שיטוט אקראי באתר הישראלי של חברת כי"ל (כימיקלים לישראל) עלול ליצור את הרושם שמדובר בארגון חדש שכל ייעודו שמירה על הסביבה. הגרפיקה העדינה של הידיים שעוטפות את הכדור הכחול והלוגו ההייטקיסטי החדש לא משאירים מקום לספק. תחת הלשוניות "קיימות", "אחריות" ו"מחויבות" מתחבאים סיפורים יפים והצהרת כוונות על האופן שבו כי"ל פועלת להגן על הסביבה, והכל עטוף בתמונות של אנשים מחייכים וטבע.

מה שלא מוזכר שם הוא שמדובר בקונצרן ענק בבעלות עידן עופר, שחברות רבות שבשליטתו מככבות כבר שנים במקומות הראשונים במדד ההשפעה הסביבתית השלילית של המשרד להגנת הסביבה.

וכי"ל אינה היחידה. גם האתר של טורבינת הגז "חגית" של חברת החשמל מציגה את אותו הניחוח. בפתח האתר מוצגת תמונה ובה מרבצי דשא גדולים וירוקים ופרות חומות רועות בחופשיות באחו. כאילו במקרה, מאחור, נמצאת תחנת כוח שהמשרד להגנת הסביבה דירג לאחרונה במקום החמישי במדד הפליטות המזהמות, ושנכללת גם ברשימת עשרים החברות המככבות במדד ההשפעה הסביבתית השלילית. התמונה הפסטורלית לא רק שאינה משקפת את מציאות הזיהום, היא בעצמה זיוף: הפרות ומרבצי הדשא הודבקו במלאכת פוטושופ גסה, ודי בהגדלת התמונה כדי לראות את התפרים.

את אותם התפרים בדיוק ראה בתחילת החודש כתב "שקוף" דרור גורני בכנס ארגון "מעלה", שבו החברות המזהמות ביותר במשק קיבלו ציון על... מאמץ סביבתי. "לא מעט פעמים נראה שדווקא החברות המזהמות ביותר במדינה מקבלות ציון סביבתי מושלם", כתב גורני, שתיאר כיצד חלל האולם שובץ בעציצים ירוקים ואמירות ריקות צבעו הכל בצבעי הסוואה.

החברות המזהמות במשק עושות כל מאמץ כדי לטשטש ולשטוף בירוק את תרומתן לזיהום בארץ. האם הן מצליחות? אספנו ציטוטים מאתרי האינטרנט של חברות הנכללות ברשימת 20 המפעלים המזהמים ביותר, יחד עם מבחר מייצג של ציטוטים מאתרי אינטרנט של ארגוני סביבה, וארזנו הכל לחידון – האם תוכלו לנחש אם מדובר בארגון ירוק, או חברה מזהמת המעמידה פנים כדי לטשטש את הנזק שהיא גורמת לסביבה?

המכבסה הירוקה