכום כמעט כפול (14 אלף), וכך גם בתל-אביב (13 אלף). בעירייה טוענים בתגובה שהנתונים הללו נכונים לשנת  2008 וכי מאז עלתה ההשקעה לתלמיד ב-20%.

שערי המקומון החיפאי "כלבו" של רשת שוקן, מה-23.8.13 (משמאל) וה-30.8.13

שערי המקומון החיפאי "כלבו" של רשת שוקן, מה-23.8.13 (משמאל) וה-30.8.13

המוספים המיוחדים של רשת שוקן המלווים את כנס החינוך בחיפה יוצאים לאור זה כמה שנים. בד בבד עם דעיכתה של הרשת בעלת העבר המפואר, סגירת כמה מהמקומונים ועיקור המערכות העיתונאיות של אלו ששרדו, הפך מוסף החינוך לאחד התוצרים הבולטים שלה. עבור הרשת נראה כי מדובר בהכנסה לא זניחה: ב-2011 עמדה עלותו של הכנס על 1.3 מיליון שקל. העלות הגבוהה עוררה ביקורת ציבורית, צומצמה ל-875 אלף שקל אשתקד ועמדה על סכום זהה גם השנה.

הביקורת על הכנס במועצת העירייה אינה מוגבלת לעלותו, אלא נוגעת גם לקשר המתמשך בין העירייה בראשותו של יהב לבין רשת המקומונים של "הארץ". השנה – ערב הבחירות לראשות העיר ועל רקע תלונות של יריבים פוליטיים על יחסי הון-שלטון-עיתון בין ראש העיר לבין כלי התקשורת המקומיים – התחולל מאחורי הקלעים מאבק כנגד רצונם של יהב ואנשיו במנגנון העירייה לשמור על ההגמוניה של קבוצת "הארץ" בהפקת הכנס.

באפריל האחרון אישר היועץ המשפטי של ועדת המכרזים של עיריית חיפה לפרסם מכרז להפקת הכנס. בשלב ההוא המתמודדת היחידה היתה רשת שוקן, שכאמור, הפיקה את האירוע גם בשנים קודמות. חלפו שלושה חודשים – ומכרז עדיין לא פורסם. ועדת המכרזים התכנסה רק ב-17 ביולי, חודש לפני מועד האירוע עצמו, כדי לאשר את ההתקשרות עם אותו מועמד יחיד ולפרסמה ברשומות.

"יהב נגד הסמארטפונים", מתוך "כלבו", 30.8.13

"יהב נגד הסמארטפונים", מתוך "כלבו", 30.8.13

"בעצם זאת השנה החמישית שאנחנו מתקשרים עם רשת שוקן להפקת כנס בחיפה, ההצעה היא הצעת יחיד ללא מכרז, מובאת לוועדת המכרזים", הכריז ראש מינהל התרבות אורי בלום ב-17 ביולי, בישיבה של הוועדה. "אנחנו בעצם אחרי האישור שלכם מפרסמים על הכוונה להתקשר ברשת שוקן [...] בעקבות הפרסום לקבל אישור אוטומטי".

חבר הוועדה שמואל גלבהארט מסיעת הירוקים התקומם: "אני לא רואה סיבה למה שיהיה מציע יחיד לנושא שיש בענף הזה כל-כך הרבה גורמים שיכולים להציע ולהתחרות". "נכון, יש הרבה מאוד חברות שיודעות לעשות כנסים", עונה לו בלום. "[אבל] פה יש שילוב של גוף מדיה ובעל מותג [...] השילוב הזה בעצם מאפשר לנו ערך מוסף".

במהלך הדיון התברר כי במגירה מונח דו"ח ביקורת פנים המותח ביקורת על מרכיבים בהתקשרות הקודמת עם רשת שוקן. את הדו"ח הזה חברי המועצה אינם יכולים להציג פומבית לפני שיובא לדיון במועצה – דיון שלא יתקיים לפני הבחירות. "רק לפני שנתיים המבקר אמר את שלו", הכריז גלבהארט בדיון. "[ההתקשרות הנוכחית] לא תעמוד בביקורת, אין סיכוי שזה יעמוד בביקורת החלטה כזאת [...] דו"ח הביקורת מטיל עלינו לבדוק את זה בשבע עיניים [...]".

לאחר שהפסיד בהצבעה, ביקש גלבהארט את חוות דעתו של היועץ המשפטי לוועדה: "שאלה קטנה, מבחינה משפטית ההתנהלות הזאת – נסתדר איתה בהיבט המשפטי?". היועץ סימן תנועה של ריץ'-רץ' על שפתיו. "לא לפרוטוקול", הוא מכריז ומסרב לתת תשובה. גלבהארט מבקש לכבות את הטייפ. "רק אז מוכן היועץ המשפטי לומר לי שהמכרז הזה יושב מאפריל ואף אחד לא מוכן לקדם אותו", אומר גלבהארט ל"העין השביעית", "אבל את התשובה הזאת הוא לא היה מוכן לתת לפרוטוקול". כשהטייפ נדלק, היועץ המשפטי מתחמק מתשובה. גורם רשמי בעירייה אישר באוזנינו שמבחינת העירייה "אין לכנס הזה מכרז".

"אני שואל אם קיים קשר בין תארי ה'משפיע' שמעניק עיתון 'הארץ' למר יהב לבין הבלעדיות של רשת שוקן בהפקת הכנס"

גלבהארט טוען שמדובר במהלך בלתי תקין. "אני שואל אם קיים קשר בין תארי ה'משפיע' שמעניק עיתון 'הארץ' למר יהב לבין הבלעדיות של רשת שוקן בהפקת הכנס. הרי היה ניתן לפרסם את המכרז כבר באפריל, אבל העלימו אותו ואז חודש לפני הכנס דחקו אותו במקום בלתי נראה בין מודעות אחרות, עד כי לא נודע מקום קבורתו. לא איפשרו די זמן למפיקים אחרים לבחון התמודדות על המכרז, וזה לחלוטין בלתי תקין".

דובר עיריית חיפה עידו מינקובסקי מסר בתגובה: "כנס חיפה נערך זו השנה הרביעית בחיפה בשיתוף רשת שוקן. ועדת המכרזים דרשה, על-פי פסק דין שניתן במקרה אחר בארץ, לפרסם את דבר ההתקשרות עם רשת שוקן, ועל כך בוצע פרסום כמבוקש, באותו מועד לפני הכנס, ולא התקבלו הצעות נוספות.

"הכנס שנערך ב-25.8 היה חשוב ומשמעותי ונגע בעשייה רחבה בתחום וחבל על העיסוק בנושאים בעלי ריח של בחירות המוזנים, כנראה, על-ידי בעלי עניין. עיריית חיפה לא עוסקת בבחירות, אנו עוסקים בחינוך. תבואו לכנס הבא ותיווכחו בעצמכם".

ב"הארץ" העדיפו שלא להגיב.